Prašnou ulicí se prohání vítr a laskavě rozbíjí ticho rvoucí uši. Nikdo ani nehlesne. Všichni koutkem oka sledují dva muže stojící bez hnutí proti sobě. Z města odjede jen jeden...
Většina herních i filmových producentů jsou srabi. Málokdy se odváží podpořit nejisté projekty, vždy se musí najít někdo, kdo má čich a odvahu vydat se jinudy. Stačí vzpomenout filmového Gladiátora. Celých čtyřicet let jsme čekali na podobný historický velkofilm, prý nevydělávaly. Ridley Scott se starým Římem udělal díru do světa a najednou to šlo, historie ovládla kina. Na monitorech počítačů situace vypadala podobně. Medal of Honor předvedl lákavost druhé světové války a záplava titulů najednou natřela virtuální světy na zeleno.
Ladem ale leží ještě lepší období pro hrdinné bojovníky. Lepší, ale nevyužité. Možná proto, že je tak vhodné na hry, až jej všichni přehlížejí. Možná proto, že herní trh kontrolují Spojené státy, které jej mají plné zuby. První vlaštovkou byl Gun, recenzovaný v minulém čísle, a teď se tématu ujali Poláci. Nasaďte si stetsony, nabijte revolvery, Divoký západ vás vítá.
Amerika devatenáctého století – indiáni, přistěhovalci, dobrodruzi. V dobách, kdy šlo o život více než jindy, se zrodily legendy, a čert to vem, že s valnou většinou pistolníků to nebylo zdaleka tak slavné, jak vyprávějí westerny. Jejich atmosféra je opojná a právě do ní nás hodlají vývojáři z polského Techlandu ponořit. Call of Juarez je westernem, jenž se bez vás nehne ani o láhev whisky dál. Záleží jen, kdo ji vypije.
Jako krvavá stopa raněného bizona se hrou táhne pach smrti a msty, kterou rozsévá reverend Ray – duchovní, žehnající revolverem, jenž by dal rád poslední pomazání mladšímu nevlastnímu bratrovi Billymu. Ten přede dvěma lety zmizel a teď je zpátky, i když ne zrovna tak, jak si představoval. Reverend Billyho našel na farmě rodičů, když stál nad jejich mrtvými těly neschopen slova. Ray nepotřeboval nic vysvětlovat a asi ani nic slyšet nechtěl. Jeho bratr byl rychlejší, ale ne ve střelbě, v té předčil reverenda málokdo. Billy zmizel a v domě zůstala jen krví napsaná slova „Call of Juarez“.
Viníka je třeba dostihnout, potrestat ho a všechno vysvětlit. Dvě cesty dvou hlavních hrdinů příběhu se začínají proplétat. Do svých rukou vezmete osudy obou – stejně jako ve fenomenálním Fahrenheitu si zahrajete za uprchlíka i pronásledovatele.
Brutálně a čelem, nebo jemněji a úskokem? To záleží na tom, za koho právě hrajete. Billy je mrštný a rychlý, střet tváří v tvář sice není jeho silnou stránkou, ale zato plížení mu jde dobře. Ocitnete-li se s jeho stetsonem na hlavě, pomohou vám zkušenosti z Thiefa – skrývání ve stínech, nenápadný postup a občas nějaká ta mrtvola. Když můžete nepřítele obejít, tak proč plýtvat municí, když se vám ještě navíc u pasu houpe bič. Vývojáři jej přirovnávají ke Gravity gun z Half-Lifu 2, dostavník s ním nezvednete, ale spoustu menších věcí ano. Můžete jím čistit cestu, vytrhávat soupeřům zbraně z rukou nebo je prostě zmrskat. Nechybí samozřejmě možnost zhoupnout se nad místy, jež nejdou přeskočit. Dodrží-li autoři slovo, budeme tu mít nejlepší bič v historii her. Indiana Jones by zaplesal.
Reverend Ray nemá ovšem na takové zbytečnosti čas, nečte-li si zrovna v Bibli, tak zabíjí. Přesně, rychle a neustále – jako pátý jezdec z Apokalypsy. Není ostatně divu, když mu (ale i Billymu) vývojáři pomáhají. V první řadě možností soustředěné střelby, kdy se předměty po stranách monitoru rozmáznou, zatímco cíl se posune blíž. Sice pálíte pomaleji, ale přesněji, a rychlost vám naopak přinese bleskové tasení. V podstatě se jedná o variaci na bullet time, kdy se na pár vteřin po vytažení pistolí z pouzder ponoříte do času táhnoucího se jak med a jste schopni zasadit několik přesných ran. Nakolik vám tahle vymoženost přijde vhod při soubojích muže proti muži, není ani třeba zdůrazňovat.
Ocelový oř, dostavníky, koně – bez těchto pomůcek se žádný western neobejde. Právě posledně zmínění sudokopytníci jsou dalším esem v rukou Techlandu; vývojáři slibují nejen přestřelky na jejich hřbetech, ale také zlepšování se v jezdeckých schopnostech. Ovšem ani vlaky a dostavníky nezůstanou opomenuty, pokud je potřeba něco přepadat. Jak jinak si má ostatně slušný padouch vydělat na živobytí?
Chcete být raději klaďasem? V tom případě tu máme další stylové doplňky, vytvářející dokonalou atmosféru a případnou obživu pro poctivější. Ačkoli jsou virtuální města na hranicích Spojených států a Mexika výplodem fantazie designérů, historické realitě odpovídá, kde a z čeho jsou postavena, stejně jako jejich výbava se vším všudy.
V rukou pistolníků se také zaleskne několik šestiranných revolverů včetně slavných peacemakerů, winchestrovky i remingtonky. Chybět prý nebude ani pár záležitostí větší ráže, soudky s prachem, válečky dynamitu či luk. Co nepřekvapí, ale potěší, je palba z koltů obouruč nebo bleskurychlá střelba přímo kohoutkem, jež vyprázdní bubínek během několika vteřin.
Rychlý jako pistolníci má být i engine – poslední verze Chrome honosící se číslovkou 2006. Díky němu se můžete těšit na nedozírné pláně s nekonečně dlouhými stíny vrhanými zapadajícím sluncem. Kýč jak bič, ale přesně tak to má být. Nejen romantikou je ovšem živ western: krev, smrt a zkáza jsou nutné, a proto se programátoři patřičně vytahují velkou novinkou – aktivním ohněm. Nejenže pálí a vypadá, jak má (i když jsme soudě podle alfaverze viděli hezčí), ale především se šíří po hořlavých materiálech.
Oblíbeným trikem se jistě stane hození lahve s alkoholem pod nohy nepřátelsky naladěného kovboje a zapálení jejího obsahu několika výstřely. Co na tom, že by to olověné kulky perkusních revolverů těžko dokázaly; vypadá to pěkně. Provedete-li to uvnitř budovy, dejte se na útěk, je totiž pravděpodobné, že shoří celá. Od podlahy se vznítí nábytek, záclony, stěny... Pokud ovšem oheň neuhasíte včas několika vědry vody, jež se povalují kolem. Zápalné lahve a džbery k hašení by však neměly být jedinými použitelnými předměty. I když je Call of Juarez primárně akce, zpestří ji prý pár adventurních úkolů. Jenom zatím nevíme jakých.
Grafika až na prvním místě, hlásají hrdě vývojáři, popisujíce superlativy svého enginu. Nacpali do něj všechny vymoženosti moderních grafických karet. Nemá smysl opisovat sem výpis technických dat, ale máme se na co těšit, a opomenuta nezůstala ani nová modla herních designéru – fyzika. Half-Life 2 ukázal, jak ji lze skvěle využít ve službách hratelnosti, a střílečka Call of Juarez by se mu tomto směru chtěla minimálně vyrovnat. Engine počítá nejen s hmotností věcí a jejich vzájemnými kolizemi, ale i s odolností materiálů a nově také s větrem. Kromě toho, že suší prádlo a rozechvívá větve stromů, napomáhá šíření ohně, stačí malý plamínek a velký vítr, aby lehnul popelem celý dům.
Podobných vychytávek slibuje Techland víc. Věřme, že Call of Juarez rozpoutá zlatou horečku na virtuálním Divokém západě a podobných her přibude.