BlackBerry a Nokii „zabily“ uzavřené ekosystémy

1. 10. 2013

Sdílet

 Autor: © Scanrail - Fotolia.com
Pokud by Nokia nebo BlackBerry konkurovaly uzavřenému ekosystému Apple naprosto odlišnou, otevřenou strategií, mohly věci dopadnout zcela jinak.

Konec Nokie a BlackBerry snad nikoho nepřekvapil. I když obě společnosti dříve v tomto roce ohlásily nové „úžasné“ produkty a strategie, analytici ani uživatelé na to pozitivně nereagovali. Zkušení designéři svým manažerům dodali nové produkty, ani jeden z nich – telefony Lumie a BlackBerry Z10 – se mezi nimi příliš nechytly. Otázkou tak zůstává proč.

Obě společnosti úspěšně vytvořily uzavřený ekosystém a očekávaly, že jim tento model bude fungovat podobně jako Apple. Svět se však mění. Uzavřené strategie závisí na nutnosti akumulovat potřebnou tržní sílu, aby jejich výhody předčily nevýhody. Mnoho vývojářů například nemá rádo, jak funguje App Store od Applu, kde anonymní zaměstnanci americké společnosti mohou prakticky bez důvodu odstranit aplikaci z e-shopu. Avšak možnost získat přístup k obrovskému množství uživatelů produktů Apple je silnější, než jejich obavy. Na velkém uzavřeném trhu mohou firmy získat větší tržby. Co se týká mobilních zařízení, zákazníci si s novým zařízením vlastně kupují celý ekosystém.

Pokud však vezmeme v úvahu silné postavení otevřené platformy Android a lukrativní trh aplikací pro Apple, vytvořit nový uzavřený a úspěšný trh je velmi složité. Je totiž velmi obtížné najít dnes uživatele v západních zemích, kteří by již neměli zařízení s Androidem nebo iOS.

To poslední, co Nokia a BlackBerry měly dělat, je tak vytvoření uzavřené platformy s málo dostupnými aplikacemi. Není překvapením, že s těmito strategiemi měly obě společnosti problém uspět – pro uživatele nebyly uzavřené platformy a nedostatek aplikací přitažlivé, vývojáři se pak kvůli nedostatečnému zájmu uživatelů nechtěli pouštět do programování pro další platformu. A tak se celý kruh uzavřel.

A konkurence v podobě Mozilly zatím pracuje na telefonu s operačním systémem Firefox OS, který bude postaven na otevřených standardech typu HTML5, s nimiž vývojáři třetích stran nebudou mít problémy. Nízká cena takových telefonů a otevřená platforma pak s největší pravděpodobností budou mít u zákazníků úspěch – a to především v rozvojových ekonomikách.

BlackBerry i Nokie mohly použít ten stejný postup. Finská společnost dokonce s touto strategií nějakou dobu flirtovala, ať už u Symbianu, nebo u platforem Maemo – Meego – Tizen. Navzdory názorům analytiků, že jde o „nejlepší možnou sázku“ se Nokii otevřenou platformu nepovedlo vytvořit kvůli interním politikám a konzervatismu. Nokie nyní bude vyrábět telefony pro operační systém Windows Phone, což je taktéž uzavřená platforma, která si zatím své uživatele nedokázala získat a podle většiny analytiků tak od této strategie nelze příliš očekávat. A BlackBerry? To již má hodnotu jen díky svému patentovému portfoliu a komunikační službě BBM. Lze tak předpokládat, že kanadskou společnost především kvůli patentům koupí nějaký velký hráč na trhu. Jako se to již stalo v případě námluv Nokie s Microsoftem.