Cisco: podvodníkům nejvíce vynášejí cílené útoky

20. 7. 2011

Sdílet

Vývoji ve strategii kybernetických zločinců se věnuje právě zveřejněná studie Cisco Security Report. Upozorňuje na to, že stále více se objevují cílené útoky na úkor tradičních hromadných útoků, jejichž hlavním představitelem jsou spamové kampaně.

Cílené útoky totiž i přes zvýšené náklady přináší jejich původcům mnohem větší zisky. Jen u množství spamu tak došlo k meziročnímu poklesu o 80 % a snížily se také zisky z útoků založených na hromadných e-mailech, a to o více než 50 %. Jedna jediná oběť cíleného útoku přitom vynese pachatelům v průměru 80 000 dolarů.

 

Proti spamu či jiným hromadným útokům jsou již vyvinuty poměrně kvalitní obranné mechanizmy. Naopak nejobtížnější obrana je proti cíleným útokům. Spolu s jejich vyšší výnosností je to důvod, proč k tomuto posunu ve světě kybernetického zločinu dochází. Jejich frekvence bude pravděpodobně dále narůstat. 

Podle Cisco SIO (Security Intelligence Operations), která Cisco Security Report vypracovala, se zisky z hromadných útoků meziročně snížily o více než polovinu, z 1,1 miliardy USD v červnu 2010 na 500 milionů USD v červnu 2011. Množství spamu pak v těchto měsících dokonce kleslo z 300 miliard za den na 40 miliard za den.

 

Například takzvané spearphishingové útoky, tedy útoky, které jsou personalizovanou obdobou klasického masového phishingu, přinášejí i přes svůj malý objem a větší finanční náročnost na provedení desetkrát větší zisky než hromadné útoky. Předchází jim pečlivější příprava, jsou často sofistikovanější a využívají metod sociálního inženýrství.

 

  Srovnání ekonomiky masových a cílených útoků

bitcoin_skoleni

 

Příklad typické kampaně

Hromadný phishingový útok (jedna kampaň)

Spearphishingový útok (jedna kampaň)

Celkový počet odeslaných zpráv

1 000 000

1 000

Zablokováno

99 %

99 %

Otevřeno

3 %

70 %

Proklik/reakce

5 %

5 %

Úspěšných útoků

50 %

50 %

Počet obětí

8

2

Hodnota jedné oběti

2 000 USD

80 000 USD

Celková hodnota kampaně

16 000 USD

160 000 USD

Celkové náklady na kampaň

2 000 USD

10 000 USD

Celkový zisk z kampaně

14 000 USD

150 000 USD