Hlavní navigace

CivCity: Rome

7. 12. 2006

Sdílet

Není snad oblíbenějšího období pro žánr budovatelských strategií, nežli starověk. Zvláště do role vůdců řeckých či římských měst nebo dokonce celých říší nás herní vývojáři staví docela často – stejně jako v aktuálním titulu CivCity: Rome.

Jak už to tak bývá, na počátku jste vrženi do pozice správce bezvýznamné provincie a řešíte ty nejzákladnější problémy; zajistit dostatek vytěženého kamení, postavit určitý počet domů nebo zajistit obyvatelům kus žvance. Postupně ale přituhuje a před hráče jsou kladeny stále obtížnější úkoly, třeba plnění náročných požadavků na dodávky určitých komodit Římu. Přitom platí, že v každé provincii vás jich obvykle čeká několik, přičemž ovšem stále pracujete s tím, co jste v minulých zadáních vytvořili – a to až do doby, kdy vás nadřízení pošlou na jiné území. Postupně budete řešit zajištění dostatku zboží, vylepšení daného počtu obytných domů na určitou úroveň, postavení lázní, ale také třeba vybudování vojenské obrany či systému protipožárních hlídek.



Herní systém je víceméně klasický. Hlavním nástrojem je stavění budov – ty jsou rozděleny do několika tříd (základní, farmy, dílny, kulturní, ochranné a podobně) a samozřejmě nemáte ke všem přístup od začátku, ale dostáváte se k nim až postupem hrou. Stavět lze samozřejmě jen na rovném terénu, a před postavením si můžete vybrat i to, jakým směrem bude dům orientován. Výstavba probíhá jednoduše – konkrétně ihned, bez potřeby nějakých dělníků; každá budova vás stojí „jen“ peníze. Ty můžete získávat půjčkou od senátu (jejich počet je ovšem omezen v závislosti na zvolené obtížnosti hry), prodejem přebytečného zboží nebo zdaněním obyvatel.



Vaši občané jsou samozřejmě alfou a omegou celého vašeho snažení. Musíte jich mít dostatek, abyste pokryli všechna pracovní místa (ovšem pokud jich máte příliš, budou nezaměstnaní zvyšovat nespokojenost ve městě), a hlavně – musíte plnit jejich potřeby. Spokojený občan totiž znamená vyšší daňové odvody do vašeho rozpočtu; nehledě na to, že domácnosti, ve kterých je všeho dostatek, si zvelebují svá sídla. A právě určitá úroveň obydlí je leckdy jedním z cílů mise. A jaké že jsou tedy přání a tužby vašich občanů? Poměrně typické pro podobné hry – začíná to potřebou mít poblíž obydlí studnu, pokračuje starostí o jídlo, ošacení, nábytek a víno... a nechybí samozřejmě ani požadavky na očistu v lázních, dostatečné kulturní vyžití něco toho náboženství. Docela fajn je, že při kliknutí na libovolné obydlí se vám přehledně zobrazí, jaké potřeby domácnosti naplněny jsou a jaké ne (tedy které je nutno uspokojit, aby se domeček změnil v lepší budovu). Spokojenost obyvatel je ovšem ovlivněna i některými faktory, které se týkají celého města - například stupeň technické vyspělosti nebo třeba úroveň mezd a pracovní doba (což můžete ovlivňovat na jednoduché škále).



Kromě péče o obyvatele musíte samozřejmě zajistit i chod ekonomiky. Jde o to zajistit dostatečný přísun surovin do dílen, které produkují výrobky pro spotřebu – někdy jde jen o dva stupně (zvířecí farma – řezník), jindy o delší řetězec (obilná farma – mlýn – pekárna). Některé komodity musíte dovážet, k čemuž slouží budování obchodních cest na globální mapě. Ve hře si užijete i nějaký ten výzkum nových technologií (což v klasických budovatelských strategiích není úplně běžné) – každý objev vás stojí nějaké peníze a čas. Výsledkem snažení chytrých hlav je pak třeba bonus k produkci farem, zlevnění některých staveb, vyšší výběr daní a podobně.



Graficky není hra žádným zázrakem. Textury nejsou nic moc a hra prostě nevypadá nijak oslnivě, trochu nešikovná je i kamera, kterou nejde oddálit od země tolik, jak bychom si přáli. Zajímavá je možnost nakukovat do baráčků, ve kterých pak jasně vidíte, jak si jejich obyvatelé žijí, což je celkem fajn. Celkově se jedná o příjemnou strategii, i když na úplnou špičku přeci jen nemá.



Hodnocení: 7.0
Výrobce: Firaxis Games
Vydavatel: 2K Games
Distributor pro ČR: Cenega Czech
Lokalizace: manuál
Cena: 999 Kč
Multiplayer: ne