Chystá Apple vlastní samořiditelné auto? Možná ano, možná ne

11. 3. 2019

Sdílet

 Autor: © metamorworks - Adobe Stock
Project iCar je obestřen řadou spekulací, polopravda a vyjádření, u kterých není vůbec jasné, odkud se vzala. Podívejme se na to, co víme a co naopak nevíme.

 

Rozpočet na výzkum a vývoj u nakousnutého jablka představuje více než 10 miliard dolarů ročně. To, že do této iniciativy spadá i tajemný Project Titan, je téměř jisté. Jedná se o vývoj samořiditelného automobilu.

 

Jenže to je tak všechno, co o něm víme opravdu jednoznačně – vše ostatní už je složitější.

 

Nejprve je nutno podotknout, že projekt pravděpodobně běží dál i přes nedávné ohlášení propuštění 190 zaměstnanců, které na projektu pracovali. Zdá se to sice jako vysoký počet, ale na samořiditelném systému má pracovat přinejmenším 1 200 zaměstnanců na plný úvazek a občasně dalších 5 000.

 

Víme, že nevíme nic

 

Klasické mediální vyjádření také zní, že autonomní technologie Applu jsou daleko za Waymem, Uberem a dalšími společnostmi, které jsou v této oblasti aktivní. To však nevíme: z testů a pokusů toho příliš zjistit nejde, obzvláště u Applu, který přes vydáním technologie nerad mluví o jejím vývoji.

 

Extrémně častý předpoklad je, že Project Titan se zabývá vývojem samořiditelného vozu, což ostatně na začátku článku uvádíme i my. Vůbec to tak ovšem být nemusí: autonomní systémy mají řadu podob, která nutně nemusí být po vzoru Tesly a dalších.

 

Samořiditelné auto budoucnosti je totiž především robot na kolečkách poháněný umělou inteligencí, nikoliv auto jako auto; pokud nebude potřebovat řidiče, proč by mělo mít stejný design? Interiér bude dost možná připomínat spíše odpočinkovou místnost nebo dokonce pracovní kancelář, spíše než dnes tradiční náležitosti vozu.

 

Německý Manager Magazin navíc uvedl, že Apple možná vyvíjí dodávku, a nikoliv auto. Takže jediné, co víme, je, že nevíme nic.

 

Otázkou také je, jaké přesně části vozidla bude vyvíjet přímo Apple. Omezí se jen na software, nebo se postará i o samotnou podobu a konstrukci? Současný šéf projektu Titan Doug Field je hardwarový inženýr, přičemž mnohé z automobilových patentů Applu se týkají fyzické konstrukce vozu.

 

Podíl na hardwaru vozu je velmi pravděpodobný, ale že by americké firma sama auta i vyráběla, podobně jako třeba Tesla? To spíše ne; ostatně, ani iPhony a jiné produkty si Apple nesestavuje a nevyrábí sám, externí smluvní výroba je nanejvýš pravděpodobná.

 

Project Titan budeme i dále pečlivě sledovat – v současnosti poněkud strádající Apple totiž může revitalizovat a opět z něj udělat ikonu.

bitcoin_skoleni