V čem tkví kouzlo válečných akcí? Co hráče z celého světa láká do stále stejného prostředí plného zabíjení a smrti? Jsou to osudy obyčejných vojáků, nebo stále intenzivnější herní zážitek? Na tyto otázky se snaží nalézt odpověď spousta herních firem, ale jen některým se daří naladit tu správnou notu. Mezi ně patří i vývojářský tým Infinity Ward, který v rukávu skrývá další eso.
V listopadu roku 2003 se v prodeji objevila očekávaná válečná akce Call of Duty, která všem fanouškům tohoto žánru vyrazila dech a ukázala autorům Medal of Honor: Allied Assault, že proti nim stojí velká konkurence. Od té doby se v herním průmyslu udála spousta věcí a kuchtíci z celého světa uklohnili nespočet nadprůměrných titulů. Na zmiňovaný klenot od vývojářského týmu Infinity Ward však dodnes nikdo nezapomněl. O to se zasloužil i datadisk United Offensive ze září minulého roku, který stárnoucí Call of Duty ve dvoraně slávy na chvíli opět oprášil. Ovšem s jeho vývojem si autoři původní hry již nedělali starosti (práci zastal tým Gray Matter Studios) a veškerou pozornost soustředili na díl druhý, který vám nyní začíná pořádně bušit na dveře.
Jeho vydání je plánováno na konec letošního roku a zatím vypadá naprosto famózně. Ptáte se, co může být ještě zajímavého na další válečné akci, kromě oslňujícího vizuálního zpracování? Vždyť po Call of Duty 2 půjdou všichni zasvěcení už jen díky prvnímu dílu jako slepice po flusu, tak proč by se autoři bůhvíjak snažili. Přesto je již nyní na chystaném pokračování vidět spousta práce. Aby také ne, když do plánovaného vydání zbývá jen několik měsíců. Nedělejme si však iluze a slibovaný konec roku berme s mírnou rezervou. Vánoční termíny často oslavují příchod Nového roku a přehupují se do prvního čtvrtletí, a když pánbůh dá, s velkou slávou se objevují s příchodem léta. Zapomeňte ale nyní na věčného Duke Nukema a jeho blízkého bratříčka jménem S.T.A.L.K.E.R. a pojďte společně s námi rozpitvat Call of Duty 2. Tak nádherně voní, že bychom ho s chutí spořádali hned teď a střemhlav se vrhnuli do intenzivních virtuálních bitev. Krátká ochutnávka na květnovém veletrhu Electronic Entertainment Expo nám rozhodně nestačila!
Hra podle vašich představ
Call of Duty 2 opět potěší fanoušky jak singleplayerového, tak i multiplayerového řádění. O vaši přízeň se hlásí ruská, britská a americká kampaň, přičemž tentokrát bude z velké části záležet jen na vás, jakým způsobem se postupu ve hře zhostíte. Příběh začíná ruskou kampaní roku 1941, kde vás svou přítomností poctí první virtuální válečný hrdina ze sovětské Rudé armády - Vasilij Ivanovič Kozlov. V jeho kůži budete dvacet mil od bran Moskvy čelit soustředěnému útoku Němců, a jakmile první misi úspěšně dokončíte, půjdete o dům dál. Autoři vás však nenutí pokračovat druhou misí v první kampani. Pokud jste se s Vasilijem náležitě sžili, můžete ho poslušně dovést až k vytouženému cíli. Stejně tak se však můžete vrhnout na chronologický postup hrou, kdy budete přeskakovat z jedné mise do druhé a prožívat klíčové okamžiky druhé světové války na různých frontách ve správném pořadí. V britské kampani se vám nabízejí hned dva vojáci: seržant Davis z 8. armády generála Montgomeryho a tankový velitel Welsh z britské 7. obrněné divize (slavní Desert Rats). Čtveřici hlavních představitelů Call of Duty 2 nakonec uzavírá hrdina americké kampaně - desátník Bill Taylor.
Tímto způsobem chtěli vývojáři z Infinity Ward hru nejen zpestřit, ale rovněž nabídnout možnost volby. Pokud se nebudete cítit ve své kůži a nedokážete některou misi dokončit, budete mít na výběr i další, ve kterých si třeba spravíte chuť. Opět se podíváte například do Stalingradu, navštívíte Normandii a spoustu dalších oblastí, mezi nimiž překvapuje nová severní Afrika. Zde se v zajetí nekonečných písečných dun zúčastníte důležitých bojů v Tunisku, Libyi a Egyptě, kde změří síly Monty s Rommelem a jeho Afrika Korps. Nelze opomenout například slavnou bitvu o El Alameinu, v níž Britové Němce přímo ukázkově převezli.
S příchutí Brothers in Arms
Velkým plusem Call of Duty 2 je zpracování jednotlivých misí. Autoři pečlivě vyslechli hráče odsuzující přílišné naskriptování a linearitu prvního dílu, a vydali se trochu jiným směrem. Přestože hra nenabídne několik různých konců, ve všech misích si můžete zvolit vlastní taktiku. Na začátku každé z nich většinou dostanete několik úkolů, které budete muset splnit. Na vašem rozhodnutí ovšem již zůstane, v jakém pořadí a jakým způsobem se jejich řešení zhostíte. Při opakovaném hraní tak rozhodně nebudete bičováni stereotypem, jelikož i vaši protivníci dokáží díky vylepšené umělé inteligenci reagovat pokaždé jinak. Většina bojišť se dočká minimálně padesátiprocentního zvětšení, a tak rovnou zapomeňte na nudné přechody z místa A do místa B po předem stanovené trase. Tentokrát zkrátka budete muset zaměstnat i vaší šedou kůru mozkovou a čas do času napadnout nic netušící Němce ze zálohy. Nutno však podotknout, že podobných akcí budou schopni i oni!
Nepřipomíná vám to nedávno vydaný hit Brothers in Arms: Road to Hill 30 v podání Gearbox Software? Nepřátelské vojáky budete ostřelovat hustou palbu a nutit je ke skrývání či ústupu, potrápíte je granáty a nakonec jim vtrhnete do zad. Pokud však čekáte udělování byť nejjednodušších příkazů, musíme vás bohužel zklamat. V Call of Duty 2 ovládnete jen příslušného hlavního hrdinu a ostatní se budou rozhodovat sami za sebe. Doufejme, že autoři zmiňovanou umělou inteligenci dokáží dovést na takovou úroveň, aby hráče stupidní chování spolubojovníků nestálo život. Zvláště, když vaši parťáci v boji tentokrát poslouží i jako zdroj důležitých informací díky speciálnímu Battle Chatter systému. Jakmile se ozve první výstřel, začnou na něj vojáci na obou stranách příslušně reagovat, a žádná bitva tak nebude zcela stejná jako ty předchozí. V zájmu zachování oblíbených filmových scén se sice nevyhnete určité úrovni naskriptování, ale s původním Call of Duty to nelze vůbec srovnávat.
Když k tomu přičtete ještě možnost poškození a destrukce různých objektů a terénu, s trochou nadsázky si v podstatě budete moci upravovat bojiště a strategicky se připravovat na nepřátelský útok. Zní to až neuvěřitelně, ale v případě Infinity Ward bychom o tomto lákavém zpestření zas tolik nepochybujeme. Na co možná nejrealističtějším zpracování krutých bitev se ostatně podepíší například i efekty počasí, které vás mohou vskutku nepříjemně překvapit. V Rusku vám například nadělá problémy sněhová bouře a v severní Africe se o zábavu postará její písečná sestřička. Nové atmosférické efekty vám však mohou přijít i vhod a během hry jich budete hojně využívat. Potřebujete přejít přes těžce střeženou oblast? Zkuste použít kouřové granáty!
Hurá do tanku
Tím se postupně dostáváme ke zbraním, jež jsou rovněž důležitou součástí každé 3D akce. Kromě přepracovaných a mnohem detailnějších modelů z prvního dílu se dočkáte několika nových kousků, mezi nimiž najdete například německé a ruské poloautomatické pušky (G43 a SVT40) nebo německý protitankový Panzerschreck. A aby vývojáři více umocnili zážitek ze hry, umožnili při palbě z odstřelovací pušky zadržení dechu. Na krátkou chvíli získáte přesnější mušku, přestanou se vám klepat ruce, okolní zvuky pozvolna utichnou a dají přednost zrychlenému tlukotu vašeho srdce. Nejde sice o nic převratného, ale i takováto maličkost dokáže potěšit a podpořit celkovou atmosféru hry. Svojí troškou do mlýna pak jistě přispějí i mise, ve kterých se dostanete do některých vojenských strojů. Nabízejí se například lehké tanky, ve kterých si zařádíte ve zmiňované kampani v severní Africe v roli tankového velitele. Pokud se však těšíte na další leteckou misi v bombardéru B-17 z datadisku United Offensive, nechte si raději zajít chuť. V Call of Duty 2 se do oblak bohužel nepodíváte.
Zamáčkněte tedy slzičku a přestaňte truchlit. Spousty krás si užijete i na zemi díky novému grafickému enginu, o který se vývojáři z Infinity Ward postarali. Na první pohled se chystaný druhý díl až nezdravě podobá svému předchůdci. Když si však přiložené screenshoty prohlédnete pěkně zblízka, užasnete nad množstvím detailů a speciálních efektů, jež vás při hraní ohromí. Krom tradiční dávky současných vizuálních specialit se například můžete těšit na tzv. post-war efekty, jež přidají další bodík k vytoužené stoprocentní realističnosti. Pokud se vrhnete do boje na náměstí uprostřed města, granáty poničíte několik okolních objektů a začadíte celé prostranství, hustý dým pomalu zahalí okolní ulice a ovlivní viditelnost při následujícím postupu městem. Vylepšení se dočká i zvuková stránka hry, například formou zhoršování kvality vzdalujících se zvuků namísto dřívějšího snižování hlasitosti.
Sami asi už cítíte, že Call of Duty 2 vypadá zatraceně dobře a autoři nenechávají nic náhodě. Pokud dokáží vše dovést do zdárného konce a nabídnou takový herní zážitek, jaký v současné době slibují a prezentují, posune jejich nové dítko žánr válečných akcí zase o stupínek výše a vy si budete moci jen spokojeně mnout mozolnaté pracičky.