Amazon nyní zveřejnil, že jeho tři nejprodávanější počítače během Vánoc byly Chromebooky. A o rok dříve byla situace téměř stejná. Ne, počkejte, o rok dříve si Microsoft vedl o něco lépe. V roce 2013 byl jeden ze tří nejprodávanějších počítačů na Amazonu postaven na operačním systému Windows.
Tímto počítačem byl Asus Transformer Book s Windows 8.1, což je zařízení typu 2 v 1, které lze předělat z 10,1palcového tabletu na laptop s klávesnicí. I když stále mluvíme pouze o Amazonu, není důvod si nemyslet, že Microsoft takto prohrál na plné čáře i jinde.
Microsoft jednoduše doufal, že si u Chromebooků vystačí s těmi samými starými triky, které použil v roce 2009 u netbooků s Linuxem. To však bohužel nevyšlo.
Plánem bylo nabídnout OEM Windows 8.1 s Bingem prakticky zdarma. Proč zdarma? V únoru minulého roku Microsoft snížil cenu Windows 8 na low-endových zařízeních o 70 %, přičemž ani toto výrazné snížení u výrobců mnoho pozitivních ohlasů nevyvolalo. Cílem pro uplynulé Vánoce tak bylo umožnit výrobcům prodávat laptopy s cenami, které by mohly konkurovat Chromebookům - ty začínají už na dvou stech dolarech - a stále na tom vydělat. Pro Microsoft a jeho partnery tento plán zněl slibně.
OEM šli do toho. Asus EeeBook X205 a HP Stream 14 byly na trhu dostupné s cenovkou 199 dolarů, zatímco Acer nabídl tablety/notebooky Aspire Switch 10 a 11 za cenu pod 400 dolarů. Microsoft a jeho věrní patneři tak vstoupili do posledního čtvrtletí roku s tím, že se věci vrátí "k normálu", kdy zařízení s Windows budou jedinou alternativou pro ty, kdo nejsou skalními fanoušky Macu. Ale výsledek byl zcela opačný - Chromebooky si vedly lépe, než kdy dříve (dobře, dobře, mluvíme stále jen o Amazonu).
Je zajímavé podotknout, že výrobci nejprodávanějších počítačů na Amazonu, Acer a HP, oba vydali low-endová zařízení s Windows i Chromebooky. Ano, přesně tak: obě firmy nabídly téměř identické Chromebooky a notebooky s Windows 8.1 za podobné ceny, ale lidé chtěli Chromebooky.
Ať už jste zastánci Chromebooků či Windows, výsledky jsou to velmi překvapivé. Analytici a všemožní experti si byli, stejně jako Microsoft a jeho partneři, jistí platformou amerického gigantu. Vypadá to však, že Windows 8 provedly Micosoftu to samé, co Vista - znechutily zákazníky do té míry, že se obracejí k možným alternativám.