Do prodeje šly první chytré telefony BlackBerry běžící na operačním systému Android. A zájem o model s označením Priv je podle společnosti soudě dle předprodejů enormní, „dalece překračující“ očekávání. Alespoň ve srovnání se staršími typy Classic a Passport. Věřit však musíme pouze na slovům, konkrétní čísla totiž společnost nenabídla.
Ve skutečnosti přitom nemusí jít o kdovíjaké terno. Starší smartphony BlackBerry, běžící na speciálním operačním systému, totiž byly co do prodejnosti spíš zklamáním a společnosti tak patří pouze 0,3 % podíl na trhu smartphonů. I proto ale BlackBerry vkládá do Privu běžícím na v současnosti nejrozšířenějším mobilním operačním systému Androidu takové naděje.
Otázka je, zda jej dokáží ocenit zákazníci a jestli Priv nebude posledním pokusem BlackBerry, která se čím dál tím víc profiluje jako společnost vyvíjející bezpečnostní software, o uchycení se ve světě chytrých mobilních telefonů. Priv totiž sice může být tím dosud nejhezčím mobilem, který společnost představila, její výkonný ředitel John Chen však nedávno prohlásil, že jestli BlackBerry nebude na trhu mobilních telefonů ziskové,- tak jej opustí. A dodal, že by pro to potřebovala prodat pět milionů mobilů ročně, přičemž za letošní první pololetí prodeje s námahou přesáhly hranici osmi set tisíc kusů.
I proto bude zajímavé sledovat, jak se uživatelé postaví k nekonvenčnímu řešení dotykové obrazovky kombinované s vysouvací hardwarovou klávesnicí. Odborníci jsou zatím spíš skeptičtí.
„Priv sám o sobě BlackBerry nezachrání,“ soudí Ken Dulaney ze společnosti Gartner. „Stále mají co dohánět a myslím, že Chen chce mít z BlackBerry softwarovou společnost orientovanou na bezpečnost.“
Podle něj tak po Privu sáhnou především uživatelé zaměření na psaní, kteří pro tyto účely ocení hardwarovou klávesnici, a kteří zároveň touží po výhodách Androidu. Byť první Privy jsou dodávány s verzí 5.1 (Lollipop), s tím, že nejnovější 6.0 (Marshmallow) chce společnost začít dodávat až příští rok. Jen jestli BlackBerry do té doby na trhu s mobilními telefony vůbec setrvá.
„Vysouvací klávesnice nikdy nebyla široce přijata. Máme za sebou patnáct let pokusů a omylů na poli designu a to, co dnes lidé chtějí, je širokoúhlá obdélníková obrazovka. BlackBerry si sice zjevně udělali rozsáhlý průzkum trhu, ale víc než cokoliv jiného Priv vypadá jako vyplnění velice specifického segmentu,“ říká Dulaney.
Avšak jedním hlasem dodává, že pro BlackBerry by ani případný neúspěch Privu nemusel vést k definitivnímu rozhodnutí trh s mobilními telefony opustit.