Zajímavý výzkum společnosti Reboot Online Marketing se zabýval srovnáním tvůrců na sociální síti YouTube v porovnání s průměrným ročním platem zaměstnanců v dané evropské zemi. Součástí průzkumu je celkem 44 evropských zemí včetně České republiky.
Ta je – jako již tradičně ve většině žebříčků – blízko poloviny, na děleném 22. místě (spolu s Řeckem, kde jsou stejné průměrné platy). Je dobré si povšimnout, že tvůrci průzkumu brali v úvahu průměrný plat, nikoli medián.
Počty shlédnutí se týkají kanálu jako takového, nikoli jednotlivých videí.
Zajímavý je vrcholek žebříčku, ale pokud se nad výsledky krátce zamyslíme, zjistíme, že nikoli překvapivý. Lichtenštejnsko, Švýcarsko, Lucembursko, Dánsko, Norko a Švédsko vyžadují nejvyšší počet shlédnutí na YouTube kanálu, aby se vyrovnali průměrnému platu v zemi. Proč? Logicky proto, že v těchto zemích jsou zároveň nejvyšší platy.
Nejméně diváků proto naopak vyžadují YouTubeři v zemích jako Arménie, Gruzie, Turecko, Ukrajina, Moldávie nebo Bělorusko. V takovým zemích bohatě postačí méně než 2 miliony shlédnutí, v případě Arménie a Gruzie dokonce méně než milion. Naopak ve zmíněném Lichtenštejnsku nebo Švýcarsku je potřeba přes 15 milionů shlédnutí pro vyrovnání se průměrným platům.
Průzkum nebere v úvahu alternativní metody monetizace jako jsou různí sponzoři a podobně, pouze partnerský program YouTube. Ten vyžaduje minimálně 1000 subscriberů a 4 tisíce hodin shlédnutí od veřejnosti; s tím průzkum automaticky počítá.