Chromebooky mají 1 % trhu, ve firmách je ale nechtějí

11. 1. 2014

Sdílet

 Autor: © Google
Společnost IDC zveřejnila nové statistiky, podle nichž se v roce 2013 po celém světě prodalo okolo 2,5 milionů kusů Chromebooků, což reprezentuje asi 1% podíl na trhu.

Podle IDC se v uplynulém roce celkem prodalo 314,6 milionů počítačů a většina nákupů Chromebooků byla učiněna jednotlivci, nikoli firmami. Chromebook, jenž byl představen v roce 2011, je z pohledu firem stále nevhodnou alternativou, která se hodí spíše pro domácí využití nebo do škol. IDC očekává, že v roce 2017 se prodá šest milionů kusů těchto zařízení a budou tak mít 2% zastoupení na trhu. Mohou však zařízení vyvinutá Googlem uspět v korporátním prostředí?  „Mimo vzdělávání nemají pravděpodobně žádnou šanci,“ uvedl analytik IDC Loren Loverde. Navzdory tomuto výhledu se najdou menší a střední firmy pracující s cloudem, které na Chromebooky vsadily.

Důvodů, proč se Chromebooky ve firemním prostředí neprosazují, je hned několik. Mezi dva hlavní patří Microsoft Office, který ovládá 90 % trhu s kancelářským softwarem, a to, že pro firmy by nejistý přechod z Windows na Chromebooky byl příliš nákladný.

Najdou se však i výjimky. Christopher Anderson, ředitel oddělení IT ve středně velké firmě, kterou nechtěl jmenovat, využívá Chromebook Pixel a v operačním systému Chrome OS vidí velký potenciál. Jeho společnost pořídila Chromebooky do svých 45 kiosků a i když se uživatelé podle Andersona budou bránit, neexistují podle něj žádné reálné bariéry, proč tato zařízení nepoužít.

Anderson si myslí, že obrat k Chromebookům jednou nastane, a to především díky jejich ceně, bezpečnosti a možnosti přizpůsobení platformy. V jiných firmách to ale tak jednoduché nebude. Chromebooky jsou především tenká mobilní zařízení, kterým se „ve velkých firmách v minulosti příliš nedařilo,“ říká Bob O´Donnell ze společnosti TECHnalysis Research.

„V tradičních firemních prostředích jsou lidé prostě zvyklí na tradiční počítače,“ uvedl O´Donnell. Google však zaznamenává značný úspěch na vzdělávacím trhu. Jedna střední škola ve Wisconsinu si nedávno pořídila 2800 Chromebooků. „Nejdříve jsme pořídili tablety, představitelé školy ale tablety viděli pouze jako zařízení určená ke konzumaci obsahu a chtěli něco víc,“ uvedl Michael Jaber ze školního okrsku Sheboygan.

ICTS24

Školy mají o Chrobooky zájem například proto, že k nim je přibalena sada Google Apps for Education, a to zcela zdarma. Škola navíc s Googlem uzavřela dohodu, v rámci které si Chromebooky pouze pronajímá a každé dva roky budou vyměňovány za nové. A Google vsází na to, že pokud si uživatelé na Chromebooky zvyknou už ve svých školních lavicích, vezmou si je i na vysoké školy a následně je budou vyžadovat i v pracovním prostředí. Na to, zda se tento běh na dlouhou trať nakonec podaří, si budeme muset ještě nějaký čas počkat.