Borderlands

21. 1. 2008

Sdílet

Drsná planeta pro drsné chlapy – to je Pandora. Co myslíte, zvládli byste život na planetě drsnější než ten nejnamachrovanější machr?

Drsná planeta pro drsné chlapy – to je Pandora. Co myslíte, zvládli byste život na planetě drsnější než ten nejnamachrovanější machr?



Vývojářské studio Gearbox máme rádi. Bodejť by ne, dali nám jeden z nejlepších datadisků všech dob – Opposing Force, který pro mnohé dokonce překonává originál. Sám o sobě stačí na nesmrtelnost, ale plodným tvůrcům to nestačí; do jejich stáje patří také Brother in Arms nebo Halo pro PC. Nyní brousí nůž na další pokus o hluboký zářez do pažby herní kvality. Název jejich dalšího počinu zní Borderlands a těšit se na něj můžeme na konci letošního roku. Jednou větou bychom jej shrnuli takto: „Sandbox first person akce říznutá RPG s přídavkem aut.“



Příběh je zasazen do kulis vzdálené planety Pandora, tvořící přirozenou vesmírnou hranici, oddělující známí a neznámí vesmír. Největší odlišností od matičky Země je dlouhý oběh kolem mateřské hvězdy, díky čemuž jsou všechny roční období dlouhá několik desetiletí. Doteď kralovala paní zima a pomalu přichází jaro, na první pohled dobrá zpráva. Jenže kromě flóry se probouzí i fauna hibernovaná dlouhou zimou, což by zas tak nevadilo, kdyby se mezi zvířaty nenacházeli létající, téměř nesmrtelné bestie lačnící po krvi, při čemž ta lidská jim chutná ze všech nejvíc. Na vás nebude čekat nic menšího než kompletní vyhlazení jejich populace. Nikdo nám nevymluví, že lidé z Gearboxu nemají rádi film Černočerná Tma (Pitch Black), neboť táhle zápletka je úplně stejná jen den vystřídala zima. Potěšující je, že zničení krvechtivých bestií není vrchol hry. Tím je zjistit co zabilo pionýry, kteří objevili místo plné technologie neznámé rasy. Ti kdo si to tam schovali, neměl ani nejmenší zájem o objevení a místo zajistil tak, aby kdokoliv ho najde, živý neodešel. Ještě než byli zahubeni, stihli poslat neúplnou zprávu, ovšem podle které nelze zjistit jejich přesnou polohu. Vy budete hrát za jednoho ze tří hrdinů (to je prozatímní číslo, klidně se může změnit), z nichž každý má samozřejmě svoje silné a slabé stránky. Žádný z nich nepřiletěl na planetu s touhou pomoci dobré věci a bez nároku na plat vyřešit záhadu mrtvých pionýrů. Každý má své velmi zištné žoldácké cíle a vyšetřovaní pozadí incidentu berou jako nutné zlo.



„Drsná postapokalyptická atmosféra se bude snažit přiblížit apokalyptickým klasikám filmovým i herním, za všechny jmenujme Fallout, Posel Budoucnosti (The Postman) nebo Vodní Svět.“



Pandora se na dlouho dobou stane vašim domovem (ne)zaslíbeným. Záporná předpona je namístě, protože sem se nebudete rádi vracet ani z pekla. Planetu obývají kriminálnici poslání do vyhnanství, zkrachovalé existence, lidé, pro které není na zemi škatulka pro jejich sexuální orientaci. Prostě taková Austrálie koncem 18. století. Drsná postapokalyptická atmosféra se bude snažit přiblížit apokalyptickým klasikám filmovým i herním, za všechny jmenujme Fallout, Posel Budoucnosti (The Postman) nebo Vodní Svět. Všude pusto a podmínky jen s krajním vypětím přežitelné. Drsné životní podmínky vám budou alespoň trochu zlepšovat několik bezpečných měst, osad a kolonií, jedna ponese název New Haven. Použitý Unreal engine zaručuje kvalitu, kterou není třeba dále rozebírat. Vytvořené lokace budou dosti různorodé – pouště, města, skály či doly. Jelikož zásobování planety přeci jen neprobíhá úplně hladce, musí obyvatelé stejně jako na Kubě dosti improvizovat, takže kolikrát narazíte na archaické předměsty použité k zprovoznění jinak technologické špičky. Je to drobný detail který hře dodá „duši“. Města a jiné hlavní lokace budou vždy situovaný na pevném místě, ale některá místa spjatá s úkoly se budou přemísťovat náhodně; spolu s náhodně generovaným terénem to přispěje k znovuhratelnosti. Planeta bude mít kompletně fungující ekosystém stejně jako v Stalkerovi; některá zvířata s ostatními vycházejí bez problému a jiná jsou na sebe jako kočky a psi. Zatím je velkou neznámou, jestli to bude pro hráče nějak využitelné.



Udělat hutnou, kvalitní a nekompromisní akci není tak jednoduchý úkol, jak by se na povrchní pohled mohlo zdát, takže většina firem, a Gearbox nekoná jinak, raději svou akci obohatí o jiné prvky, nejčastěji RPG, pořádný příběh, nakupovaní, prodávaní a jiné. Borderlands nebude ani čistou akci ani čistým RPG – jak moc bude vahadlo vychýleno na tu či onu stranu, ukáže teprve čas. RPG elementy jsou známé zatím tyto: přesnost, doskok, zdraví atd., plus další skilly: urychlení léčení, větší šance na kritický útok atd. Herní styl je jak z čítanky pro herní návrháře, z kapitoly s názvem: sandbox. Celou planetu má rozděleno několik frakcí, které se nemají zrovna v lásce. Jen na vás zůstane, pro koho budete dělat, jak moc a koho tím naštvete. Vycházet jakžtakž se všemi připomene spíše balancování na hrotu jehly.



Za velkou pozornost stojí zbrojní arzenál. Na letošním GDC v Lipsku prohlásil jeden ze zakladatelů Gearboxu Randy Pitchford, že počet zbraní ve hře bude dosahovat čísla 500 000! Skutečně čtete dobře, takto vysokého čísla se dosáhne jednoduchým kombinováním zbraňových částí – pažba, puškohled, hlaveň, zásobník atd. Dále každá část bude mít různé vlastnosti – ráže, kapacita zásobníku, kadence atd. Tímto způsobem nejspíš opravdu dosáhnete vysokého čísla, ale nejspíš to dopadne tak, že většina rozdílu bude pouze nepatrných, pro hraní nijak důležitých, a všichni budou používat malou skupinu nejužitečnějších zbraní. Vzhledem k tomu, že zbraně lze lehce rozeznat jednu od druhé a dobře vidíte jednotlivé komponenty, za chvíli byste si měli oko vytrénovat a na první pohled rozpoznat silné i slabé stránky té které zbraně. Aby bylo možné dosáhnout tak vysokého počtu zbraní, bude možné použít i takové šílenosti jako puška střílející brokovnicové náboje.



Jste na planetě, ne asteroidu, tudíž těžko očekávat, že se všude dostanete pěšky, a omezit hru jen na malé území, kam po svých dojdete, by byla škoda. Budete mít proto možnost používat různá vozítka. Stejně jako zbraně, i ony budou vylepšovatelné, ať už zbraněmi nebo jiným libůstkami. Automobilový park nebude tak rozsáhlý jako v sérii GTA, ale i tak potěší. Zničitelnost aut je absolutní samozřejmostí.



Osamělý vlk má smůlu, pro něj Borderlands nebude tím pravým prostředím, heslo každý sám za sebe ztrácí na významu. Budete totiž v partě několika žoldáků. Ti budou ovládání prý dokonalou AI, avšak uvěříme, teprve až to uvidíme. Dejme tomu, že AI bude opravdu výborná, ale živého spoluhráče nikdy nenahradí. Místo počítačem ovládaných spoluhráčů se k vám tak budou moci připojit po síti i živí spoluhráči. Tím se Borderlands řadí mezi celkem dlouhou řádku budoucích kooperativních akcí.

bitcoin_skoleni



Žánr: sandbox first person akce, RPG
Výrobce: Gearbox Software
Vydavatel: 2K Games/Take 2
Multiplayer: ano
Datum vydání: prosinec 2008
Internet: www.borderlandsthegame.com/