Hlavní navigace

Company of Heroes - válečné peklo

13. 9. 2005

Sdílet

Není to tak dlouho, co se Relic Entertainment blýskli s Warhammerem, tento týden byl měl vyjít datadisk Winter Assault a na příští rok je naplánována zbrusu nová strategie Company of Heroes z prostředí druhé světové války. A vypadá zatraceně dobře!

Pohodová procházka malebným francouzským venkovem se může ve chvilce změnit v hotové peklo. Pokud právě zuří druhá světová válka a vy se nalézáte na nepřátelském území, pak se ani nemůžete divit… Jestliže jste se navíc před pár dny vylodili v Normandii za zvuku kulometné palby a dělových salv, přijde vám spíše divné, když po vás nikdo nestřílí.



Reálie druhé světové války tvůrce počítačových her neustále lákají, a i když by si někdo mohl myslet, že se v nich nedá nic překvapivého objevit a všechno už jsme si prožili, sem tam se najde nějaká drobnost, která nás přesvědčí o opaku. Přesně tak by to mělo být i u připravovaného titulu s názvem Company of Heroes.

Většina dostupných informací pochází z prezentace na letošní herní výstavě Electronic Entartainment Expo. Asi nejméně překvapení skrývá příběh. Historici o největším válečném konfliktu dvacátého století neoznámili žádné převratné novinky, a tak stále platí známá verze o souboji spojenců a nacistů – v tomto ohledu tedy skutečně není jednoduché vymyslet něco nového. Na samém počátku je velkolepé vylodění při dni D, následované odvetnou cestou napříč Evropou. Tolik je známo o singleplayerové kampani. Z dosavadních informací pak vyplývá, že za přívržence svastiky si zahrajeme jen při hře přes LAN či internet, kdy se utká dva až osm hráčů na jednom bitevním poli.



Unikátní grafika

Mnohem zajímavější novinky vás čekají v jiných oblastech hry. Nejmarkantnější a na první pohled viditelné se týkají grafického zpracování celého projektu. Jestliže se porozhlédnete po okolních obrázcích a pokud si navíc z webu stáhnete prezentační video, jistě budete stejně nadšeni jako my. Kochejte se a uvědomte si, že se nejedná o FPS, ale o strategii. Je až neuvěřitelné, co autoři dokázali – díky novému enginu Essence, vyvíjenému přes dva roky a využívajícímu všechny vymoženosti nejmodernějších grafických karet, se bude vskutku na co dívat. Všimněte si hlavně detailů počínaje prýmky vojáků a bláta na jejich kdysi zářivých uniformách přes nerovnosti zdí a tanků a pestrou zemí pokrytou všemožnými kolejemi i trávou konče.

Na samostatnou kapitolu by vydala třeba hra světel a stínů. Jak lidé z Relic Entertainment tvrdí, dokáže Essence na každém povrchu vytvořit lokální osvětlení. Jako důkaz byla na E3 předveden model pěšáka pod disko koulí – na uniformě se míhalo přes čtyřicet různobarevných světelných bodů. Průchod jednotky pod stromy za poledního slunce či efekty střelby během noční mise by se tak měly stát vskutku úžasnou podívanou.
Tím ale zdaleka není vyčerpán veškerý potenciál grafické stránky hry. Vývojáři se chlubí tím, že z grafického hlediska se bude jednat právě spíše o first person akci. Postavy, zbraně, oblečení a obličej každého vojáka by měly být unikátní. Již se tedy nemusíte děsit desítek naklonovaných jedinců seřazených v jednolitých šicích, ale čekají vás individuální bojovníci.

CS24



Ozbrojení turisté

Rovněž chování vojáků by se mělo lehce odlišovat a především daleko více blížit reálu, než jste byli dosud zvyklí. Předvedeme si to třeba na idylické procházce, kdy se mužstvo přesunuje v relativně bezpečném prostředí. Pokud si celou scénu přiblížíte, pozorujete, jak se někteří vojáci mezi sebou bezstarostně baví, jiní si prohlížejí přírodu kolem a pohrávají si se zbraněmi a další jen znuděně pochodují. Jakmile se přiblíží k malé vesničce, jež pravděpodobně ukrývá nepřítele, všichni do jednoho však zpozorní a začnou jednat daleko obezřetněji. Přikrčeni s puškami připravenými ke střelbě překročí pomyslnou linii palby schovaných nacistů. Najednou v okně zarachotí řev kulometu a několik vojáků padne k zemi.
Představme si tutéž scénu v klasické strategii. Jednotka dokonale seřazených uniformních jedinců přichází do městečka a vypukne přestřelka. Jak nepřítel kosí spojenecké řady, tak ony oplácejí střelbu, přičemž stojí na jednom místě, dokud něco neuděláte – hotová jatka. V Company of Heroes se všichni muži ihned skryjí za nejbližší překážkou a využijí ji k obraně. Zídka, tank či terénní nerovnost je přece mnohem lepší než holá pláň. A pokud není poblíž nic, tak alespoň padnou na zem a plazí se pryč ze smrtící palby. To vše naprosto sami a bez vašich příkazů. Konečně snad dostanete pod velení živé a myslící jedince. Z chovatele dobytka, jemuž musíte naplánovat i ten nejposlednější krok, se tak stanete skutečnými veliteli, kteří rozhodují především o taktice boje a ne o každém výstřelu.

Někdo by mohl namítnout, že tak hráč ztratí absolutní kontrolu nad jednotkami. To sice ano, ale zase se daleko více přiblíží skutečné bitvě, kdy každý voják uvažuje a jedná podle výcviku, jímž prošel. Pokud se umělá inteligence povede tak, jak autoři slibují, mohlo by to být skutečně zajímavé.



Uvězněni pod troskami

Když jsme se zmiňovali o krytí za tanky a terénními nerovnostmi, opomněli jsme další slibovanou novinku, jež může jakýkoliv dokonalý úkryt zničit – jedná se o destrukci prostředí, a to nemluvíme jen o nějakých stromech či vybraných chaloupkách, ale úplně o všech objektech, které se na mapě vyskytují. Že na náměstí vede jen jedna cesta dokonale pokrytá palbou nepřítele? Pokud se ve vaší jednotce nachází tank či alespoň ženista, pak to není žádný problém. Odstřel nějaké menší budovy otevře další průchod do týla zabarikádovaných obránců. Nečekejte ale, že po několika výstřelech z pušky padne k zemi dům. Propracovaný fyzikální model Havok 3.0 by měl zajistit reálné chování objektů. Při výstřelu tanku se budova hned nezřítí, ale nejprve se ve zdi objeví otvor na místě, kudy proletěl šrapnel. Až následně, pokud to engine uzná za vhodné, se k zemi ve víru prachu a létajících cihel zhroutí část zdiva. Dočkat bychom se tak měli scén jako vystřižených z filmu, kdy některé objekty připomínající ementál stojí spíše silou vůle než díky statickému zajištění.
Samozřejmě, že zkáze zbraní nebude podléhat pouze architektura. Pod nápory bomb a jiných explozí se zvrásní samotná země, a poskytne tím přiměřené krytí v podobě kráterů. Pokud si do nich najde cestu zbloudilý granát, můžete se těšit na poletující kusy zeminy a odmrštěná těla v závislosti na mohutnosti exploze.

Jestliže se vše povede, dostane se hráčům do spárů vskutku živoucí bitevní prostředí, jaké dosud neměli možnost jinde spatřit. Každá bitva bude jedinečná a vy se soustředíte na skutečnou strategii bojů. Dlužno ovšem poznamenat, že všechny úžasné novinky něco stojí. Vývojáři mají stále ještě problémy s plynulostí způsobenou především paměťovým deficitem i na supermoderních dnešních počítačích. Na druhou stranu je vydání hry plánováno až někdy na rok 2006, takže se do té doby jistě dočkáme nejednoho upgradu, jenž snad vyřeší technické potíže. Při pohledu na většinu dnes vyvíjených projektů je to ostatně všude stejné.

Autor článku