Byznys s majáky: Osm způsobů využití lokačních služeb

24. 5. 2016

Sdílet

 Autor: IDG CZ
Firemní IT může použitím majáků uvnitř firemního areálu pomoci poskytnout cílené lokální služby a data zaměstnancům, dočasným pracovníkům, klientům a hostům.

Po několik posledních dekád se počítačová revoluce zaměřovala na propojení každého jednotlivého počítače s libovolným jiným počítačem do jedné harmonické singularity nazývané internet. Tento trend se blíží ke svému konci – minimálně v nově vznikajícím světě majáků (beacons). Místo aby se tvůrci majáků snažili zasáhnout každého v galaxii, jejich cílem je zasáhnout pouze ty pravé lidi, kteří se nacházejí jen pár metrů od jejich vysílajících zařízení.

Stručně řečeno, technologie majáků převrací sítě ve své výkonnosti k mnohem působivějšímu spojení v dané lokalitě. Z pohledu Googlu, který je jedním z přívrženců majáků, vytvářejí „zážitek blízkosti“ nebo „silný kontextový signál“.

Další módní slovíčka ještě přijdou, ale majáky jsou v podstatě malé rádiové vysílače, které neustále opakovaně vysílají sadu bitů všem v dosahu, což není příliš daleko, protože signál vysílají pomocí standardu Bluetooth Low Energy. To může být kolem 100 metrů, ale také mnohem méně v závislosti na síle signálů a případných interferencích, které ho můžou omezovat.

Krátká vzdálenost může vypadat jako omezení, ale ve skutečnosti je silnou stránkou majáků. Signál na krátkou vzdálenost dokáže dodat informacím jasný kontext, protože je vázán na konkrétní místo. Tradiční Wi-Fi hotspoty poskytují TCP/IP spojení do celého internetu všem, kdo se přes ně připojí. Naproti tomu majáky dokážou propojit informace o lokaci a poloze, aby nabídly zážitek postavený na datech, která jsou vázaná ke konkrétnímu místu.

Tato dodatečná dimenze dokáže být velmi účinná. Místo abyste uživatelům poskytli díru do „velkého“ internetu, na kterém mohou posílat textové zprávy nebo sledovat sportovní výsledky, majáky změní jejich mobilní telefony v kombinaci turistického průvodce, pokladní, průvodce, organizátora schůzek, auditora a mnoho dalších. Tvůrci majáků jsou jenom jednou součástí oblasti, které někteří říkají fyzický web nebo také internet věcí. Nejsou užitečné pouze pro tvůrce veřejných prostor, jako jsou nákupní střediska, muzea nebo stadiony, ale pro svůj krátký dosah také pro pracující v privátních prostorech.

Majáky mají co nabídnout zejména firemním IT týmům, kdyby jenom proto, že jsou většinou zaměřené na kanceláře, firemní areály, obchody a sklady a další oblasti kolem vyhlášených obchodů. Pomocí majáků dokáže IT poskytnout lokální, cílené služby a data zaměstnancům, dočasným pracovníkům, klientům a hostům.

Základy majáků

Není žádným překvapením, že velcí výrobci telefonů jsou významnými hráči na rozvíjejících se trzích, tudíž Apple a Google nabízejí své standardy iBeacon a Eddystone. Firmy přistupují k majákům přesně tak, jak byste očekávali: řešení od Applu je uzavřenější a řešení od Googlu mnohem otevřenější. Obě firmy vidí tento trh jako příležitost, jak upevnit pozice svých mobilních přístrojů.

Ale přístupů k majákům existuje tolik, jako je organizací, které se snaží na tento trh vstoupit. Firmy, jako jsou Radius Networks, Accent Systems, Kontact.io a Estimote (mezi jinými), připravují majáky v různých podobách, řada z nich podporuje oba standardy a jsou připraveny na další chystané standardy.

Pokud tíhnete k open source, Alt Beacon nabízí otevřenou a interoperabilní specifikaci, která je doplněná příklady, nástroji a knihovnami pro snadné použití.

Technologie majáků se často hází do jednoho pytle s jinými řešeními pro sítě na krátkou vzdálenost. O majácích se často říká, že nabízejí jednosměrné vysílání – vlastnost, která může snížit využití baterie, ale neposkytuje plně interaktivní síť. Tuto úlohu mohou naplnit jiné standardy. Například Google nabízí Nearby Messages API (rozhraní pro lokální zprávy) a Nearby Connections API (rozhraní pro lokální připojení) pro spojení nedaleko umístěných telefonů se směsicí technologií pro krátkou vzdálenost, jako je Bluetooth, a větší vzdálenost, jako je Wi-Fi. Majáky nemusejí nabízet plnou, obousměrně plynoucí síť, ale mohou být katalyzátorem, který takovou síť pomůže vytvořit.

Běžný internet je předurčený hrát s majáky velkou roli, protože spojuje mobilní telefon nebo laptop se standardním serverem. Pokud se mobilní přístroj setká s majákem, předaná informace může obsahovat odkaz na plně interaktivní službu, která předává data přes klasický internet. Může jít o URL nebo token, který identifikuje polohu.

Zpětnou vazbu zahájenou informacemi vysílanými majákem mohou následně uzavřít mobilní telefon, notebook nebo nositelná technologie. Maják nabídne data o poloze a back-end a pomocné sítě poskytnou interaktivitu zařízení, které obdrželo signál z majáku. Smetanu většinou slíznou majáky, i když jsou to staré dobré Wi-Fi nebo mobilní síť, které uzavírají smyčku a vytvářejí spojení pro všechno v rozsahu majáku.

ICTS24

Největší část počátečního zájmu o majáky pochází od oddělení a firem zaměřených na služby, které je chtějí používat k zapojení vnějšího světa. Restaurace se kochají představou, že budou nabízet své menu kolemjdoucím. Obchody chtějí propagovat výprodeje. Lidé z marketingu jsou nadšeni z možnosti nabízet kupóny a brožury každému v dosahu.

Ale ve firmách existují méně zjevné, avšak potenciálně hodnotnější, aplikace majáků. Mají sílu změnit firmy tím, že zjednoduší workflow a nabídnou zaměstnancům větší možnosti. IT se zároveň může podílet na obnově firmy tím, že přidá do sítě majákovou vrstvu založenou na poloze, kterou mohou využívat jak zaměstnanci, tak i zákazníci.