Hlavní navigace

Call of Duty 4: Modern Warfare

25. 6. 2007

Sdílet

Střílení do nacistů vyšlo z módy. Teď je na pořadu dne střílení do teroristů. Dobře to pochopili vývojáři z Infinity Ward a svou slavnou sérii Call o...

Psal se rok 2003 a na trůnu FPS stříleček z druhé světové války nekompromisně kraloval Medal of Honor. Vývojářskému týmu Infinity Ward (IW) se to však ani trochu nelíbilo a rozhodl se zrušit status quo svou hrou Call of Duty. Vzal si to nejlepší z Medal of Honor a navrch přidal spousty kvalitní akce, která hráčům dala alespoň virtuálně ochutnat válečné běsnění. Datadisk na sebe nenechal dlouho čekat a ostudu rozhodně neudělal, spíše naopak. Stejně tak druhý díl. Do třetice všeho dobrého přišlo další pokračování určené pouze pro konzole, jehož kvalita však za svými předchůdci poněkud pokulhávala. Dlužno dodat, že tým IW na něm nepracoval – hned po druhém dílu totiž začal tvořit novou podobu Call of Duty.



Moderní válka s terorem
V pořadí již čtvrté pokračování CoD má podtitul Modern Warfare, což by se dalo volně přeložit jako moderní válečnictví. Druhá světová válka dostala vale – aktuální je dnešek. Války se z lesů a polí přesunuly spíše do měst. Místo legitimní armády válčí teroristické skupiny nenáležející žádnému státu. Z tohoto důvodu nelze boj vést stejně jako v dobách druhé světové války a CoD 4 přichází s naprosto novým konceptem na hony vzdáleným předchozím dílům. V nové hře bude velký důraz kladen na spolupráci malého počtu pěchoty s mobilní nebo leteckou podporou a vedení války v městské zástavbě.



Call of Duty 4 se vás bude snažit pohltit svým, na poměry akční střílečky, velmi silným příběhem plným zvratů a silných emocionálních momentů; budete například svědky použití jaderné zbraně. Zkázu, kterou výbuch vyvolá dokonce prozkoumáte přímo podrážkami svých vojenských kanad. Vyprávění příběhu budou v průběhu hry posouvat vpřed animace nebo různé flashbacky. S kvalitou vyprávění to v Infinity Ward myslí zcela vážně, což dokládá přijetí několika profesionálních scenáristů. Filmová podoba bude vtisknuta i samotnému hraní.



Děj hry vás seznámí s ruským ropným magnátem Zakheavem, který v touze po moci ve své domovině zinscenuje převrat kdesi na Středním východě. Vývojáři se báli přímo konfrontovat realitu dnešních dnů, proto dění kolem převratu není situované do žádného ohniska skutečných konfliktu. Rozhořívající se oheň globálního konfliktu jako první přijedou hasit jednotky Americké námořní pěchoty, k níž patří i hlavní hrdina příběhu. Ovšem stejně jako dříve, i v CoD 4 byste měli postupem času navléci uniformu více národností – autoři slibují opět Brity a Rusy. Vaše virtuální obuv si neprošoupe podrážky jen na Středním východě nebo v Rusku. Dostanete se i do východní Evropy, možná právě do naší vlasti. A pokud ne, hlavní města západních zemí, jako např. Londýn, budou určitě pěknou satisfakcí, stejně jako obří loď v severním Atlantiku. Variabilita misí bude absolutní – od odstřelovaní nepřátelských generálů hluboko v týlu nepřítele, přes účast na akci prvosledových jednotek, až po akce s letectvem.



Realita ve zpracování
U žánru first person stříleček je grafické a technické zpracování stejně důležité jako nablýskaný lak u červeného Ferrari. Z dostupných informací a zveřejněných screenshotů je jasné jedno – v případě CoD 4 se máme se na co těšit. Autoři pro hru vytvořili vlastní engine, který byl vyvíjen s ohledem na konverzi pro Xbox 360, přičemž rozkaz zněl jasně: framerate nesmí klesnout pod 60 snímků za vteřinu. Tento řekněme limitující fakt možná hře ubere na vizuální přitažlivosti, nicméně technické zpracování se pochlubí mnoha jinými libůstkami. Hlavní devízou je dokonalé nasvícení scény a s tím spojené perfektní stínovaní. Stíny bude vrhat vše, co je vrhat může, dokonce i díry po kulkách. Všechny objekty okolního prostředí půjdou zničit a materiály budou mít odpovídající vlastnosti, takže pokud uslyšíte kroky za dřevěnými dveřmi, nebude nic jednoduššího, nežli skrze dveře narušitele zastřelit.



Fyzika se nám ukáže v tom nejlepším světle. Například pokud přivoláte leteckou podporu, která vyhodí do vzduchu opodál stojící automobil, jeho kola krásně proletí kolem vás podle všech pravidel newtonovské fyziky. I chovaní nepřátel si zasluhuje pozornost. Kromě dnes již standardně dobré umělé inteligence, bude precizně zpracován i systém zásahu kulkou, což v praxi znamená, že třeba prostřelená končetina bude ukázkově kulhat. A ještě jedna lahůdka na závěr – současné FPS mají na hlavě protivníka maximálně čtyři zásahové zóny, CoD 4 jich má šestnáct. Kamkoliv tedy střelíte, vždy to bude mít jiný dopad a nebude tak problém posunout nepříteli pokrývku hlavy hluboko do týla.



Série CoD vždy platila za výborný multiplayerový zážitek. Toho si jsou vývojáři vědomi a nemalé úsilí věnují tomu, aby to tak zůstalo. Klání více hráčů by měla být uzpůsobena jak pro víkendové hráče, tak pro hardcore jedince, kteří u internetového hraní tráví desítky hodin týdně. Velmi pozitivní je stejně jako v singleplayeru možnost použití vozidel nebo přivolaní letecké podpory. Hry se bude moct zúčastnit až 56 hráčů a při dobrých výsledcích vás hra odmění lepšími zbraněmi nebo jinými výhodami.



Žánr: válečná akce
Výrobce: Infinity Ward
Vydavatel: Activision
Multiplayer: ano
Datum vydání: červen 2007
Internet: www.infinityward.com

Byl pro vás článek přínosný?