Nebyla to úplně rána z čistého nebe, když se na veřejnosti objevila zpráva o prodeji společnosti Netretail Holding, která mimo jiné provozuje známý český e-shop Mall.cz. Překvapující byla však suma, kterou nabídl kupec – jihoafrický konglomerát Naspers. Ten podle serveru Motejlek.com koupil kolem 75 až 80 procent Netretail Holdingu, přičemž jejich platba oceňuje celý Netretail Holding na 220 až 230 milionů eur (tedy až 5,7 miliardy korun).
Co se ve firmě děje nyní, po změně majitelů, není známo.
„Dokud nebude celá transakce schválena regulačními úřady, nemůžeme se k tomu jakkoliv vyjadřovat,“ sdělila na dotaz Michala Gregorová, PR manažerka společnosti. A protože firma působí na několika trzích, může to být rozhodování poměrně dlouhé. Do rozhodovacího procesu jsou zainteresovány úřady pro hospodářskou soutěž z několika zemí Evropy včetně českého Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Firma očekává, že pokud půjde vše dobře, mělo by rozhodnutí o případném schválení transakce padnout během června.
Pokud bude prodej schválen, Mall.cz se zařadí do rodiny firem, kde je už i například známý aukční server Aukro.cz. Jak se projeví synergie mezi těmito servery, lze zatím jen spekulovat.
Krize jménem SAP
Zmíněných 5,7 miliardy korun za Netretail Holding je opravdu pěkná suma. Obzvlášť, když uvážíme, že celý Mall.cz před pár lety málem zkrachoval při implementaci podnikového informačního systému od SAP. Firma si tehdy otevřela vlastní velký sklad a SAP měl zjednodušit a zrychlit objednávkový systém. Dopadlo to ale obráceně, Mall.cz po implementaci SAP v roce 2008 začal ztrácet objednávky nebo posílat zákazníkům zboží, které si neobjednali. To byla pro společnost, která vystavěla podnikání právě na osobním přístupu, těžká rána. Zákazníci se začali od e-shopu odvracet. Naštěstí pro majitele a investory Mall.cz se celá aféra zvládla, chyby a nedostatky v informačním systému se během roku vyladily a firma si opět začala pomalu a jistě napravovat svou pověst.
Nakonec se právě investice do obřího logistického zázemí a SAP ukázala zřejmě jako klíčová právě pro prodej Mall.cz společnosti Naspers. Jihoafrická firma totiž hledala silného středoevropského partnera, který je připraven k další rychlé expanzi. A na to právě Mall.cz díky předchozím investicím připraven je.
I přes tuto nepříjemnou aféru se firma udržela mezi třemi největšími e-shopy na českém internetu a také pokračovala se zahraniční expanzí. Pobočky rozjela na Slovensku, v Polsku a Maďarsku, koupila i část slovinského obchodníka Mimovrste.si, naopak z Německa se Mall.cz zcela stáhl. Firma také opustila tradiční značku Bílézboží.cz podobně jako názvy všech dalších 21 obchodů a začala se prezentovat pod jedinou značkou Mall.cz.
Poslední rytíři na obzoru
Prodej Internet Mallu ale nemusí být poslední nebo jedinou velkou akvizicí na českém internetu. Ovšem v Česku je jen několik málo firem či obchodů, které by mohly být prodány za podobnou nebo dokonce větší částku.
První je na ráně samozřejmě Seznam.cz. Jenomže byť jeho většinový majitel Ivo Lukačovič věnuje mnohem více času létání v letadlech, prodávat firmu zatím nechce. Dalším potenciálním obchodníkem na prodej je Alza.cz, o které se také několikrát spekulovalo, že změní majitele. I tady by se zřejmě prodávalo za více peněz než v případě Internet Mallu. Za nižší sumy by asi byly na prodej firmy Czc.cz nebo Kasa.cz.
Historie Mall.cz
2000 – první prodaná lednička z domény Bílézboží.cz
2001 – investice do infrastruktury, logistiky
2002 – otevření nových obchodů, první investor Eduard Míka
2005–2007 – expanze do zahraničí, Polsko, Maďarsko, Slovensko, Německo
2008 – vstup dalších investorů, např. firmy Intel, nasazení SAP
2009 – otevření nového logistického centra, sloučení všech 22 obchodů pod jednu značku Mall.cz
2010 – výměna managementu
2011 – uzavření německé pobočky, akvizice minoritního podílu slovinského obchodníka Mimovrste.si
2012 – akvizice jihoafrickou skupinou Naspers