Co čeká Tumblr pod křídly Yahoo

21. 5. 2013

Sdílet

 Autor: © Yahoo
Po oznámení Yahoo o koupi sítě Tumblr se vyrojila řada analýz a vysvětlení. Pravděpodobně jde o snahu Yahoo o získání dalšího obecenstva pro zobrazování reklam. Více reklam může navždy poškodit jméno služby Tumblr, ale podle expertů může služba na počtu uživatelů získat.

Vedení Yahoo přislíbilo, že příliš „nerozvrtá“ Tumblr, bezplatnou blogovací službu, jejíž zakoupení za 1,1 miliardy dolarů právě potvrdilo. Ale existuje mnoho dobrých a špatných scénářů, podle kterých to může dopadnout.

Největší hrozbou je příliš intenzivní nasazení reklam. Tumblr nebyl výdělečný a Yahoo musí najít způsob, jak ho dostat do černých čísel. Připomeňme, že Yahoo se nachází uprostřed reorganizace a jedna miliarda dolarů představuje víceméně veškerou hotovost, kterou má právě k dispozici. Tento nákup tedy nelze srovnávat s jinými akvizicemi u firem, jako jsou Apple nebo Facebook, které mají ve skutečnosti problém najít pro své zisky rozumné formy investice a příliš neriskují.

Reklama se dosud uvnitř uživatelských blogů Tumblru příliš neobjevovala. Sponzorované příspěvky se ve verzi pro osobní počítače objevily před rokem a mobilní reklamy dostaly zelenou teprve minulý měsíc. Uživatelé služby na ně tedy nejsou příliš zvyklí a Yahoo by mohl čekat mohutný exodus. Konkurenční blog WordPress již ohlásil navyšující se počet nových uživatelů, ale z hlediska více než 100 milionů stávajících uživatelů to jsou prozatím zanedbatelné počty. Ale samozřejmě v případě sociálních sítí se případná nemilost uživatelů může projevit ze dne na den a během několika měsíců může daná komunita prakticky zaniknout.

Otázka je také, jak dopadne střet kultur, atmosféry svobodného a kreativního vyjadřování světa Tumblru a konzervativního korporátního prostředí Yahoo. Ostatně, liší se i dosavadní uživatelé Yahoo. Ti patří do podstatně starší věkové skupiny proti mladistvým uživatelům Tumblru, který si pěstuje atmosféru startupové firmy. Můžeme jen doufat, že vedení Yahoo už má představu tom, jak příchozí uživatele s těmi stávajícími stmelit.

Ale Tumblr může svou integrací do Yahoo také hodně získat. Především se mu otevírá cesta k dalšímu růstu bez logistických bolestí, které nepochybně již začínalo pociťovat 175 zaměstnanců pečujících o 108 milionů blogů. Jak Yahoo zdůraznil ve svém ohlášení akvizice: „Tumblr bude moci využít personalizační technologie a vyhledávací infrastruktury Yahoo a pomoci tak svým uživatelům objevovat tvůrce, bloggery a obsah, který milují.“

A řada expertů s tím souhlasí. „Tumblr nabízí obsah a Yahoo zase publikum, což je potenciálně dokonalý synergický efekt.“ říká Brad McGee, spoluzakladatel společnosti iCrowd, která se specializuje na párování investorů a společností vhodných pro investice.