BlackSite: Area 51

28. 1. 2008

Sdílet

Mimozemšťané přiletěli ve dřevěných neckách, se slámou v botách, a pokusili se nás zničit hrou plnou nudy, ošklivé grafiky a hrozné umělé inteligence.

Mimozemšťané přiletěli ve dřevěných neckách, se slámou v botách, a pokusili se nás zničit hrou plnou nudy, ošklivé grafiky a hrozné umělé inteligence.



Když jsme byli mladí, drzí a nezkušení, říkali nám, abychom nevěřili nikomu, komu je přes třicet. Nyní, již v pokročilém věku, myslící si o sobě, že jsme plní zkušeností – minimálně těch herních – vám říkáme: „Nevěřte žádnému vydavatelskému domu, co tvrdí o své budoucí hře.“ Protože kdyby mluvili pravdu, nebyly by o hře BlackSite: Area 51 další řádky plné neradostného čtení, řádky o hře, která měla být dobrou zábavou s emzáky. BlackSite: Area 51 držela všechny esa v rukou – zavedené jméno, kvalitní engine a hlavně projektu šéfoval Harvey Smith, jenž pracoval na System Shocku nebo Deus Ex. Rozhodně tedy není žádné ořezávátko, ale těžko říct, co se zvrtlo; tuto hru určitě ve svém životopise moc vypichovat nebude.



Vůbec nezáleží na tom, čím začneme, ani jedna dílčí část hry není udělána pořádně. Počínaje grafikou, což hodně překvapí, neboť jeden by si myslel, že s Unreal enginem 3.0 nelze udělat hru, která graficky vypadá hůře, než leckterý starší titul, a konče AI, která má chyby viděné u profesionálního produktu naposledy snad před několika roky.



Nijak vás nebudeme zatěžovat příběhem, zde je skutečně důležitý stejně jako u pornofilmu. Jen pro ty opravdu zvědavé: emzáci napadli zemi, chrabří hrdinové je všechny zabalí do vlajky a pošlou mimozemským matinkám nohama napřed. No vidíte, je zcela zbytečné vědět cokoliv dalšícho. Dáme se rovnou do nosného pilíře stříleček – hnacího grafického motoru. Aby programátoři nemuseli ztrácet čas s programováním vlastního grafického jádra a mohli se věnovat na plno hře samotné, a grafici měli v ruce mocný nástroj, koupili Midway jednu z momentálních špiček grafických motorů – Unreal engine 3.0. Ovšem patrně došlo při vyskladňovaní u Epicu k fatální chybě a poslali starší verzi, protože to, co uvidíte na monitoru, rozhodně není, co si pod pojmem dechberoucí grafika představujeme. Nemastné neslané textury, ničím neohromující modely a celková strohost prostředí postrádající detaily. Vyloženě směšně působí produkt placement počítačů Alienware, které jsou stavěny na ty nejnáročnější hry s tou nejlepší grafikou.



„Pokud jste viděli například vniknutí do objektu v Call of Duty 4, nepřejte si vidět jak to dělají v BlackSite: Area 51, to máte pocit, že se před akcí notně posilnili nelihuprostým nápojem.“



Ruku v ruce s grafikou kráčí další technické nedokonalosti, třeba pažbou, která je patrně z neznámého mimozemského materiálu, rozmlátíte betonový zátaras dobře dvacet čísel tlustý (vojáci asi snědli metrák anabolických steroidů), ale monitor od počítače nerozbijete ani náhodou; a to že po kulkách nezůstávají díry, bereme jako opravdu velké faux pax. Ještě ke všemu je ve hře zásadní grafický bug, občas hra prostě ztmavne a musíte restartovat. Jasně, víme, že vše nestojí jen na grafice. Pokud má hra dobré nápady, dokáže bezproblému horší grafiku přebít natolik, že si jí ani nevšimnete. Jenže ani tady BlackSite: Area 51 nijak neexceluje. Návrhy úrovní jsou naprosto fádní bez špetky něčeho zajímavého. Téměř vše se odehrává v jedné rovině, převažují pusté chodby a místnosti a je úplně jedno, jestli jste na poušti, kde je sem tam malá osada, ve městě, nebo kdesi ve vojenském prostoru a kosmické lodi.



Opravdu zůstává rozum stát, jak mohli s Harvey Smithem v čele vyprodukovat takovouhle úděsnost. Vždyť všechny hry, na nichž se v minulosti podílel, vynikaly právě kvalitně zpracovaným prostředím. Vydavatel patrně nechtěl slyšet jeho odborný hlas a tlačil náklady co nejníže s tím, že slavné jméno bude k úspěchu stačit.



Další zcela tristní záležitostí je zmiňovaná uměla inteligence. Opravdu dlouho už jsem neviděli tak, s prominutím, blbou inteligenci. (Není ta čeština krásná?) To, že v praxi moc nefunguje předem vychvalovaný model chování vašeho týmu, kdy měli spolubojovníci reagovat na vaše bojové zapálení a podle toho se sami buď krčit ustrašeni v koutku nebo trhat emzáky holýma rukama, by nás zas až tak nepřekvapilo. Ale že se zaseknou o bednu a dokonce i o neexistující překážku, to už zůstává rozum stát. Alespoň se občas zasmějete, to když se třeba kryjí za výbušnou cisternu.



Ani pohybová průprava virtuálních kamarádu nestojí za mnoho. Pokud jste viděli například vniknutí do objektu v Call of Duty 4, nepřejte si vidět jak to dělají v BlackSite: Area 51, to máte pocit, že se před akcí notně posilnili nelihuprostým nápojem. Všichni aktéři bojů jsou naprosto prkení, skáčí jak s fošnou na zádech a jejich počet pohybů je téměř na úrovni statické chyby. Oni ani neumí nasednout do auta, prostě kliknete na auto, střih a všichni sedí.



Říkáte si, že když už nic jiného, vybijete si vztek alespoň na přivandrovalcích z kosmu? Ovšem ouha, zde nemáte téměř na čem. Ve hře jsou na začátku přítomni stoupenci fundamentálního Islámu, potom infikovaní vojáci – těch je nejvíc –, pak asi tak pět brouků odstupňovaných podle velikosti a nakonec kříženec stroje a živého organismu. Jen pro úplnost dodáme, že ani oni nejsou kdovíjací gymnasti. Když vám řekneme, že přítomný zbrojní arzenál také nedonutí vaší bradu klesnout, už vás to určitě nepřekvapí.



BlackSite: Area 51 je bezkonkurenčně největší zklamáni loňského roku. Nemáme tušení co, nebo kdo zapříčinil tohle fiasko, ale platit za něco, co připomíná beta verzi, nám přijde velmi nemoudré.

bitcoin školení listopad 24



Hodnocení: 4,0
Žánr: first person akce
Výrobce: Midway Studios - Austin
Vydavatel: Midway
Distributor pro ČR: CD Projekt
Lokalizace: kompletní
Cena: 999 Kč
Multiplayer: ano
Internet: www.blacksitegame.com