Co rok dal a vzal

1. 12. 1999

Sdílet

Jak se projeví současné snažení, inovace a nové technologie v dalších letech?Otázka, kterou si klademe každý měsíc. Pojďme se podívat, jakým způsobem ovlivnily události roku 1999 b...
Jak se projeví současné snažení, inovace a nové technologie v dalších letech?
Otázka, kterou si klademe každý měsíc. Pojďme se podívat, jakým způsobem
ovlivnily události roku 1999 budoucnost informačních technologií. Ať již v
kladném či záporném smyslu.

Ztráty
Největší ztrátu zaznamenala společnost Iridium, jejímž hlavním akcionářem je
Motorola, která minulý rok začala provozovat systém celosvětové satelitní
komunikace a která je nyní v bankrotním řízení. Příčinou obrovské finanční
ztráty (několik miliard dolarů) a následného bankrotu byl špatný marketing,
jenž byl zaměřen zejména na důležité a bohaté (VIP) osoby, špatně stanovené
ceny, fatálním způsobem selhavší reklamní kampaň a špatná komunikace mezi
jednotlivými partnery i uvnitř Iridia. Pro příklady koneckonců nemusíme chodit
daleko. Společnost zastupující Iridium v ČR nepovažovala za nutné seznámit se
se základy pojmů družicové techniky a produkovala zprávy a články plné nesmyslů
těžko pak mohli potencionální čeští zájemci Iridiu důvěřovat. A zástupci
společnosti EuroTel, jež se chlubila tím, že jako první u nás zavádí Iridium,
ještě tři dny po vydání oficiální tiskové zprávy 14. 7. 1999 Motorolou, která
varovala před potencionálním bankrotním řízením, o ničem podobném nevěděli.
Zpráva samozřejmě prolétla všemi světovými deníky (jako je například The Wall
Street Journal), a je s podivem, že EuroTel nepřebírá tiskové zprávy svých
partnerů nebo nemá rešeršní oddělení, jež by zabránilo podobným faux-pas. Může
se zdát, že bankrot systému, který byl od počátku zaměřen na bohaté zákazníky,
nebude mít vliv na nás, obyčejné uživatele, ale opak je pravdou. Mnoho dalších
společností plánuje konstrukci satelitních systémů, které mají jiné cílové
skupiny zákazníků a které by mohly nabízet velmi levné satelitní spojení
(dokonce konkurenceschopné dnešním cenám Telecomu), a Iridium by plnilo funkci
prvního běžce. Celé satelitní odvětví se nyní pohybuje na hraně a čeká na to,
jak dopadne další celosvětový satelitní systém, Globalstar, jenž by měl zahájit
provoz do konce tohoto roku. Pokud se Globalstaru podaří překročit stín Iridia,
je nebe otevřené a my se v průběhu dalších několika let můžeme dočkat
explozivního nárůstu používaní mobilních přístrojů, zejména v kombinaci s
Internetem.
Pro Motorolu je tento rok výjimečně špatným, neboť k výše uvedeným problémům s
Iridiem přibyly technologické problémy s výrobou high-end čipů pro společnost
Apple. Apple ohlásil výrobu nové série svých high-end počítačů, zvané G4,
osazené novým čipem, a v reklamách se chlubil testy, které ukazovaly, že 500MHz
G4 je třikrát rychlejší v grafických operací než 600MHz Pentium. Problémem
bylo, že 500MHz čip v G4 nikdo ze zákazníků ve svých počítačích neviděl, neboť
hlavní dodavatel, Motorola, měl a má technologické problémy s jeho výrobou.
Apple problémy řešil velmi nešťastným způsobem, tím, že 500MHz G4 osadil 450MHz
procesorem (450MHz model 400MHz procesorem a tak dále) a prodával za původní,
500MHz (450MHz, atd.) ceny. To, že tento tah mohl společnost, která téměř
doslova vstala z mrtvých, vrátit zpět do hrobu netřeba zdůrazňovat.
Jedinou nepříjemnou událostí tohoto roku v oblasti PC bylo zemětřesení v
jihovýchodní Asii, které poškodilo infrastrukturu hlavních dodavatelů
paměťových čipů na Tchaj-wanu natolik, že ceny čipů vylétly do závratných
výšek. Do konce roku se však očekává jejich pokles zpět na původní hodnotu a na
začátku roku příštího další pokles cen.

Přínosy

Osobní počítače
Výkon osobních počítačů rostl poslední rok stále stejnou měrou, daleko rychleji
než potřeby většiny uživatelů, a tak průměrné ceny prodávaných počítačů klesly
o 33 % (v USA z 1 200 USD na 800 USD); za největší událost s přímým dopadem
roku v této oblasti můžeme považovat uvedení nové série procesorů Athlon firmou
AMD, PIII Coppermine Intelem a G4 firmou Apple, a to i přes výše uvedené
problémy. Určitým otazníkem zůstává další osud firmy AMD, která má problémy se
ziskovostí a která ohlásila směřování vývojové kapacity od low-end procesorů k
high-endovým, kde může očekávat vyšší zisky. AMD tak vlastně hodlá nechat k
cenám citlivý low-end trh napospas Intelu. To nás těšit nemůže, neboť Intel již
nebude tolik tlačen k snižování cen svých low--end procesorů Celeron.

Software
Nejvýraznější událostí tohoto roku bylo uvedení kancelářského balíku Microsoft
Office 2000. Microsoft ukázal svou orientaci na podniková řešení a otevřel tak
trh SOHO (Small Office, Home Office) ostatním producentům softwaru. A ti mají
co nabídnout s nejzajímavější nabídkou přišel Sun s kancelářským balíkem
StarOffice, který je plně kompatibilní s MS Office, za zajímavou cenu zadarmo.
A co více, StarOffice je dostupný v podobě Java apletů na portálu StarOffice,
takže pokud cestujete, můžete mít svoji Office stále u sebe. Sun předpokládá,
že jeho nabídka osloví zpočátku malé a střední firmy, domácí uživatele a školy.
Hlavní událost roku na softwarovém poli stále ještě očekáváme jedná se o
uvedení operačního systému Windows 2000.

Internet
Internet se téměř stal synonymem změny. V Evropě se začátkem roku objevilo
několik nabídek připojení k Internetu zdarma od obřích providerů, jako jsou AOL
a DELL, překvapivě o pouhých několik měsíců později se u nás objevila stejná
nabídka společnosti VOL (Video On Line), která se tak připravuje na otevření
telekomunikačního trhu v roce 2001. Je pravda, že pokud musíte platit poplatky
za telefonní spojení, je pojem "zadarmo" poněkud zavádějící, ale dlužno říci,
že za telefonní připojení musíte platit po celé Evropě, na rozdíl od USA, kde
je jiná telekomunikační politika a kde vám provider standardně nabídne callback.

Elektronický obchod
Neopomenutelnou událostí tohoto roku je český projekt eCity, který přes všechny
nedostatky splnil svůj účel: přivedl lidi k elektronickému obchodování (a
samozřejmě k Expandia Bance, jež byla jeho duchovním otcem) a skončil velkým
úspěchem. Projekt, který se eCity částečně podobá, spustil v druhé polovině
tohoto roku SAP (www.mySAP.com) pod názvem City of e. Projekt má firmám nabízet
možnost obchodních kontaktů na Internetu a umožňovat plnohodnotný obchodní a
ekonomický život na síti.
Další událostí, která zahýbala světem eBusinessu, bylo otevření systému
Amazon.com prodejcům z celého světa. Nyní již nemusíte nakupovat jen zboží, jež
vám nabízí samotný Amazon, ale můžete si je také vybrat z nabídky partnerů
Amazonu, kteří jsou sdruženi v takzvaném zShops, přičemž Amazon ručí za
korektnost nákupu u jeho partnerů do výše 1 000 USD, a tak chrání zákazníky
nakupující přes jeho webovskou stránku. Pokud máte zajímavé produkty, můžete se
i vy lehce stát partnerem Amazonu, za poplatek pouhých 10 USD měsíčně a
několika procent z ceny produktu můžete prodávat své výrobky po celém světě.
Jako prodejce můžete dokonce nabídnou zákazníkům možnost bezpečného placení
kreditní kartou přes kryptovaný platební systém Amazonu. Amazon se stal
nejpestřejším supermarketem světa, konkurujícím i takovým gigantům jako je
Wal*Mart, a připravil se tak na následující zuřivý boj o zákazníky.
Amazonu a ostatním elektronickým obchodům přichází velmi nevítaná konkurence,
která dozajista změní poměry na trhu právě výše zmíněný Wal*Mart. Jedná se o
řetězec více než 3 000 hypermarketů po celých Spojených státech s 100 miliony
zákazníků týdně! Tato v České republice prakticky neznámá společnost
disponující hypervýkonnou distribuční sítí umožňuje nabízet výjimečně nízké
ceny, převážně průmyslového zboží (například fotoaparát Nikon FunTouch 5 ve
Wal*Martu pořídíte za 30 USD, v Čechách za něj zaplatíte 2 200 Kč). Wal*Mart se
rozhodl vstoupit koncem roku na on-line trh: má velkou výhodu své fyzické
obchodní sítě, kterou Amazon postrádá, a kde mohou zákazníci reklamovat zboží.
Jeho největší slabinou jsou chybějící zkušenosti v logistice zasílání zboží v
malých objemech, avšak zástupci Wal*Martu uvádějí, že nehodlají nic uspěchat a
svůj vstup na on-line trh dobře připravují. Pokud se jim to povede, bude to
znamenat otřes v prodejní sféře po celém světě.
Říkáte si, že tyto trendy nepokryly vaše oblíbené téma a pro vás důležité
události v oblasti informačních technologií roku 1999? Ani nemohly, vždyť o
dění a trendech na poli IT je vlastně každé číslo PC-WORLDu, ve kterém jsme vám
za tento rok přinesli více než 1 500 stran informací.
I když tisíciletí ještě nekončí, držíte v rukou poslední číslo PC WORLDu, jehož
letopočet začíná jedničkou. Na shledanou v trendech 1/2000.
9 0703/FEL o