Zejména malé a střední firmy totiž potřebují zaměstnance využívat na maximum, a jejich počítače tak musí být vždy v pořádku. Jak je to tedy se vzdálenou správou počítačů v cloudu?
Cloud do vzdálené správy počítačů přináší jednu z největších výhod vlastně jen tak mimoděk. Z principu musí být totiž každá cloudová služba dostupná odkudkoliv z internetu, tedy i bez nutnosti využívat nějaké VPN, nastavovat firemní firewally atd. Cloudovým nástrojům pro správu je tak jedno, jestli se spravovaný počítač nachází ve firemní síti, využívá mobilní připojení anebo používá třeba veřejné Wi-Fi v nějaké restauraci či hotelu. A to je zároveň jeho největší síla.
Cloudová správa se totiž stává neuvěřitelně flexibilním nástrojem, který může poskytovat potřebnou podporu uživatelům doslova kdykoliv a kdekoliv. Sám uživatel přitom nemusí zajistit nic jiného než připojení k internetu, což je obvykle nejjednodušší. Snižuje se také riziko, že možnost poskytnutí vzdálené podpory nebo třeba vzdálené instalace nového programu omezí výpadek nějakého hardwaru či softwaru ve firmě anebo nechtěný zásah uživatele například do nastavení VPN.
Vzdálenou podporu tak ocení zejména obchodníci, kteří jsou často na cestách. Obrovský význam má také pro firmy anebo třeba neziskové organizace, jejichž zaměstnanci tráví významnou část roku v zahraničí bez možnosti přímého kontaktu s IT oddělením či firemní IT infrastrukturou.
Současné cloudové nástroje pro vzdálenou správu přitom nabízejí možnost poskytovat uživatelům na dálku plnohodnotnou podporu včetně zobrazení jejich uživatelské plochy, možnosti jednoduše zjišťovat hardwarové konfigurace jednotlivých spravovaných stanic, vzdáleně kontrolovat aktuálně nainstalovaný software i aktualizace systému a samozřejmě schopnosti vzdáleně instalovat na koncové stanice nový software.
Cloudová správa i v klasických firmách
Cloudová správa počítačů však ani zdaleka není určena jen pro firmy, jejichž zaměstnanci jsou často na cestách. Stejně jako cloudové alternativy jiných programů, tak i zde dokáže oslovit tím, že firma nemusí investovat do žádného serverového hardwaru ani softwaru a že získává vše ve formě služby s garantovanou dostupností.
Cloudové nástroje pro správu jsou sice možná méně komplexní než jejich plnohodnotné serverové alternativy, ale zase jsou nabízeny za cenu, která je umožňuje využít i v malých a středních firmách, třeba i bez vlastního IT oddělení. Ty si pak mohou snáze a levněji najmout například externího administrátora, který už nemusí do firmy fyzicky jezdit a může většinu potřebných úkonů provádět na dálku prostřednictvím cloudového administrátorského rozhraní. To obvykle poskytne administrátorovi základní přehled o tom, jak na tom jednotlivé počítače jsou a co je na ně potřeba doinstalovat.
Výhodou cloudu je navíc i to, že například v případě notebooků může administrátor provádět údržbu počítačů třeba i večer, když je mají zaměstnanci připojené doma např. ke své ADSL přípojce. Velkou výhodou cloudových nástrojů pro správu je také rychlost jejich nasazení. Od doby, kdy firma identifikuje potřebu počítače vzdáleně spravovat, do jejich nasazení stačí jen pár desítek minut. Během toho si firma službu zřídí a nainstaluje na koncové stanice potřebný ovládací software, který pak umožní šifrovanou komunikaci se servery v cloudu, kde už běží veškerý potřebný software. Velkou výhodou je také fakt, že podobně jako u jiných cloudových služeb i u vzdálené správy v cloudu je k dispozici obvykle možnost si službu nejprve bezplatně na 30 dní vyzkoušet. Nehrozí tak, že firma koupí nějakého „zajíce v pytli“ nebo že nasadí nástroj, který by jí nevyhovoval.
Microsoft ke cloudové správě přidává i spoustu softwaru
Velice zajímavý je i odlišný přístup různých poskytovatelů cloudových řešení pro vzdálenou správu počítačů. Zcela mimo konvenční nabídku zde stojí Microsoft se svou službou Windows Intune, která se po půl roce dočkala už druhé verze. Windows Intune totiž ke cloudové správě doplňuje široký balík softwaru, jehož cena dokáže hodně převýšit cenu, kterou za službu požaduje. V základní ceně služby 11 € za měsíc a jeden počítač je totiž zahrnuta i plnohodnotná licence na Windows 7 Enterprise i na bezpečnostní software na bázi Microsoft Forefront Endpoint Protection 2010. Za pouhých 0,95 € navíc pak firma může využít i kompletní balík Microsoft Desktop Optimization Pack, jenž zahrnuje nástroje pro desktopovou virtualizaci, kontrolu bezpečnostních politik i vzdálenou diagnostiku a obnovení systému a který celosvětově využívají například ČSA.
Základem Windows Intune je tedy minimalizovat požadavky na vzdálenou správu i podporu jako takovou. Windows Intune se postará o kvalitní zabezpečení a uživatelům Windows Server 2008 navíc zajistí díky technologii DirectAccess bezproblémový a zabezpečený vzdálený přístup do firemní sítě. Navíc umožní zvýšit zabezpečení firemních dat zejména na noteboocích tím, že uživatelům dává příležitost využít šifrování dat na disku v reálném čase pomocí technologie BitLocker, která je opět nativní součástí vyšších edic Windows 7. Právě Windows 7 jsou klíčovou součástí celého konceptu. Jejich bezpečnostní funkce brání uvědomělým uživatelům v nechtěném zavirování počítače. Automatické aktualizace se postarají o udržování systému a jejich pokročilé funkce pro vytváření bodů obnovení, automatické obnovování ze zálohy i rychlé řešení problémů například s konektivitou zase ušetří cenný čas administrátorů při řešení méně závažných problémů.
Windows Intune = rychlejší řešení menšího množství problémů
Podtrženo a sečteno, Windows Intune firmě umožní nasadit nejnovější verzi operačního systému v jeho nejvyšší edici, čímž odstraní významnou část problémů s bezpečností i nestabilitou novějšího softwaru. Pro řešení zbytku problémů se správou počítačů a podporou uživatelů se pak přidávají ony cloudové nástroje. Ty však administrátor nebude už muset využívat tak často, jako by musel, kdyby počítače neměly dostatečné zabezpečení a využívaly by třeba už výrobcem nepodporované operační systémy jako Windows XP.
Autor pracuje jako manažer divize Windows Clients ve polečnosti Microsoft