Cloudové služby Amazonu a Microsoftu vyřadil blesk

9. 8. 2011

Sdílet

Podle posledních informací navíc obnovu provozu postiženého datového centra zkomplikovala softwarová chyba.

O víkendu způsobil úder blesku do transformátoru kompletní výpadek napájení v datovém centru v Dublinu, které patří Amazonu a Microsoftu. Výsledkem byla zhruba půlhodinová nedostupnost všech cloudových služeb poskytovaných z tohoto centra. Řada firem, pro které toto centrum poskytuje cloudové služby, ihned hlásila na Twitteru kompletní nefunkčnost. Ta ale potkala třeba i uživatele iPhonu, kteří chtěli využít službu pro sdílení fotografií nebo třeba populární geolokační web Foursquare či poskytovatele streamovaného videa Netflix. V pondělí se pak podobný výpadek opakoval v cloudovém centru EC2 Amazonu v Severní Virginii, ten trval celkem 11 minut.

Zprovozňování datového centra v Dublinu navíc prý zkomplikovala softwarová chyba, která způsobila smazání některých datových bloků, které byly identifikovány jako dlouho nepoužívané. Amazon slíbil informovat postižené uživatele s tím, že se bude snažit smazaná data obnovit co nejdříve, což se stalo v pozdních včerejších hodinách. Detaily o chybě a o charakteru postižení dat najdete v článku Amazon měl v Evropě výpadek, obnovu komplikuje chyba softwaru na našem sesterském Security Worldu.

Výpadek opět poukazuje na možná rizika cloud computingu, kdy je nefunkčností jediného datového centra postižena celá řada uživatelů po celém světě. Amazon navíc již letos zažil horší výpadky, nejznámějším je dvoudenní výpadek v dubnu, také Google letos v březnu zaznamenal masivní ztrátu dat v Gmailu, která vzbudila zájem ohledně bezpečnosti cloudových služeb.