Čínské společnosti dobývají svět, Česko není výjimkou

23. 7. 2011

Sdílet

Čína udělala v posledních letech i obrovský skok především na poli nových technologií. Ve sféře IT se s produkty z této země setkáváme stále častěji.

Čína se bezesporu stává světovou supervelmocí, a to nejen ekonomickou, ale i technologickou. Dávno pryč jsou doby, kdy označení Made in China znamenalo podřadnou kvalitu. Drtivá většina zboží včetně luxusního (a tedy nejkvalitnějšího) je dnes vyráběna v Číně a s přehledem splňuje nejpřísnější požadavky na kvalitu. Ale Čína není jen největší světovou továrnou, která vyrábí na základě specifikací a s využitím technologií ze západu. Čína udělala v posledních letech i obrovský skok především na poli nových technologií, o čemž svědčí např. čínský kosmický program. V oblasti IT technologií je všeobecně známo, že čínské firmy jsou největšími výrobci nejen pro renomované a etablované značky, ale pod vlastní značkou jsou obvykle těmi, kdo uvádí nové procesory, čipsety, displeje jako první na trh. Méně je již známo, že i v tak high-tech oblasti, jako jsou komunikační technologie, jsou čínské firmy aktivní a pozoruhodně úspěšné. Mimochodem největším dodavatelem do telekomunikací v ČR již není americká nebo evropská firma, ale čínská. A Čína právě nastupuje do sféry podnikových sítí.

Nástupu Číny do podnikové komunikační infrastruktury nahrává mnoho faktorů. Čínské firmy nejsou vlastněné penzijními fondy, které vyžadují neustálý růst cen akcií, a nejsou tak pod neustálým kvartálním tlakem a mohou uvažovat a plánovat v delším časovém horizontu. Čína má v dnešní době dostatek prostředků na investice – do marketingu, do vývoje i do lidí. Přenos technologií ze světa telekomunikací do podnikové sféry je mnohonásobně jednodušší než obráceně – v telekomunikacích se přenáší a zpracovává takové množství dat, které je v podnikové sféře nepředstavitelné, a přitom princip je stejný. A v neposlední řadě čínské firmy dokážou vyrábět a vyvíjet levněji než jejich západní konkurenti, a tím mohou být srovnatelné produkty znatelně levnější a ušetří prostředky. A v dnešní době, kdy šetření a úspory ve všech oblastech jsou dlouhodobě skloňovány na prvních stránkách novin, může být tato vlastnost rozhodujícím faktorem úspěchu. Vždyť i český ministr dopravy veřejně hovořil o tom, že pozve ke stavbě dálnic v České republice čínské stavební firmy právě proto, aby výstavbu dálnic zlevnil.

Zdá se, že všechny faktory nahrávají tomu, aby čínské společnosti získaly významný tržní podíl i v oblasti korporátních sítí. A každý odpovědný IT manažer nebo CIO by je neměl přehlížet nebo opomíjet.

Autor pracuje jako director enterprise BU ve společnosti Huawei Technologies (Czech).

Koupit
Vyšlo v Computerworldu 9/2011
Časopis lze koupit se slevou 20 %