Company of Heroes

4. 9. 2006

Sdílet

Úžasná grafika, autentická atmosféra druhé světové války a realistické strategické bitvy - to všechno a ještě mnohem více byste měli najít v připravované realtimové strategii od Relic Entertainment.
Strategických her inspirovaných druhou světovou válkou vyšlo v poslední době tolik, že je velmi těžké přijít v tomto žánru s něčím opravdu originálním. Nyní si tento nelehký úkol vzali na svá bedra chlapíci z Relic Entertainment – a zatím vše nasvědčuje tomu, že by mohli být úspěšní. Tihle hoši totiž nejsou žádná ořezávátka. Mají za sebou skvělý vesmírný HomeWorld, podivné Impossible Creatures a hlavně veleúspěšný Warhammer 40.000: Dawn of War. Ve všech těchto titulech použili poměrně neotřelé vývojářské postupy a to samé slibují i ve svém novém válečném titulu.

Je ale pravda, že ještě dříve, než budete mít šanci přesvědčit se o pravdivosti velkohubých slibů týkajících se herního systému, vás omráčí neuvěřitelné technické zpracování. V první chvíli se spíše zdá, že se jedná o špičkovou střílečku vytvořenou pro hi-endové počítače - se skvělými texturami, rozmanitými efekty a detailně prokreslenou krajinou i mnoha objekty. Samostatnou kapitolu tvoří zničitelné prostředí. Nejen, že téměř vše půjde příslušně silnou zbraní či strojem zničit, ale podobné či stejné objekty se neboří vždy stejně, ale berou v potaz směr a sílu zásahu, jakož i další faktory, o jejichž správné fungování by se měl postarat fyzikální engine Havok 3.0. Autoři se navíc ze všech sil snažili vystříhat uniformity, což mimo jiné znamená, že vojáci mají unikátní obličeje a výzbroj, takže si nebudete připadat jako ve Válce klonů, ale prožijete si skutečnou, až nepříjemně osobní válku. Velmi dobře vypadají také stíny a světelné efekty vůbec; grafický engine Essence (in-house produkt vývojářů) prý dokáže vytvořit na každém objektu lokální osvětlení, což by se mělo projevit třeba ve chvíli, kdy bude skupinka vojáků procházet pod stromy a skrz jejichž koruny bude na četu dopadat roztříštěné světlo slunečních paprsků. Vypadá to celé zatím vážně hodně dobře, až se trochu bojíme, na jakém železe tohle všechno bude plynule běhat.

V realisticky pojatých válečných hrách je autentická výzbroj a vybavení vůbec samozřejmostí. V Company of Heroes by samozřejmě mělo svoji sílu ukázat nepřeberné množství obrněných i jiných strojů, k dispozici budou i různě vybavené pěší jednotky. Postupem času se propracujete k silnějším a modernějším jednotkám, které si budete pořizovat za takzvané velitelské body. Systém vylepšování armády tedy bude obdobu podobného "nakupování" třeba za body prestiže, použité už v legendárním titulu Panzer General. Každý stroj či voják bude mít unikátní statistiky, jež by měly odpovídat skutečnosti - uvidíme, zda tomu tak nakonec opravdu bude nebo zda se autoři přikloní k arkádovému modelu ve stylu Codename Panzers, kde stroje vydrží i několik zásahů protitankovým kanónem a pěšáci ustojí tolik kulek, jako čeští politici skandálů. Příjemná je skutečnost, že vojáci budou moci sbírat zbraně padlých kamarádů či nepřátel; takže pokud vám soupeř sejme jediného kulometčíka, není ještě nic ztraceno, jelikož vaši srdnatí chlapci mohou nástroj zkázy sebrat a pomstít smrt spolubojovníka i s úroky.

Singleplayerová kampaň, která začíná dnem D, tedy vyloděním spojeneckých vojsk, vás provede evropskými bojišti a nabídne nejedno strategické rozhodnutí. Ve hře totiž nepůjde jen o samotné taktické boje, ale i o dlouhodobé plánování a přemýšlení nad mapou rozdělenou na sektory. Podle autorů by měla hra simulovat skutečnou válku mimo jiné tím, že důsledek leckterého rozhodnutí se může projevit až v pozdějších fázích. To je jistě lákavé, na druhou stranu to může vést k jisté frustraci méně zkušených hráčů a nucenému na čítání několik hodin staré uložené pozice.

Stejně rozporuplným momentem by mohlo být autonomní chování vašich svěřenců. Nemáte nad nimi zcela stoprocentní kontrolu - to opět nahrává realističnosti, ale pokud se autorům nepodaří zpracovat umělou inteligenci na dostatečně vysoké úrovni, může to zážitek ze hry notně poškodit. Jestli ale autorům jejich záměr vyjde, bude velká radost velet inteligentním jedincům, kteří třeba při nečekaném napadení nepřítelem sami zalehnou a pokusí se odplazit do úkrytu, ať už za nedalekou zídku či silný strom.

Kromě hlavní kampaně pro jednoho hráče se dočkají i příznivci strategického zápolení s kamarády. Pomocí lokální sítě či internetu si to bude moci na různých mapách rozdat až osm hráčů, přičemž samozřejmě (narozdíl od singleplayerové kampaně) bude možné hrát i za německá vojska. Ať už dáváte přednost režimu pro jednoho či více hráčů, vypadá to, že se máte na co těšit. Hra by měla vyjít během letošního roku.

Index očekávání: 8.5
Žánr: válečná strategie