Chrome následuje Firefox a omezí žádosti webů o zasílání notifikací

10. 1. 2020

Sdílet

 Autor: Rob Schultz, IDG US
Únorový prohlížeč Chrome 80 představí novou funkci. Tiché rozhraní, se kterým uživatele nebudou rušit vyskakovací okna navštěvovaných webů.

Google napodobí Mozillu a také Chrome začne blokovat otravné požadavky webových stránek vyzývající uživatele k odběru novinek. Ačkoliv mechanismus chystaný pro Chrome 80 je zcela neumlčí, jen odsune do pozadí. Nejnovější verze nejpopulárnějšího prohlížeče vyjde 4. února.

Jako první novou funkci představila tento týden Mozilla v nejnovější verzi Firefoxu s pořadovým číslem 72. Omezení vyskakovacích oken, v nichž stránky uživatele žádají o svolení k zasílání budoucích novinek a notifikací, je jeho největším tahákem.

Firefox 72 většinu z nich přeměňuje do formy malé komiksové bubliny, která si nenápadně říká o pozornost v adresním řádku. Uživatel ji tam může ignorovat nebo ji kdykoliv později otevřít a k odběru notifikací se přihlásit. Firmu k vývoji nové funkce inspiroval průzkum, ze kterého vyplynulo, že až 99 % těchto vyskakovacích oken uživatelé odbaví záporně, a také to, že většinu uživatelů ruší při práci.

Google se k problematice postavil smířlivěji, notifikace označil za „zásadní část“ některých webových aplikací a zcela eliminovat je nehodlá. Zacházet s nimi bude ale podobně jako Firefox 72, přičemž pro tyto účely zavádí tzv. „quiet UI“ - tiché rozhraní, jehož součástí bude přeškrtnutá ikonka alarmu, rovněž zobrazovaná po pravé straně adresního řádku.

Uživatel díky ní uvidí, že se stránka pokusila získat povolení k odběru notifikací. Toto tiché rozhraní bude moct uživatel zapnout manuálně, zapne se však i samo, a to tehdy, pokud systém rozpozná, že uživatel notifikace odmítá pravidelně anebo pokud má stránka nízké procento uživatelů, kteří by na její notifikace reagovali kladně.

Často jde o stránky, které o povolení uživatele žádají prakticky bezprostředně po načtení; uživatel v takových případech zpravidla automaticky odmítá. Google proto zároveň apeluje na provozovatele stránek, aby uživateli při návštěvě „dali čas“, než se na nich zorientuje.

bitcoin_skoleni

Není to poprvé, co Google využívá pozice Chromu, aby vývojáře a provozovatele stránek přiměl ke změnám, které jsou dle něj obecně prospěšné pro kulturu na síti. Stačí připomenout, jak je „poposunul“ k přijetí HTTPS, v tomto případě jde o podobnou taktiku. S uživatelským podílem, který se v prosinci vyšplhal na 66,6 %, si to však na rozdíl od Mozilly může dovolit.

Nehledě na jeho obchodní zájem. Cokoliv uživatele vyrušuje nebo snad odrazuje od vyhledávání, ze kterého firmě v konečném důsledku plynou její zisky, lze totiž považovat svým způsobem za nežádoucí...