Podle jeho analytiků deset největších dodavatelů CRM řešení přitom představovalo 60 % tržního podílu (tedy asi 14 miliard dolarů), nedá se tedy mluvit o nějaké zásadní dominanci klíčových výrobců.
Jejich pořadí se navíc od roku 2013 nijak zásadně nezměnilo – obrat prvních pěti firem rostl, Salesforce a Microsoft přitom stoupaly rychleji než tempo trhu a jejich podíly se meziročně zvýšily. Pokles podílu zaznamenala v první pětici naopak společnost Oracle.
Výsledky velkých hráčů nicméně souvisí i s nákupy jejich menších konkurentů, vysvětluje Joanne Correirová z Gartneru: „Velcí dodavatelé využili akvizice k posílení svých pozic na nových trzích a obohacení funkčnosti svých řešení. Pozorovali jsme pokračující konsolidaci trhu a cenové války mezi velkými dodavateli ve snaze zabránit odchodu zákazníků ke konkurenci a udržet si tak příjmy z poplatků za technickou podporu.“
Více než polovina celosvětového obratu CRM připadá na severoamerický kontinent, který společně se západní Evropou představuje bezmála čtyři pětiny trhu CRM. Oba trhy rostly dvouciferným tempem, nejrychlejší nárůst (o 18,7 %) byl nicméně v rozvíjejících se ekonomikách asijsko-pacifického regionu.
Cloudové varianty CRM už představují téměř polovinu celého trhu. Silná poptávka po CRM poskytovaném jako SaaS přitom pochází od firem všech velikostí, které hledají řešení, jež je snadnější a rychlejší nasadit a dosáhnout tak rychleji návratnosti investic, než při modernizaci tradičních systémů, nasazování nových klasických aplikací nebo potřebě doplnit škálu funkcí, dodává Correirová.
Prodej CRM řešení ve světě
Podíl dodavatelů podle obratu, rok 2014
Salesforce |
18,4 % |
SAP |
12,1 % |
Oracle |
9,1 % |
Microsoft |
6,2 % |
IBM |
3,8 % |
ostatní |
50,4 % |
Zdroj: Gartner, květen 2015