Znatelně vzrostl rovněž celkový podíl čínských smartphonů oproti celkovému počtu prodaných zařízení: za rok 2018 tvořily již necelou třetinu (32 %). Čínské investice do Evropy podle Canalysu přivádí především politika USA a vzájemné spory obou zemí.
Samsung a Apple stagnují, Huawei a Xiaomi rychle rostou
Přestože evropský trh je nasycení, čínští výrobci v čele s Huawei dokázali tradiční výrobce porazit velmi lákavými cenami, proti kterým nezvládl především Samsung včas zareagovat.
Celkový trh se smartphony se v Evropě propadl o 4 % na 128 milionů prodaných kusů; nejhorší situace byla v západní Evropě, zde nastal propad o celých 8 %, zatímco trh ve střední a východní Evropě naopak vzrostl o 5 % na 68 milionů kusů.
Lídr trhu Samsung prozatím zůstává na vrcholu s 16,2 miliony prodaných kusů, to však představuje meziroční pokles o 1 %. Apple byl zasažen více, prodal 14,7 kusů a propadl se o 5,1 %. Naopak suverénním vítězem je Huawei; i přes nedávné legislativní potíže v některých zemích si polepšil o celých 55,7 % a prodal za minulý rok 13,3 milionů zařízení – přičemž před dvěma lety to bylo „jen“ 8,6 milionů kusů.
Úspěch zaznamenal i novější hráč na evropských trzích, Xiaomi, prodal 3,4 milionů zařízení, což jej řadí na 4. místo a polepšil si o 62 %. Na 5. místě je HMD Global s 1,3 miliony prodaných zařízení a poklesem o 18,3 %. Zbylé značky byly zodpovědné za 7,6 milionů prodaných zařízení, zaznamenaly pokles 44,8 %.
Za úspěch jsou mimo jiné podle Canalysu zodpovědné smartphony střední třídy, které se na rozdíl od vlajkových lodí významně zlepšily, a navíc zaznamenaly cenový pokles nebo zlepšení specifikací ve své kategorii. Analytici předpokládají, že čínským značkám se bude dařit i v letošním roce