BSA: Písma se užívají nelegálně ještě časteji než software

1. 8. 2008

Sdílet

Dopisy, časopisy, knihy či jiné dokumenty obsahující text jsou v Česku často publikovány za využití nelegálně vlastněného fontu. Pokud by se tvůrci nelegálně užívaných písem začali aktivněji domáhat svých práv, hrozily by některým tuzemským firmám statisícové, či dokonce milionové náhrady škod a pokuty.

Dopisy, časopisy, knihy či jiné dokumenty obsahující text jsou v Česku často publikovány za využití nelegálně vlastněného fontu. Pokud by se tvůrci nelegálně užívaných písem začali aktivněji domáhat svých práv, hrozily by některým tuzemským firmám statisícové, či dokonce milionové náhrady škod a pokuty.

Podle informací BSA je v rámci regionu střední a východní Evropy nelegální užívání fontů velmi rozšířené a v některých zemích pravděpodobně mnohonásobně překračuje tamější míru softwarového pirátství. „Práva tvůrců k písmu jsou chráněna a užití písma může podléhat licenci podobně jako počítačové programy. Na písma se v praxi často vztahují i multilicenční podmínky, které v závislosti na výši platby za licenci stanovují, v kolika počítačích smí být písmo užíváno,“ uvedl Jan Hlaváč, tiskový mluvčí BSA (Business Software Alliance).

Řadu písem získávají uživatelé jako součást již zakoupených aplikací – kancelářských typu MS Office či grafických nebo publikačních, například InDesign od firmy Adobe. Mnoho fontů se však do počítačů dostane nelegální cestou – někdy vědomě, ale velmi často neúmyslně. „Typickým příkladem jsou textové nebo grafické podklady, které obsahují licencované fonty. DTP či grafická studia zákazníka mnohdy neupozorní, že je třeba si licenci na písmo zakoupit,” dodává J. Hlaváč.

Pirátské užívání písem se zdaleka netýká jen grafických či DTP studií, ale hlavně obyčejných firem. „Grafici se většinou snaží licenční podmínky respektovat a mají alespoň nějaké povědomí o problematice, ale firemní a domácí uživatelé se legálností fontů téměř vůbec nezabývají,“ řekl Michal Metlička, regionální ředitel společnosti Adobe. Nejčastější firmou pirátství je užívání fontů ve více počítačích, než dovoluje licenční smlouva.

Vývoj písma zabere desítky měsíců práce. Na to navazuje dlouholetá podpora písma, která zajišťuje korektní zobrazování v různých aplikacích, zejména DTP programech. „Písmo je prvotně dílem výtvarníka a rozhodně nevzniká v počítači bez zásahu lidské ruky,“ řekl František Štorm ze Střešovické písmolijny, která se zabývá typografickým návrhem písem a jejich prodejem.

V Česku se podle informací BSA zatím daří řešit případy porušování práva k písmům mimosoudní dohodou. „Firmy téměř bez výjimky na upozornění na porušování autorského práva reagovaly okamžitým nákupem patřičných licencí a obvykle souhlasily i s částkou odškodnění,“ uvedl Michal Metlička.