O hlavních trendech CES jsme si mohli popovídat s prezidentem výstavy Gary Saphirem, CEO asociace CEA.
Zatímco Comdex patří k minulosti, CES prosperuje. Čím si to vysvětlujete – myslíte, že dosavadní trend udržíte a nepostihne vás totéž, co jsme v uplynulých letech zažili u mnoha IT veletrhů?
Myslím, že osud veletrhů zaměřených na IT nejvýznamněji ovlivnil posun ve způsobu, jímž jsou uváděny na trh nové technologie. V minulosti se nejprve objevily ve firemním prostředí, po roce 2000 ale došlo ke změně a moderní technologie jsou nyní často v první řadě uváděny na koncový trh. Mnohé technologie jako je MP3 a digitální fotoaparáty začaly jako spotřební zboží a podniky tak v mnoha případech ztratily vedoucí pozice (coby zákazníci) na poli technologií. Je tak celkem logické, že veletrhy zaměřené primárně na firemní segment zaznamenaly pokles nebo – jako Comdex – zcela zmizely, zatímco náš veletrh roste. Rád bych si myslel, že je to jen díky tomu, jak jsme chytří, ale jedním z důvodů je právě i onen posun trhu.
Nelze ale přece popřít, že informační technologie hrají stále významnou roli – koneckonců i zde na veletrhu se objevuje mnoho tradičních firem z této oblasti. Není to tedy jen o úhlu pohledu?
Do jisté míry ano, ale mám pocit, že zatímco dříve byl hlavním inovátorem firemní segment, dnes je to spotřební oblast – ostatně i v samotném podnikovém prostředí už dnes často nejsou rozhodnutí o nákupu telefonu, PDA nebo laptopu řízena či přijímána v IT oddělení, ale uživateli samotnými. I zde se tedy rozhodovací pravomoci a vliv posunuly směrem od IT k obecnému managementu či dokonce k firemním uživatelům samotným. Moc, či přesněji vliv CIO při rozhodování o nákupu konkrétních produktů tak do jisté míry poklesl. Na druhou stranu vídáme stále větší počet CIO a šéfů IT oddělení, kteří přicházejí na CES, aby se seznámili s novinkami, které zčásti pronikají do firemního prostředí. Je to ale jen jeden z možných důvodů, proč je o IT veletrhy menší zájem.
Nemůže být jednou z příčin poklesu zájmu o některé veletrhy masivní rozvoj internetu, kde lze najít prakticky všechny potřebné informace snadno a rychle? Cítíte se jím být ohroženi?
To je důležitá otázka, kterou jsme v nedávné době položili mnoha představitelům nejvýznamnějších IT firem – mimo jiné i Billu Gatesovi a Paulu Ottelinimu. Skutečnost je taková, že bez ohledu na to, jak nadšeně přijímáme nové komunikační technologie, jsme se všichni shodli na tom, že na akcích jako je CES hraje zásadní roli přímý kontakt – možnost promluvit si z očí do očí, prohlédnout si stánky a vytvořit si vlastní dojem o tom, jak se jednotlivé společnosti prezentují a co je pro ně důležité. Když chcete s někým obchodovat, jsou osobní setkání velmi důležitá.
Na letošním CES se ve velké míře věnujete rozvíjejícím se trhům. Jedná se o iniciativu CES, nebo výrobců a vystavovatelů samotných? Co by měl tento program a související semináře přinést?
Jednalo se o iniciativu CES. Průměrná americká domácnost používá dvacet pět výrobků z oblasti spotřební elektroniky. Bylo by lepší, kdyby lidé ve všech zemích měli přístup k internetu, telekomunikacím a dalším technologiím. Jsme přesvědčeni, že jednou z hlavních úloh moderních technologií je zvyšování životní úrovně. Vytvořili jsme proto tento program, a to ve spolupráci s naší vládou v rámci iniciativy Digital Freedom, s generálním tajemníkem OSN Ban Ki-Moonem, předsedou sdružení One Laptop Per Child Nicholasem Negropontem a společnostmi Qualcomm, Intel, Cisco a dalšími. Rádi bychom pomohli rozvojovým zemím najít cesty k moderním technologiím a jednoduchým zdrojům energie pro jejich napájení.
Jaké jsou hlavní trendy letošního CESu?
Jedná se o přesouvání a sdílení multimediálního obsahu v rámci domácnosti. Obsah MP3 přehrávačů, HDD videorekordérů, počítačů, fotoaparátů i kamer by měl být snadno přístupný z libovolných zařízení v domácnosti, a to nejlépe bezdrátově. Ve druhé skupině produktů se jedná o přesun domácí elektroniky a hudby či filmů do automobilu, v němž budeme stále častěji nacházet hlasově ovládané multimediální systémy s velkokapacitními pevnými disky, připojení k internetu, instalace herních konzol, možnost příjmu televizního vysílání atd. Dalším směrem je HD obraz, zvyšování kvality a větší úhlopříčky. 42 palců je standardem, sílí poptávka po modelech s úhlopříčkou 52" a na výstavní ploše často uvidíte nové modely s úhlopříčkou 108" a více. Televize se mají stát moderním krbem, u něhož se budou rodinní příslušníci scházet: nebude sloužit jen ke sledování filmů, ale k zábavě, připojení konzol, procházení internetu a podobně. Závěrem můžeme zaměřit pozornost na konvergenci počítačů a kapesních zařízení, které nabídnou lepší ovladatelnost a design, jednoduché ovládání a delší výdrž napájení. Počítače mají být společně s nabízenými a dostupnými službami přístupné většímu počtu lidí.