Colin McRae patří k nejlepším rallye jezdcům všech dob, což zapříčinilo vznik jedné z nejslavnějších herních závodních sérií. Po předchozích pěti dílech, které postupně ztrácely dech, si tvůrci z Codemasters dali pauzu a přehodnotili situaci. Výsledkem je první next-gen díl, který se pokusí navrátit sérii dobré jméno.
Nároky hráčů jsou čím dál vyšší a není proto divu, že se Codemasters rozhodli rozšířit Colinovo portfolio o nové druhy závodů. Kromě klasického rallye se dočkáme závodů do vrchu, soubojů nákladních vozů a spousty dalších odvětví, jenž se odehrávají alespoň z části na špinavých površích. Od toho se také odvíjí název nového titulu – Colin McRae: DIRT.
Rozdíly mezi jednotlivými druhy šampionátů jsou na první pohled jasné díky odlišným vozidlům. Jednou se setkáte s malými rallye speciály, pak se přesunete do bugin a nakonec nasednete do náklaďáku. Nabízeného zboží je tu opravdu hodně a ještě k tomu je možné vybrat si každý vůz v několika barevných variantách. Ty ovšem nejsou zadarmo, takže si budete muset nashromáždit nemalý finanční obnos, abyste mohli svojí sbírku rozšířit. Neliší se pouze barva, přeci jen by bylo zbytečné vypláznout půl milionu za stejný model v růžové, ale i výkon, což je pro závody důležitější.
Kariéra
Zásadní část hry tvoří tradiční kariéra. Na začátek vás kupodivu nečeká klasické vybírání obtížnosti, to nastane až před každým závodem, což je veliké plus. Kdybyste si totiž ihned zpočátku zvolili lehčí obtížnost z důvodu malých zkušeností s ovládáním, později byste soupeře válcovali i levou zadní. Naštěstí DIRT dává možnost nastavit schopnosti soupeřů samostatně před každým podnikem, takže záleží na vás jak jste pokročilí a na jaké těžkosti se cítíte. Se zvolenou obtížností vzrůstá i finanční odměna za umístění na bedně. Za první místo na lehkou variantu závodu si odnesete např. třináct tisíc dolarů, zatímco za nejtěžší kousek se může vaše konto rozrůst o částku přesahující půl milionu. Čím vyšší obnos za umístění se vám naskýtá, tím je těžší si ho vybojovat, což je důležité mít na zřeteli.
„Dřívější snaha alespoň trochu se přiblížit realitě byla smetena ze stolu a máme tak čest s totální arkádou.“
Obtížnost
Schopnosti protivníků se zvyšují úměrně s obtížností, což je více než fér. Lehká varianta vás nijak nezaskočí a stupně vítězů máte téměř jisté. Postupně ale jistota umístění mizí v dáli a je potřeba přitlačit na plyn. Na klasických rallye tratích jste naprosto sami a bojujete s časem nejlepších soupeřů, takže kromě vlastních chyb vás o umístění nemůže nic připravit. Zato v závodech, kde se setkáte s ostatními vozidly na jedné trati, začíná pravé peklo. Soupeři se neštítí pořádně do vás vrazit a poslat vás až na samotný konec závodního pole. Cesta zpět na výsluní je trnitá. Každý si najde svého favorita v typu závodů, ovšem abyste dokončili kariéru, budete se muset občas obětovat a uspět v méně oblíbených disciplínách.
V kariéře máte na začátku zpřístupněny jen základní podniky. Po jejich úspěšném dokončení se vám otevřou další šampionáty a tímto způsobem pokračujete až do samotného závěru. Jednotlivé závody se liší nejen disciplínou, ale také počtem jízd, které budete muset absolvovat. Některý podnik nabízí jen jednu trať, později ale narazíte na větší žrouty času.
Podivné ovládání
Úspěch v novém Colinovi záleží především na hráčově sžití s jízdním modelem, který doznal určitých změn oproti předchůdcům. Dřívější snaha alespoň trochu se přiblížit realitě byla smetena ze stolu a máme tak čest s totální arkádou. To by samo o sobě nevadilo, ovšem tento arkádový model má své mouchy. Jednotlivá odvětví se v ovládání liší minimálně, což je škoda, neboť právě tento prvek by výrazně přispěl k delší životnosti a ještě větší rozmanitosti titulu (těch několik závodních odvětví zkrátka nestačí každému). Přeci jen učit se další jízdní styly by zabralo více času. Na druhou stranu, než se vám přítomný jízdní model dostane pořádně pod kůži, dá vám to také chvíli zabrat. Jeho hlavní problém spočívá v „podivném“ chování. Zatáčení je velice citlivé, takže stačí jemně stlačit tlačítko pro zabočení a vozidlo se už naklání příslušným směrem. V něm však pokračuje směle dál, dokud nezavelíte ke změně strany. Tento manévr je však už daleko obtížnější, takže musíte počítat s delší reakcí vozidla, což vám zpočátku bude dělat nemalé problémy.
Nezvyklá situace nastane i u brždění, jenž je citlivé až běda. U většiny rallye her jsou brzdy méně účinné a do zatáček je lepší přibržďovat hodně dopředu. DIRT si s tím neláme hlavu a umožní vám auto zastavit do dvou sekund, takže mnohdy zabrzdíte více než byste chtěli, což zapříčiní časovou ztrátu. Díky těmto brzdovým vlastnostem nemusíte šlapat na pedál skoro nikdy, stačí pustit plyn a v klidu vytočit zatáčku. Na zvládnutí celého ovládání tak potřebujete více času, což hře celkem ubírá spád. Přeci jen od arkádové rallye hry bychom očekávali něco odlišného. Codemasters zkrátka zkusili něco nového, ovšem výsledný efekt není valný.
Náročná podívaná
S novou generací konzolí přichází i lepší grafické zpracování, které dá našim PC řádně zabrat. Pokud máte nadupaný stroj, můžete se ostatním vysmívat, neboť si pro vás hra připravila vizuální hody. Velice detailní modely aut jsou velikým pokrokem od minulých dílů, a proto jsou jednotlivá poškození na vozidlech dobře znát. Automobil lze v průběhu závodu totálně zničit, takže není nikdy jisté že dojedete do cíle.
Samotná trať i její okolí jsou detailně zpracovány. Textury jsou na plné detaily naprosto ostré a jejich odlesky vás praští do očí až se málem vybouráte. Někdy se věci na monitoru lesknou až přehnaně moc, což může působit kýčovitě. Nebo to snad do nové generace her patří? Není to chyba, jedná se zkrátka o osobitý styl autorů hry, kteří se rozhodli titul přesvítit. Ostatní efekty jsou v pořádku. Nechybí populární bloom efekt, nebo-li rozmazávání obrazu ani další vychytávky.
Technicky dobře zvládnuté je i hlavní menu, jenž na vás postupně valí nová okna se spoustou nabídek. Je plně trojrozměrné, což zvyšuje jeho efektivitu. Kromě spousty nabízených možností (viz níže) si menu vede podrobné statistiky. Při loadování, které je normálně nudné, vám hra nabízí statistické údaje nasbírané v průběhu vašeho hraní. Dozvíte se tak, jakou průměrnou rychlostí jezdíte, jaké je vaše nejpoužívanější auto, jak daleko jste nejdále letěli atd. Jedná se o pěkné zpestření při čekání na zařazení do startovního roštu.
Herní módy
Kromě již zmíněné kariéry můžete závodit v multiplayeru a tzv. Rally World. Pod ním se neskrývá nic nového. Nabízí klasické samostatné závody, ať už jednotlivě nebo zabalené do šampionátu. Je to výborná příležitost jak trénovat na kariéru bez ztráty nervů. Jezdit lze jakýkoliv typ závodů se všemi auty a tratěmi, které máte zpřístupněny.
Multiplayer bohužel patří mezi největší zklamání titulu. Nejenom že nabízí pouhopouhé dva módy (Hill Climb a Rally), ale ani v jednom z nich se přímo nesetkáte s žádnými soupeři. Jedete osamoceni po trati a soupeříte pouze s časem ostatních hráčů. To je slušně řečeno opruz a s normálním multiplayerem to nemá moc společného. Možná se nepodařilo na jednu trať nacpat více hráčů kvůli vysoké hardwarové náročnosti a titul by to nezvládnul, což je na jednu stranu pochopitelné, neboť více aut na jedné trati dělá neplechu i v singleplayeru. Nicméně určitě by se s tím dalo něco udělat, avšak v Codemasters se na to vykašlali.
Koupit, nekoupit?
Colin McRae: Dirt je hra plná zábavných prvků, ale také nepříjemných záporů, což jí brání stát se trhákem. I přes všechny chyby se ale u ní dobře pobavíte. Nadprůměrné hodnocení částečně doporučuje koupi, ovšem pouze za předpokladu, že milujete závody, máte výkonné PC a nejste příliš nároční hráči.
Hodnocení: 7,3
Žánr: závody rallye
Výrobce: Codemasters
Vydavatel: Codemasters
Distributor pro ČR: CD Projekt
Lokalizace: v přípravě
Cena: 1299 Kč (899 Kč česká verze)
Multiplayer: ano
Internet: www.codemasters.com/dirt