Cestujeme s Internetem - Dovolená se blíží

Sdílet

Současný prudký rozvoj služeb nabízených prostřednictvím Internetu zasahujeopravdu do všech oblastí lidské činnosti, a žádná větší firma dbalá svého jména si již nemůže dovol...
Současný prudký rozvoj služeb nabízených prostřednictvím Internetu zasahuje
opravdu do všech oblastí lidské činnosti, a žádná větší firma dbalá svého jména
si již nemůže dovolit nenabízet své služby také prostřednictvím svých webových
stránek. Není proto nijak překvapující, že i v oblasti cestování si můžeme celý
sebesložitější výlet zorganizovat on-line pěkně v pohodlí naší pracovny, aniž
bychom se museli dostat do cestovní kanceláře a handrkovat se tam s neochotnou
nebo málo schopnou slečnou za pultem. Rozhodnutí je tak zcela na nás, nikdo nás
nehoní, můžeme si vše v klidu promyslet, a za případné chyby potom můžeme vinit
pouze sami sebe. Další nespornou výhodou je možnost důkladně si prohlédnout
nabídku celé řady konkurenčních firem, což je při návštěvě cestovní kanceláře,
často spolupracující s jedinou firmou, dosti obtížné.


Nákup letenky

Nákup letenek on-line je dnes možný doslova s kteroukoliv leteckou společností.
V některých případech je to dokonce výhodnější, taková Delta nabízí nejen 1 000
mil do svého programu navíc, ale dokonce i oficiálně prohlašuje, že letenky
objednané on-line jsou ve většině případů levnější než ty, které je možné
koupit ať už prostřednictvím cestovní kanceláře nebo třeba telefonicky. Nastává
potom zvláštní chvíle, kdy pro stejný let vidíme na webové stránce firmy
levnější cenu letenky, nežli nám šeptá do ouška zástupce Delty v telefonu.

Pionýrem levných letenek byla určitou dobu internetová firma Priceline.com,
která umožňovala zákazníkům určit si vlastní cenu letenek. Po počátečních
dobách úspěchu stoupla firmě sláva do hlavy a expandovala nabídku na benzín a
potraviny, což se velice rychle ukázalo jako nesmysl. Jednotlivé supermarkety
totiž snižují cenu podle potřeby doslova ze dne na den, a Priceline nedokázala
tyto změny sledovat dost rychle, takže zákazníci s kupónem v ruce nacházeli v
krámě levnější zboží, nežli pracně usmlouvali on-line. Informace o tom, že
benzínová pumpa o 80 kilometrů dál nabízí benzín o několik centů levněji, je
také k ničemu, takže dvě sesterská odvětví brzo zkrachovala. Situace v oblasti
levných letenek na tom dnes není o mnoho lépe, protože ve snaze získat letenku
za vysněnou cenu se musíme rozloučit nejen s oblíbenou leteckou společností,
ale také s počtem přestupování a často také s datem odletu, takže plánování
dovolené tímto způsobem je vhodné pouze pro otrlejší nebo pro ty, kterým na
nějakém tom dni nezáleží. Ve snaze ušetřit se totiž musíme zcela vzdát
jakékoliv kontroly. Pokud se spojíme se zástupci firmy telefonem, agenti jsou
notoricky známí svoji nepříjemností a se zákazníky většinou zacházejí jako s
naprostými idioty. Některé letecké společnosti navíc odmítají uznat letenky
vystavené pomocí systému Priceline, což vedlo k potížím tisíců zákazníků. I tak
se ale najdou lidé, kterým tento systém vyhovuje, jak o tom ostatně svědčí více
než 5 milionů prodaných letenek.

Příjemnou stránkou je naopak AirSaver.com, která neobtěžuje zdlouhavou
registrací, jejíž jediným důvodem je většinou následný nekonečný proud spamu.
Na webové stránce vyťukáme pouze místo určení a datum a za několik minut
najdeme ve schránce e-mail s nabídkou.


Pronájem automobilu

Po delší době otálení, kdy každý, kdo si dokázal rezervovat automobil on-line,
by si zasloužil speciální medaili za statečnost, pochopily konečně i firmy
nabízející auta k pronájmu, že existuje něco jako Internet a začaly nabízet svá
auta na Netu opravdu seriózně. Situace tak konečně začíná být podobná rezervaci
letenek; firmy sice zatím nenabízejí nižší ceny, zato si můžeme pohodlně
prohlédnout všechna nabízená auta. Otestoval jsem pět největších amerických
firem, vedle rozdílných cen jsem se setkal také s rozličnou úrovní nabízených
služeb. Alamo nabízelo auto za 143 dolarů, stránka je velice jednoduchá a
přehledná, rezervace trvala 4 minuty 37 vteřin. U Avisu byla cena za
porovnatelné auto 191,96 USD, objednávka vyžadovala celkem 12 kroků a trvala
4:31. Obdobně tomu bylo i u firmy Budget, pouze auto za 111,96 bylo
nejlevnější. Dvanáct kroků nebylo nejméně, nicméně i tak byla rezervace s 3:27
nejrychlejší. Nevýhodou stránky byla skutečnost, že cenu jsem se dozvěděl až ve
chvíli, kdy jsem musel zmáčknout poslední tlačítko Rezervovat. Stránka největší
firmy Hertz byla nejkomplikovanější, nejzmatenější a nejpomalejší třináct kroků
nutných k rezervaci mi trvalo 7 minut 21 vteřin a zato jsem se dočkal auta za
147,96. Nejrychlejší jsou stránky firmy National, kde jsem potřeboval pouhých 8
kroků a 4:34 k rezervaci automobilu za 123,96. Je tedy vidět, že i v oblasti
rezervace auta se vyplatí dělat pořádně domácí úkoly a nepodlehnout lákání
jediné firmy.


Zajištění rekreace

Pro opravdový test internetových objednávek rekreace jsem se rozhodl pro výběr
dovolené na Havaji. Ta patří pro Američany mezi jedno z nejoblíbenějších míst
pro dovolenou, proto je nabídka opravdu velice pestrá. Samozřejmě nejjednodušší
je objednat si celý pobyt prostřednictvím webových stránek leteckých
společností. Jak Delta, tak American Airlines proto nabízejí nejen letenky, ale
výběr z desítek hotelů, služba je doplněna i o rezervaci auta. Pokud vám to
nestačí, existují samostatné webové cestovky, které se specializují pouze na
Havajské ostrovy, a díky této specializaci mají s celou řadou hotelů zvláštní
smlouvy. Nižší ceny se potom přenášejí i na zákazníky. I v tomto případě se ale
jedná o klasickou dovolenou, při které nás na letišti očekává auto a my se
pouze přemisťujeme z jednoho hotelu do druhého, v případě touhy po
dobrodružství si potom můžeme dopřát hned několik havajských ostrovů po sobě.

Těm náročnějším tato masová turistika on-line nestačí a musí se proto zanořit
hlouběji do nekonečné webové spleti. Američané rezervovali za loňský rok více
než 16 milionů cest on-line. Celých 39 procent z toho využilo služeb předních
komerčních firem Expandia.com a Travelocity.com, dalších 51 procent bylo
zprostředkováno přímo pomocí webových stránek leteckých společností a hotelů. Z
této statistiky je jasné, že pouze kolem 10 procent rezervací bylo uskutečněno
pomocí malých, nezávislých společností.

Vybral jsem si ostrov Havaj, častěji pro svoji velikost nazývaný Velký Ostrov,
a začal pátrat po Internetu. Hned na začátku se ukázalo, že internetové stránky
mají do běžných tištěných průvodců pěkně daleko. Ty jsou většinou nezávislé a
velice komplexní, dobré knihy nevynechají v dané lokalitě ani místečko. Jinak
je tomu na Webu, známý Fodor nemá o Velkém Ostrově nic. O něco lépe je na tom
konkurenční Frommer, bohužel na webové stránce neexistuje jediná mapa. Pochopit
tedy bez mapy jak se dostanu z Puuhonua o Honaunau do Paloa je nadlidský výkon,
webové stránky navíc několikrát vychvalují hotely, které jsou již několik let
uzavřené.

Další skupina webovských stránek maluje Velký Ostrov růžovými barvami, jako
klasický příklad mohu uvést www.bestofhawaii.com nebo www.bestplacehawaii.com.
Podle nich je všechno dokonalé a krásné, a probírat se těmito stránkami je pro
cestovatele asi tak stejně přínosné, jako donekonečna pozorovat televizní
reklamy. Nicméně základní informace se pomalu začínaly rýsovat, a konečně jsem
si mohl vytisknout důležité mapy.

Zájemci o něco méně obvyklého si mohou zajistit buď nějaký eko-pobyt pomocí
stránky www.alternative-hawaii.com, nabízející cokoliv od dobrodružných
expedicí po alternativní spiritualismus, stránka www.dragonflyranch.com nabízí
zase ekologický pobyt uprostřed havajské džungle. Pobyt je to zajímavý: již ve
dveřích vás přivítá majitelka Barbara v ohnivě rudém hedvábném pyžamu, a
nabídkou sklenice destilované vody s citrónem začíná pobyt zaměřený na tělesné
i duševní očištění od civilizace. Romantici si dosyta užijí vše od nekonečného
rozednění po obrovitou vanu zakopanou do lávového pole. Ještě romantičtější
cestovatelé zase ocení pobyt v komplexu nazvaném Volcano Rainforest Retreat
(www.volcanoretreat.com), což je velice příjemné ubytování v cedrových
chatičkách uprostřed deštného pralesa v jihovýchodní části ostrova.


Závěrem

Výlet se tedy podařil, letenky, rezervace auta i hotely byly přesně takové,
jaké jsem si objednal a celá dovolená proběhla bez jediné chyby, dokonce i
počasí spolupracovalo. To ale neznamená, že ostatní nemohou mít potíže.
Podvodných cestovních kanceláří je na Webu celá řada a vyplatí se alespoň
základní ostražitost. Podvodníkům však můžeme naletět i v kamenné cestovce,
takže riziko on-line není výrazně větší. Výhodou on-line rezervace zůstává
skutečnost, že si vše můžeme dobře rozmyslet bez nátlakových pohledů netrpělivé
slečny za pultem nebo mručení lidí ve frontě za námi. Navíc máme na Webu
možnost výběru specialit, které nám jinak zůstanou spolehlivě utajeny.

Autor článku

Dlouholetý spolupracovník magazínu PCWorld a Computerworld.cz. Zajímají ho hlavně recenze různých programů, speciálně fotoeditory a vše kolem grafiky.