Po nedávném spuštění testování, společnosti IBM a Maersk představují také pilotní verzi projektu TradeLens – elektronického ledgeru (doslova: účetní kniha) pro sledování mezinárodních zásilek.
Do testování se zapojila téměř stovka partnerů, včetně více než dvacítky správců přístavů a nádraží. Ledger zaznamenává detaily zasílek od chvíle, kdy opouštějí odesílatele, doražejí do přístavů, jsou dále distribuovány za moře až se nakonec dostávají k příjemci.
Všechny subjekty distribučního řetězce mají v průběhu přepravy možnost zásilku sledovat, včetně časů odeslání/přijetí a příslušné dokumentace, od faktur až po celní povolení, to vše téměř v reálném čase. V rámci testování takto bylo dosud monitorováno víc než 160 milion zásilek, další přibývají tempem milionu denně.
Běžné informační přepravní systémy spoléhají na papírovou dokumentaci a její následný převod do elektronické podoby zastaralou technologií, takže k uživatelům se data dostávají se značným zpožděním. A to i tehdy, jsou-li dokumenty sdíleny elektronickou poštou či faxem. Jsou-li však informace zadány v rámci systému TradeLens, ať už rovnou elektronicky či manuálně naskenovány, ten je dokáže téměř v reálném čase sledovat a sdílet napříč všemi částmi přepravního řetězce.
Do projektu se vedle přepravních společností a logistických firem zapojilo také více než dvacet předních provozovatelů nádraží a přístavů, ale i celní úřady například v Nizozemsku, Saudské Arábii, Singapuru či Austrálii.
„Celkem jde o 234 námořních přístupových bodů, které se aktivně zapojily do TradeLens,“ uvádí IBM. „Digitalizovaná dokumentace, která může být v reálném čase ověřována, sníží náklady a zvýší bezpečnost,“ pochvaluje si novinku šéf společnosti Modern Terminals Peter Levesque.
Jeho společnost, jakožto správce přístavu, nepotřebuje sledovat zásilky, jakmile ty přístav opustí, o všech, které přístavem projdou, však vede záznamy. Dokumentace, která zásilku provází z výrobny až do obchodního regálu je dle Levesquea otevřená a „neohrabaná“.
Elektronický distribuovaný ledger na bázi blockchainu tak představuje platformu, kde veškerá dokumentace může být nahlížena a aktualizována takřka v reálném čase a v zabezpečeném prostředí, do kterého mají přístup jen oprávnění členové distribučního řetězce. Podle Levesquea dá navíc taková technologie větší dohled nad obsahem zásilek například celníkům či orgánům státní správy.
„Jakmile bude testování dokončeno a vývoj plně hotový, hodláme se do projektu TradeLens zapojit. Zatím jsme jen v náznaku toho, jak bychom mohli blockchainovou technologii v přepravním a logistickém průmyslu využít. Jde ale o skvělý začátek!“