Bryce 3D Generátor surrealistických světů

1. 3. 1998

Sdílet

Původní program Bryce firmy KPT způsobil docela poprask a možná také malou grafickou revoluci, co se schopností nep...


Původní program Bryce firmy KPT způsobil docela poprask a možná
také malou grafickou revoluci, co se schopností neprofesionálních
grafických programů a metod jejich ovládání týká. Program, stručně
charakterizovatelný jako generátor terénů, přinesl nový typ
uživatelského rozhraní, kde hlavními kritérii vývoje byly
estetičnost a možnost velmi jednoduše ovládat i ty nejsložitější
funkce.

Původně značně omezené možnosti -- především importovací
a renderovací -- tohoto generátoru terénů ovšem Bryce odsoudily
spíše do pozice zábavných programů, jak to ostatně ukázaly
i předchozí recenze v tomto časopise (viz č. 6, str. 48). My na
ně dnes navážeme seznámením s verzí 3.0 -- označovanou jako Bryce
3D.
Bryce od začátku šel cestou kompletní "tvůrčí laboratoře", ve
které i začátečník může terén doplnit objekty, nebem, reálně se
chovající atmosférou či rostlinným povrchem. Odstraněna byla
hlavní překážka kreativní práce -- počáteční (mnohaměsíční)
potýkání se s ovládáním každého nového programu. Byla za to
ovšem zaplacena z hlediska profesionálů krvavá daň v podobě
neexistence importu, animace a omezené kontroly jednotlivých
vlastností funkcí i pracovního pole.
Za programem Bryce 3D již ale stojí poněkud odlišná firma,
MetaCreation, která vznikla spojením několika "klasiků"
počítačové grafiky (vedlejším efektem je bohužel zvýšení ceny).
Některé nové vlivy jsou přitom více než zřejmé, viz např.
překrásný a rozsáhlý manuál, vytvořený stylem bývalé společnosti
Fractal Design a nahrazující ten původní a naprosto nedostačující.
Novou politikou je také výraznější podpora platformy PC .
Instalační CD-ROM je hybridní, tudíž použitelný pro Mac OS
i Windows 95/NT. Macovská verze je přitom překvapivě slabší:
odmítá renderovat na pozadí (ouvej!), a PC verze umí elegantněji
-- díky podpoře DirectX 5 a Open GL -- využívat 3D hardwaru ve
formě stínovaných náhledů.
U verze 3.0 by se dalo strávit hodně času rozborem samých
příjemných novinek a vylepšení -- jako je důslednější možnost
importů a exportů jednotlivých vlastností a objektů s větší
paletou možných formátů, či podstatně přepracované "oddělení
materiálů a textur" nebo vylepšená "divize atmosférických
efektů", kde může během několika sekund vygenerovat duhu, měsíční
fáze, hvězdnou oblohu či třeba kruh okolo Slunce/Měsíce (řídký
jev, vznikající lomem paprsků v ledových krystalcích v atmosféře).
Blíže je popisovat by ale zase znamenalo opakovat cukrování nad
možnostmi inteligentního raytracingu z předchozích recenzí.
Tou skutečně nejdůležitější novinkou je však možnost animace,
která byla do programu zavedena skutečně razantním způsobem.
Naprostá většina vlastností nyní může být animována (náhledy přes
OpenGL akcelerátor jsou samozřejmostí). Ovládání je přitom -- jak
jinak -- extrémně jednoduché, o nějaké učicí se křivce se nedá
mluvit. Lze pracovat s klíčovými snímky (keyframes) -- a tedy
definovat vzhled světa pro dva okamžiky a program již "mezistavy"
degeneruje sám. Lze takto animovat velikost, pozici objektů
i jejich povrchový materiál.
Bohužel nelze morfovat mezi různými objekty, na druhé straně toto
omezení neplatí na tvar terénů, což nabízí výborné možnosti pro
simulaci eroze apod.
S prostorový pohybem objektů můžeme mimo vlastní definici
klíčových snímků pracovat i v "Motion labu", upravováním jejich
pohybových křivek (včetně těch akceleračních). Tady je obzvlášť
výhodná ochota Bryce pracovat s knihovnami objektů, materiálů
a vlastností -- pohybové křivky je možné importovat a exportovat
(pochopitelně nezávisle na původně se pohybujících předmětech).
To je velmi vzácné -- ať zvednou ruku všichni ti, kdo to ve svém
grafickém superprogramu za několik desítek tisíc umí... Totéž ale
lze říci o celé řadě dalších schopností Bryce 3D, které mohou být
pro uživatele jiných programů jen velmi luxusním snem.

Závěr
Bryce se postupně stává plnokrevným grafickým programem,
nemajícím výrazné slabiny a nabízejícím kompletní pracovní
prostředí, jež se objede bez pomocného softwaru. Dnes je
schopný generovat terény či "průlety" terény ve formátu
QuickTime, QuickTime VR či AVI až v tzv. broadcast kvalitě.
Terminátor III v něm určitě renderován nebude a jediným nástrojem
profesionálního grafika se nestane. Je to ale skutečně jedinečný
program pro všechny, kdo třeba jen zatoužili po tvořivé grafické
práci. Něco talentu bude určitě potřeba, nikdy vás ale nedělilo
tak málo od okamžiku, kdy svůj výtvor přenesete na videokazetu
nebo díky barevné tiskárně na velké plátno, které si pověsíte nad
pracovní stůl.

Bryce 3D
+ fantastický program pro sebevyjádření kreativních jedinců
+ velmi působivý generátor surrealistických světů
-- žádné renderování na pozadí u macovské verze
-- pro profesionály stále malá kontrola nad funkcemi a exportem
K recenzi poskytla firma:
AMOS Software, s.r.o.
Technická 2
Praha 6
www.amos.cz/amsoft/
Cena: ???????

Autor článku