Test technologie pro chytrá auta, jak systém nazývají vědci z Michiganské univerzity, bude v okresním městě Ann Arbor probíhat po dobu jednoho roku. Na jeho konci by se v ideálním případě měla potvrdit teorie, podle které může systém snížit nehodovost motorových vozidel až o 80 %.
Vědci nainstalovali komunikační zařízení asi do 3 tisíc vozidel, vedle osobních automobilů také do nákladních vozů a autobusů. Vozidla díky tomu mohou sdílet informace o aktuální poloze, směru nebo rychlosti, a to nejen mezi sebou, ale také s jednotkami umístěnými v semaforech a jiných signalizačních zařízeních používaných na křižovatkách, v zatáčkách a na dálnicích.
Účel komunikačního systému je jediný: má řidiče upozornit na potenciálně nebezpečné situace, jako například když blízké vozidlo začne nečekaně brzdit, náhle přejde do jiného pruhu a podobně. Varování je přitom realizováno vizuálně i akusticky.
„Doprava zažije velké změny," nebojí se silných slov Jim Sayer, programový manažer a výzkumný pracovník. Zároveň však upozorňuje, že jeho tým není jediný, kdo se zlepšením bezpečnosti vozidel zabývá. „Je tu mnoho jiných aplikací zaměřených na bezpečnost a pohodlí, stejně jako na mobilitu a udržitelnost."
Jedním z hlavních hráčů v této oblasti je třeba Google, který dlouhodobě věnuje mnoho energie a prostředků do vývoje samořídících vozidel. Podle Anthonyho Levandowskiho, šéfa projektu, je cílem Googlu dostat první taková auta do běžného provozu během příštích deseti let. K tomuto účelu již také začala hledat vhodné partnery v americkém Detroitu, který je i přes velké ekonomické potíže stále centrem automobilového průmyslu.
Podobný projekt jako v Googlu je realizován také v agentuře amerického ministerstva obrany DARPA (Agentura pro výzkum pokročilých obranných projektů). Kromě samořídících vozidel se však vládní organizace zajímá také o roboty, kteří by v autě nahradili člověka.
Vědci z Michiganské univerzity chtějí kromě lepší bezpečnosti dopravy docílit také snížení emisí a dát impulz ke vzniku nových technologií. Celý projekt navíc může být i jakýmsi stimulem pro nepříznivě se vyvíjející automobilové odvětví.