Cognos přejde pod IBM, jaké budou důsledky?

14. 11. 2007

Sdílet

Měsíce spekulací o tom, kdo koupí Cognos, známého poskytovatele řešení v oblasti business intelligence a software pro řízení výkonnosti podniků, končí. Novým majitelem se stane společnost IBM, která spolu svůj záměr ohlásila toto pondělí a zaplatí za Cognos rovných 5 miliard dolarů.

Měsíce spekulací o tom, kdo koupí Cognos, známého poskytovatele řešení v oblasti business intelligence a software pro řízení výkonnosti podniků, končí. Novým majitelem se stane společnost IBM, která spolu svůj záměr ohlásila toto pondělí a zaplatí za Cognos rovných 5 miliard dolarů.

Tato akvizice je již třiadvacátou v rámci strategie „Informace na žádost“, kterou IBM ohlásila v únoru 2006 a jejímž cílem je kombinovat integraci informací, obsahový a datový management a obchodní konzultační služby. Steve Mills, vice-prezident IBM k tomu říká, že integrování Cognosu do dosavadního portfolia služeb umožní přinést nový obchodní pohled, který poskytne tradičním uživatelům metod business intelligence rozšíření možností a komplexnější řešení jejich problémů.

Analytici ovšem již tak nadšeni nejsou a jsou rozděleni v názoru, zda tento krok je pro koncové uživatele přínosem.

Boris Evelson, analytik Forrester Research předpovídá, že spojení přinese určité potíže a že budou narušeny dosavadní partnerské vztahy, které měl Cognos uzavřené. Tvrdí také, že všichni noví „obři“ v oblasti business intelligence jako Oracle, SAP, Microsoft a nyní i IBM budou muset vydávat hodně prostředků na samotný proces integrace nových služeb do svého portfolia a zbude jim jen málo času a zdrojů pro samotné inovace a vývoj v této oblasti. Právě v tomto směru je menší hráči na poli business intelligence mohou snadno předehnat.

Bill Hostman z Gardneru poukazuje na to, že v oblasti trhu business intelligence dochází k velkých změnám a že služby se stěhují od přímých, specializovaných poskytovatelů k mega-poskytovatelům, což přináší mimo jiné rozdíly v organizační stránce a podpoře uživatelů. Může také dojít ke změnám v balení a cenách, i když takové možnosti odmítli IBM a Cognos komentovat do té doby, než dojde k ukončení celé akvizice.

Také David O`Connell, analytik Nucleus Research si myslí, že spojení Cognosu a IBM vypadá pěkně na papíře, ale v praxi bude složité, obzvlášť co se týká integrování nových produktů do stávající nabídky IBM. Je snadné koupit nějakou společnost, ale mnohem těžší je integrovat ji takovým způsobem, aby to uživatelům přineslo skutečný užitek, dodává O`Connell.

Zmíněná akvizice by měla být dokončena do konce prvního čtvrtletí 2008 a až po té se tedy uvidí, zda byl tento krok pro uživatele přínosem či nikoliv. Nicméně trend přechodu menších společností na trhu business intelligence pod zavedené giganty je pravděpodobně nezvratný a nezbývá než se s ním smířit jako s nutností dnešní doby.

Přečtěte si také:
Business intelligence: Je třeba přemýšlet
Analytici: Business intelligence bude ještě žádanějším artiklem
Microsoft nabízí BI řešení pro analýzu, monitoring a plánování obchodních aktivit
Business Intelligence nyní i pro malé firmy

 

Autor článku