Analytici vidí v konverzační AI značný potenciál: Do roku 2021 má podle Gartneru až 25 % zaměstnanců pracujících v digitálním prostoru využívat chatboty na každodenní bázi. V současnosti jsou to pouhá 2 %, nárůst se očekává hlavně během začátku příštího desetiletí.
Microsoft se zaměří primárně na to, aby Cortana zvládla udržet delší, realističtější a užitečnější konverzaci s lidmi – měla by se ptát na otázky a řešit věci typu rezervace, plány či pracovní schůzky, plus samozřejmě klasiku jako počasí nebo dopravní situaci.
Lidský jazyk, a hlavně jeho přirozená dynamičnost, je pro chatboty zatím velmi obtížná, takže bude prospěšné sledovat, kam se Microsoft odhodlá s Cortanou zajít a co se mu povede implementovat.
Co se týče uplatnění, je jasné míření hlavně na organizaci času a plánů v podnikovém prostředí; konkurence však nespí a Microsoft bude mít docela práci, protože Cortana se zatím příliš neuchytila, a to ani na domácích Windows 10. Pomoci může stále trvající spolupráce s Alexou. Amazon se do firem snaží procpat i díky svým zařízením Echo.
Co se týče Googlu, ani jeho Assistant nemá takový úspěch, jaký by si softwarový obr přál. I on však hodlá uzpůsobit svou konverzační AI byznysu, chce jej propojit s kalendáře v jeho balíčku nástrojů G Suite. „Nová generace“ Assistant má být osobnější a rychlejší.
A rychlost myslí Google vážně: Assistant by měl zvládnout kupříkladu transkripci rozhovorů v reálném čase díky využívání modelů strojového učení přímo na hardwaru; to bude až 10x rychlejší, než kdyby Google dělal to samé skrze své cloudové servery.