Hlavní navigace

Čtyři ad blockery, které pořád ještě fungují v Chromu

20. 8. 2024

Sdílet

 Autor: Cnews (s využitím DALL-E)
Populární uBlock Origin brzy přestane v Chromu fungovat, existují však alternativy.

Google mění způsob fungování rozšíření prohlížeče Chrome, jak na běžných počítačích, tak na Chromeboocích. Změny v tzv. Manifestu V3, což je defacto specifikace pro rozšíření, sice mají vést k vyššímu zabezpečení a efektivitě, ale způsob, jakým omezují fungování rozšíření pro blokování reklam, jako je uBlock Origin, vyvolal mnoho kritiky.

Školíte své zaměstnance ohledně využití možností AI?

To, že je Google největší reklamní společností na světě, s tím jistě nijak nesouvisí…

Osobně bych doporučil změnit prohlížeč. Chrome mě v poslední době začínal štvát, a existuje spousta alternativ, které zůstanou kompatibilní se současnými rozšířeními Chromu déle než samotný Chrome. Pokud ale chcete zůstat u Chromu (nebo používáte Chromebook a nemáte na výběr), zde jsou čtyři alternativy, které již byly aktualizovány na nový standard. Kvůli přísnější implementaci ze strany Googlu sice přicházejí o některé schopnosti, ale i tak by měly zvládnout většinu reklamy na webu blokovat.  

AdBlock Plus

AdBlock Plus je pravděpodobně nejoblíbenějším rozšířením pro blokování reklamy v Chromu, už jen proto, že je to první rozšíření, které se objeví při vyhledávání blokátorů v Chrome Web Storu. Funguje už přes 20 let a má jedno z nejlepších nastavení pro komplexní blokování reklamy na webu.

Podcast magazínu Computerworld

V podcastu se bavíme s lidmi, kteří znají svět ITC a mají o něm co říct. Podcast najdete na všech obvyklých podcastových aplikacích: Spotify, Apple Podcasts, Seznam Podcasty nebo Podbean.

Má pokryté všechny základní funkce, včetně seznamu povolení, který defaultně umožňuje zobrazovat reklamy jen na určitých webových stránkách, možnosti přihlásit se k odběru veřejných seznamů blokovaných domén a blokování reklamních souborů cookie a dalších sledovacích zařízení na pozadí. AdBlock Plus již byl aktualizován tak, aby byl kompatibilní s Manifestem V3, takže je připraven k použití.

AdGuard

AdGuard je blokátor, který používám ve svém prohlížeči, protože s ním lze snadno nastavit „reverzní seznam povolení“. Díky tomu mohu zapnout blokování reklam pouze u webových stránek, které jsou obzvláště pochybné (nebo otravné), což je obzvlášť účinné na YouTube.

Umělá inteligence není jen ta generativní, upozorňuje odborník David Filgas
Umělá inteligence není jen ta generativní, upozorňuje odborník David Filgas
0:00/

AdGuard rovnou odmítne připojení k webovým stránkám, o kterých je známo, že jsou škodlivé pro phishingové útoky nebo šíření malwaru, a umí dobře sbalit prvky stránky, které normálně zobrazují reklamy, což zajišťuje lepší přehlednost. Verze AdGuard Manifest V3 je v současné době ve fázi beta testování a měla by být dostupná dřív, než se stane povinnou.

Ghostery

Ghostery je blokátor a služba, která se zaměřuje na blokování sledování a zajištění soukromí. Vývojáři bohužel tvrdí, že Manifest V3 jim to značně ztíží, protože se zdá, že je navržen tak, aby z něj mnohem více těžil Google jako inzerent než uživatelé Chromu.

Video ke kávě

Máte čas na rychlé a informativní video?

Ghostery už dnes vyhovuje standardu V3, nicméně sami autoři doporučují jako alternativu prohlížeč Firefox coby jediný významný nezávislý prohlížeč, který není založen na Chromu, pokud chcete jeho funkce využívat na maximum.

uBlock Origin Lite

Tři výše uvedené produkty pro blokování reklamy – všechny nabízejí komerční upgrade – splňují ultimátum Manifest V3, protože musí. Oproti nim uBlock Origin upgrade neprodává.

Kvíz: Orientujete se dostatečně v oblasti bezpečnosti? (2) Přečtěte si také:

Kvíz: Orientujete se dostatečně v oblasti bezpečnosti? (2)

Jeho vývojář Raymond Hill nicméně zvolil osobitou formu protestu, když v souladu s Manifestem V3 vytvořil uBlock Origin Lite. Ta si zachová většinu funkcí originálu, může být však méně účinná.

Další možnosti

Pokud chcete zůstat u prohlížeče Chrome a přesto blokovat reklamy, existují další možnosti. Většina blokátorů reklam má také samostatnou verzi v podobě aplikace běžící mimo prohlížeč a blokující reklamy ve všech aplikacích, které přistupují k internetu.

Reklamu však můžete blokovat třeba i pomocí sítě VPN, která bude filtrovat veškerý provoz přicházející do vašeho počítače. Tuto funkci můžete dokonce rozšířit na všechna zařízení v domě pomocí sítě VPN spuštěné na samotném webovém směrovači nebo směrováním provozu přes server DNS. Pokud to provedete na úrovni routeru pomocí něčeho, jako je Pi-hole, bude to mít bonusový efekt v podobě blokování reklam na dalších zařízeních, jako je chytrý televizor.

Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z Computerworldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.

Blokování na bázi VPN či DNS však taky nemusí být zcela spolehlivé, protože je realizováno směrováním provozu přes vzdálený server a je tak těžší filtrovat, co projde a co nikoliv. Blokátory založené na operačním systému narážejí na podobný problém, protože blokují spíš na základě domén než prvků stránek. Webové stránky, které směrují reklamní provoz přes své vlastní služby, jako je Facebook, Amazon a (případně) YouTube, tak mohou být schopny zobrazovat reklamy bez překážek.

Reálně neexistuje způsob, jak se vyhnout reklamě ve všech oblastech vašeho digitálního života. A nelze tvrdit, že bych zde byl nestranný – většina peněz, ze kterých je placen můj plat v PCWorldu, pochází buď z reklamy, nebo z příjmů z partnerských webů, a totéž platí téměř pro všechny weby, které se zabývají technologickými novinkami a recenzemi. Tyto nástroje by však měly přispět k tomu, abyste se na webu pohybovali snadněji a bezpečněji.

I když pokud vám tento nebo jiné články na PCWorldu pomohly, hezkým způsobem, jak poděkovat, by bylo při návštěvě vypnout blokátory reklam.

 

Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.

Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.