Na evropský trh zařízení pro chytrou domácnost ve druhém letošním čtvrtletí plně dopadly důsledky pandemie onemocnění COVID-19 a s ním spojených restrikcí. Negativně se projevilo například i odložení hlavních sportovních událostí na rok 2021, které se promítlo do snížené poptávky po chytrých televizorech. Mnoho spotřebitelů nemělo důvod k jejich pořízení nebo obměně.
„Ve střední a východní Evropě prodej zařízení pro chytré domácnosti ve druhém kvartálu meziročně klesl o 19,5 procenta,” říká Jan Přenosil, senior research analyst společnosti IDC, a dodává: „Za poklesem odbytu v segmentu stojí především výsledky prodejů chytrých televizorů. Z části je lze přičíst i výpadkům v dodavatelském řetězci.“
Evropský trh zařízení pro chytrou domácnost za 2Q 2020 podle dodavatelů (tisíce kusů)
Dodavatel |
Dodávky 2Q20 |
Tržní podíl 2Q20 |
Dodávky 2Q19 |
Tržní podíl 2Q19 |
Meziroční změna |
Amazon.com |
3 937 |
19,4 % |
3 363 |
15,3 % |
17,1 % |
|
3 486 |
17,2 % |
3 480 |
15,8 % |
0,2 % |
Samsung |
2 084 |
10,3 % |
2 872 |
13,0 % |
-27,4 % |
LG Electronics |
1 736 |
8,6 % |
2 127 |
9,7 % |
-18,4 % |
Sony |
867 |
4,3 % |
1 191 |
5,4 % |
-27,2 % |
Ostatní |
8 177 |
40,2 % |
8 976 |
40,8 % |
-8,9 % |
Celkem |
22 287 |
100 % |
22 009 |
100 % |
-7,2 % |
Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Smart Home Device Tracker, září 2020
Analytici společnosti IDC předpokládají, že na trhu dojde v nejbližších čtvrtletích k oživení a k jeho návratu k růstu. Pozitivní očekávání souvisejí mimo jiné s blížícím se obdobím vánočních nákupů nebo s očekávaným uvolňováním omezení druhé vlny pandemie koronaviru. K obratu vývoje v segmentu přispívají i sami výrobci. Průběžně na trh uvádějí nová a inovovaná zařízení. Mnohá z nich nabízejí oproti minulosti širší funkcionality a ve výsledku i vyšší přidanou hodnotu.
Odbyt chytrých videozařízení ve druhém letošním kvartálu v Evropě meziročně poklesl o 12,1 procenta a nepřekonal hranici 11 milionů přístrojů. Segment mediálních adaptérů, narozdíl od chytrých televizorů, zaznamenal ve sledovaném období růst.
Prodej chytrých reproduktorů meziročně vzrostl o 8,9 procenta na 4,5 milionu kusů. Lídry kategorie i na evropském trhu dlouhodobě zůstávají americké společnosti Amazon a Google. Společně obsluhují více než 90 procent trhu na starém kontinentu.
Pokles odbytu zaznamenaly také produkty pro monitoring a zabezpečení domácností, chytré osvětlení nebo termostaty. Za druhý kvartál jich evropský trh odebral 3,9 milionu kusů. V meziročním srovnání došlo k 13,7procentnímu poklesu.
V roce 2024 podle analytiků společnosti IDC odeberou evropští spotřebitelé přes 200 milionů zařízení pro chytrou domácnost. Mezi lety 2019 až 2024 odbyt poroste v průměru o 16,19 procenta ročně.
„V delším horizontu očekáváme další růst v kategorii chytrých televizorů,“ predikuje Jan Přenosil, a dodává: „Lepší kvalita obrazu, rozšiřující se nabídka služeb HbbTV, integrace se streamovacími platformami nebo s chytrými asistenty budou mít v kombinaci s relativně nízkou saturací chytrých televizorů v domácnostech pozitivní efekty na poptávku v regionu střední a východní Evropy.“
Evropský trh zařízení pro chytrou domácnost v letech 2020-2024 podle produktů (tisíce kusů)
Kategorie |
Dodávky 2020 |
Podíl 2020 |
Dodávky 2024 |
Podíl 2024 |
CAGR 2020-2024 |
Videozábava |
58 652 |
52,7 % |
80 561 |
39,8 % |
8,26 % |
Chytré reproduktory |
26 284 |
23,6 % |
47 180 |
23,3 % |
15,75 % |
Osvětlení |
7 205 |
6,5 % |
33 546 |
16,6 % |
46,89 % |
Monitoring, bezpečnost |
11 414 |
10,3 % |
24 225 |
11,9 % |
20,7 % |
Termostaty |
2 885 |
2,6 % |
6 643 |
3,3 % |
23,19 % |
Ostatní |
4 758 |
4,3 % |
10 474 |
5,1 % |
21,80 % |
Celkem |
111 198 |
100 % |
202 629 |
100 % |
16,19 % |
Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Smart Home Device Tracker, září 2020
Pozn. Historická data 1Q20 + 2Q20; Predikce 3Q20, 4Q 20 a 2024Y