Hlavní navigace

Cyklistické sporttestery

29. 6. 2011

Sdílet

Počítačové ventilátory běžící na plné obrátky a ostrý sluneční svit za zataženými žaluziemi oken redakce nám připomněl, že léto už je definitivně tady a je správný čas zve...

Počítačové ventilátory běžící na plné obrátky a ostrý sluneční svit za zataženými žaluziemi oken redakce nám připomněl, že léto už je definitivně tady a je správný čas zvednout se od širokoúhlých Full HD LED televizorů, odložit 3D brýle, vypnout domácí kina a vyrazit za sportem do přírody. Bez osobního elektronického trenéra, který se postará o překonanou vzdálenost, srdeční frekvenci, aktuální rychlost nebo zeměpisnou polohu však neuděláme ani krok. V dubnovém čísle jsme se společně podívali na několik běžeckých sporttesterů, dnes se zaměříme na cyklistické počítače.
Cyklocomputery jsou podobně jako běžecké sporttestery určeny především těm, kdo své tréninky rádi podrobují zevrubným statistikám a mají při jízdě přehled o svém výkonu. Kromě klasických údajů jako aktuální rychlost nebo ujetá vzdálenost však dnešní zařízení nabízejí rovněž možnost geografického záznamu trasy formou přesných GPS souřadnic, měření tepové frekvence či sledování kadence šlapání. Množství funkcí se pak samozřejmě odráží na pořizovací ceně, tudíž je třeba cyklocomputer vybírat s rozvahou. Jak se tedy rozhodnout pro to správné zařízení?
Nejprve je nutné si uvědomit, pro jaké účely plánujete sporttester využívat. Jste spíše rekreační cyklisté, nebo trénujete pravidelně, snad dokonce jezdíte závodně? Na trhu existuje velká spousta zařízení lišících se množstvím funkcí a vybavením, tudíž naše obecné doporučení zní: vybírejte cyklocomputer tak, abyste nabízené funkce využili. Pokud se například jedete jednou týdně projet takříkajíc kolem komína, zřejmě nebudete potřebovat měření srdečního tepu. Stejně tak se při pravidelných trénincích jistě nespokojíte s pouhou rychlostí a ujetou vzdáleností.
Cyklocomputery lze pro zjednodušení rozdělit do tří kategorií. Ty nejlevnější běžně nabídnou zobrazení okamžité rychlosti, času, ujeté vzdálenosti nebo průměrné rychlosti. Tato kategorie se cenově pohybuje v rozmezí tří set až šesti set korun. Střední třída se už může zpravidla pochlubit podsvíceným displejem, odolnějším tělem, sledováním frekvence šlapání či možností uložit více průměrů kol, což se hodí například v případě, kdy střídáte silniční a terénní bicykl. Podobné sporttestery seženete za cenu do dvou tisíců korun. Pro nejdražší kategorii je potom typické měření okolní teploty, tepové frekvence, nadmořské výšky pomocí barometrického výškoměru, případně jsou tato zařízení vybavena GPS modulem a mapovým podkladem se schopností navigace a softwarem pro pozdější evidenci zaznamenaných údajů v počítači. Výjimkou nejsou ani údaje o spálených kaloriích nebo bezdrátové sdílení naměřených dat s kompatibilními přístroji. Cena se pak ovšem může snadno vyšplhat i nad deset tisíc korun.
Významnou roli může při výběru hrát i konstrukční provedení sporttesterů. Některá zařízení se zasouvají do kolébky připevněné k řidítkům kola, přičemž se senzory na kole mohou být propojena drátově či mohou komunikovat bezdrátově. Jiné cyklocomputery jsou vybaveny řemínkem a můžete je nosit na zápěstí jako klasické hodinky. Obecně však platí, že bezdrátová a hodinková provedení jsou dražší, avšak v terénu se nemusíte obávat poškození kabeláže a rovněž vám dráty nehyzdí vzhled kola. V případě bezdrátových zařízení nicméně musíte počítat s většími nároky na výdrž baterií, jimiž musíte navíc vybavit jak sporttester, tak všechna čidla. Rychlost je snímána pomocí přijímače (obsahujícího mikrospínač) umístěného na přední vidlici kola a magnetu umístěného ve výpletu kola. Kadence šlapání je pak měřena obdobně, se snímačem a magnetem umístěnými na rámu kola a klice pedálu. Pakliže od svého sporttesteru vyžadujete i záznam srdečního tepu, budete potřebovat kompatibilní hrudní pás, který je často součástí balení daného zařízení, případně jej lze u stejného výrobce zakoupit.
Při výběru je rovněž dobré dát pozor na displeje s příliš malými symboly, jež při otřesech nemusejí být čitelné. Vybírat lze i podle značky, někteří známější výrobci (jako Cateye, Ciclosport, Polar, Sigma, VDO, Garmin a další) zpravidla poskytnou náhradní díly a kvalitní servis. U GPS cyklocomputerů se taktéž vyplatí mít k dispozici pravidelné aktualizace mapových podkladů. Další alternativou je pořídit některý cenově velmi výhodný cyklocomputer nabízený v supermarketech, avšak tuto možnost spíše nedoporučujeme, neboť zařízení mohou trpět některými konstrukčními nebo technologickými vadami jako například nekvalitními upínacími mechanizmy nebo displeji tmavnoucími na slunci.
U některých levnějších variant se můžete se setkat s upínacím mechanizmem, jenž pro uchycení cyklocomputeru na řidítka využívá plastové ozubené stahovací pásky. Musíme podotknout, že tento systém nemusí být pro uchycení kolébky sporttersteru úplně ideální, obzvláště pak pokud zařízení připevníte na hladkou kovovou část řidítek. Otřesy při jízdě se totiž bezpečně postarají o postupné otočení přístroje displejem směrem dolů, tudíž doporučujeme vybírat raději zařízení disponující robustnější plastovou objímkou nebo jiným provedením. Další varování potom směřuje k systému uchycení magnetu na výplet kola: to se u některých zařízení realizuje jediným šroubkem a tedy připevněním k pouze jednomu drátu výpletu (špici). Otřesy opět dříve či později způsobí pootočení magnetu, což znemožní čidlu snímat frekvenci otáčení kola. Než později spílat výrobcům za nepromyšlené provedení, raději se poohlédněte po sporttersteru, jehož magnet disponuje dvěma šroubky a tedy podstatně odolnějším způsobem připevnění mezi dva sousední dráty. Nicméně ani drahé zařízení od zavedeného výrobce nutně nemusí znamenat kvalitní provedení. Například některé dražší modely značky Garmin před několika lety paradoxně rovněž trpěly nepříliš kvalitně provedenými kolébkami a majitelé těchto sporttesterů si často stěžovali, že cyklocomputer čas od času při jízdě samovolně vypadne. Společnost Garmin však tento neduh vyřešila velmi zodpovědně, a sice bezplatnou výměnou upínacího systému.
Pokud jste se rozhodli pro zařízení vybavené GPS modulem, je třeba dále zvážit, zda budete na svých cestách potřebovat barevnou mapu vyobrazenou na displeji, nebo se spokojíte s digitální růžicí, jež vás nicméně podle předem uložených bodů také dovede do cíle. Velkou výhodou GPS cyklocomputerů je jejich schopnost přiřadit přijímaná data k aktuální zeměpisné pozici a zaznamenávat je do interní paměti. Později si tak s pomocí patřičného softwaru můžete zobrazit trasu na mapě, vygenerovat výškový profil nebo si prohlédnout svou rychlost v daných úsecích. Sporttestery vybavené mapovými podklady pak dokáží za jízdy zobrazit vaši pozici na mapě a navigovat na motoristických komunikacích či (v závislosti na míře podrobnosti mapy) na polních a lesních cestách. Další zajímavou funkcí je možnost srovnání výkonu s vlastními či cizími dokončenými tréninky. Na specializovaných webech pak můžete tréninkové i mapové údaje sdílet a porovnávat.
Většina zařízení zvládá data zaznamenaná pomocí GPS exportovat do speciálního souboru s příponou GPX (GPS exchange format), jehož obsahem jsou zeměpisné údaje a volitelně další informace. Syntaxí potom soubory GPX odpovídají značkovacímu jazyku XML, tudíž lze data snadno upravovat i ručně. Pokud váš GPS cyklocomputer záznam do tohoto formátu nepodporuje, nezoufejte – z uložených dat ho můžete vytvořit později ručně, například pomocí bezplatného nástroje gpsbabel.
Soubory GPX nesou informace o tzv. trackpointech (bodech na mapě charakterizovaných zeměpisnou šířkou a délkou, případně i nadmořskou výškou), z nichž lze při dostatečné frekvenci zaznamenávání později vygenerovat celou trasu. Jednotlivé trackpointy totiž dostávají časová razítka, tudíž software dokáže z diskrétních údajů dopočítat spojitou trasu. Pokud na cestách rádi pořizujete fotografie, lze informace z GPX zahrnout také do metadat fotografií. Pakliže vás na některém internetovém fóru zaujme trasa doporučovaná jiným uživatelem, můžete si ji opět ve formě GPX uložit do svého kompatibilního GPS zařízení, jež vás bude podél uložených trackpointů navigovat.
Na internetu naleznete velké množství stránek spravovaných cyklistickými komunitami, kde uživatelé doporučují a hodnotí jednotlivé trasy, jež si můžete prohlédnout na mapě a případně stáhnout do svého zařízení. Z českých webů doporučujeme www.cykloserver.cz, ze zahraničních potom www.mtbguru.com. Zajímavý je i web www.ridewithgps.com, kde si můžete v prostředí Google map nakreslit svou trasu a exportovat ji do GPX formátu.

Garmin Edge 500

První testované zařízení, Garmin Edge 500, spadá do skupiny GPS sporttesterů, jež jsou určeny pro upevnění na řidítka či představec. Ačkoliv se jedná o cyklocomputer vybavený GPS modulem, disponuje zařízení „pouze“ monochromatickým displejem a s mapami nepracuje vůbec. Displej je nicméně perfektně čitelný, nabídne podsvícení a díky jeho rozměrům lze při jízdě zobrazit velké množství monitorovaných údajů.
Právě v rozsáhlé množině sledovaných informací spočívá hlavní síla cyklocomputeru. Kromě klasických statistik spojených se vzdáleností, rychlostí a časem poskytne Edge 500 údaje o teplotě, nadmořské výšce (při využití barometrického výškoměru), frekvenci šlapání nebo srdečním tepu (verze Garmin Edge 500 Bundle má snímač frekvence šlapání i hrudní snímač tepu v ceně).
Jednotlivé údaje jsou na ploše displeje rozloženy do osmi konfigurovatelných polí, přičemž si informace můžete zobrazit ve formě přehledných grafů. Ty sice na displeji obsadí více prostoru, nicméně k dispozici máte hned tři plochy polí, tudíž místa je dostatek.
Ve specifikacích výrobce se můžete dočíst, že zařízení disponuje vysoce citlivým GPS přijímačem. Tuto informaci musíme potvrdit, z jednotlivých zaznamenaných trackpointů jsme byli schopni reprodukovat věrnou kopii absolvované trasy, přičemž se zařízení dopustilo jen menších zanedbatelných odchylek. Mírně nepříjemná je však prodleva před prvním zachycením družicového signálu, jež v nejhorším případě dosáhla až čtyř minut. Uražená vzdálenost se však měří podle otáček kol, nikoliv podle souřadnic GPS, tudíž kvůli této informaci čekat nemusíte.
V prostředí dodávané offline aplikace TrainCenter, jejímž prostřednictvím zařízení komunikuje s PC, lze dopředu plánovat tréninky – tedy například stanovit, na kterých úsecích trati byste měli dodržovat danou rychlost nebo jaký byste měli mít maximální srdeční tep. Pakliže často jezdíte po stejné trase, nabídne zařízení možnost porovnávání aktuálního výkonu s minulými tréninky v reálném čase. Všechny naměřené hodnoty můžete později nahrát na online službu Garmin Connect, jež data zpracuje do přehledných grafů a statistik.

Garmin Edge 800

Ve srovnání s Edge 500 představuje novější Edge 800 větší a objemnější cyklocomputer vybavený 2,6palcovým barevným dotykovým displejem schopným vyobrazit instalované mapové podklady. Dotykové ovládání je velice komfortní, navíc na čelní straně přístroje naleznete dvě fyzická tlačítka pro zahájení okruhu a spuštění tréninku.
Stejně jako Edge 500 disponuje cyklocomputer třemi plochami rozdělenými na datová pole s libovolně přizpůsobitelným obsahem a plochou vyobrazující mapu. Mezi obrazovkami lze při jízdě pohodlně přepínat tahem prstu po dotykovém displeji.
Edge 800 je vybaven opravdu velkým množstvím funkcí cílených speciálně na plánování a kontrolu tréninků. Namátkou zmíníme například sledování jízdních okruhů, kdy je nově zahájené kolo automaticky detekováno podle GPS souřadnic. Podobně můžete svůj výkon kontrolovat na úsecích rozlišených nastavenou vzdáleností a dokonce lze sledovaným údajům přiřadit limity, po jejichž překročení zařízení zobrazí varovné hlášení. Zajímavý motivační prvek potom představuje virtuální partner, s nímž můžete při jízdě poměřit síly.
Barevné podání displeje je velice pěkné, nicméně problém nastává při ostrém slunečním svitu, kdy jsou zobrazovaná data i při nastavení nejvyššího jasu velmi těžce čitelná. V tomto ohledu se zkrátka vysoce kontrastní monochromatický displej levnějšího zařízení Edge 500 jeví jako užitečnější.
Zařízení se dodává s předinstalovanými topografickými mapami Topo Czech pro turistiku a Cyklo Czech pro cyklistiku, dražší verze Edge 800 Bundle Europe dokonce nabídne navigační mapu Evropy CityNavigator Europe NT. Díky velikosti displeje je čitelnost mapy i během jízdy přijatelná a při navigování nám nečinilo žádný problém najít správnou cestu či odbočku. Kladně hodnotíme i obsáhlou databázi bodů zájmu, kde naleznete nemocnice, obchody nebo dokonce čerpací stanice.
I toto zařízení je samozřejmě kompatibilní s bezplatnou online službou Garmin Connect, kde si můžete prohlížet podrobně zpracované údaje o svých výkonech nebo je dokonce sdílet s přáteli. Po několikadenní zkušenosti se odvažujeme tvrdit, že Garmin 800 patří především díky množství precizně zpracovaných funkcí a dodatečných služeb mezi špičku na současném trhu mapových GPS sporttesterů.

Suunto t3c

Sporttestery z dílny finské společnosti Suunto se obecně vyznačují vysokou všestranností, neboť jsou konstrukčně řešeny formou zápěstních hodinek a komunikují bezdrátově s kompatibilními snímači, jež mohou zákazníci samostatně dokupovat podle potřeby. Otestovali jsme model t3c ve spojení s hrudním pásem Comfort Belt a snímačem rychlosti Bike POD.
V prvé řadě musíme pochválit pásek hodinek, jenž je vyveden v kombinaci kovu, plastu a gumy a perfektně sedí na zápěstí. Samotné hodinky jsou docela objemné, ale na zápěstí nijak výrazně nepřekáží. Mírně nás zklamal až plastový kryt displeje, na němž se již po několika trénincích začaly objevovat drobné škrábance. Kryt tedy není příliš odolný vůči mechanickému poškození, tudíž doporučujeme investovat do ochranné fólie.
Údaje jsou na displeji zobrazeny ve třech řádcích, přičemž čitelnost displeje je i na přímém slunci velice slušná. Horní a spodní řádky jsou nicméně ve srovnání s prostředním užší a při jízdě v terénu občas není snadné zobrazovaná data přečíst.
Zařízení jsme testovali společně se snímačem rychlosti Bike POD, který je třeba připevnit na přední vidlici, a snímačem tepové frekvence Comfort Belt. Obě externí zařízení komunikují se sporttesterem prostřednictvím bezdrátové technologie ANT, jež zajišťuje, aby nedošlo k interferenci se signály blízkých zařízení. Oba snímače fungovaly perfektně, sporttester měřená data zobrazoval v reálném čase bez citelného zpoždění a nezaznamenali jsme ani výpadek či ztrátu signálu. Kladně musíme hodnotit rovněž samotný hrudní pás, jenž výborně přilne k tělu a při pohybu dobře drží na místě.
Ovládání sporttersteru nám zpočátku činilo drobné potíže. Hodinky jsou vybaveny pěti tlačítky, přičemž k dosažení daného nastavení je potřeba stisknout správnou kombinaci při dané délce stisku. Na ovládání si jistě brzy zvyknete, nicméně podle našeho názoru mohl výrobce na složitém systému tlačítek více zapracovat.
Zařízení je vybaveno softwarem, jenž sleduje a organizuje vaše tréninky. Podle tepu, uražené vzdálenosti či spálených kalorií sporttester automaticky vyhodnocuje, zda byste měli přidat, zvolnit, či si dokonce dopřát celodenní pauzu tak, abyste byli při tréninku pod optimální zátěží.
Pro připojení k počítači je bohužel nutné dokoupit další externí zařízení PC POD, jež se postará o bezdrátový přenos zaznamenaných dat do počítače. Společně s PC POD získáte softwarový nástroj Suunto Training Lite, který slouží jako elektronický záznamník tepové frekvence. Ve srovnání například se službou Garmin Connect, o níž jsme se zmiňovali u zařízení Garmin Edge 500 a Edge 800, však Suunto Training Lite nabídne velmi omezenou funkcionalitu.

Polar CS400

Cyklocomputer CS400 finského výrobce Polar je zástupcem určeným primárně pro cyklistické tréninky. Zařízení lze podobně jako oba testované sporttestery značky Garmin připevnit na řidítka nebo představec, přičemž celoplastové robustní tělo napovídá, že tento přístroj si poradí i s hrubějším zacházením při sportovním vyžití v terénu. Můžeme potvrdit, že funkčnost přístroje pád na zem neohrozí, nicméně nepříjemných škrábanců lze bohužel dosáhnout poměrně snadno.
Pozitivní hodnocení si jistě zaslouží poměrně velký třířádkový monochromatický displej, na nějž se vejde dostatek údajů. Samozřejmostí je možnost nastavení zobrazovaných informací a díky velikosti textu jsme neměli větší problém údaje číst i během jízdy.
Sporttester nabízí úctyhodné množství funkcí, což se však neblaze projevuje na složitosti ovládání, podobně jako v případě Suunto t3c. Výrobce k zařízení nicméně dodává dobře zpracovaný manuál, v němž jsme vždy nalezli potřebné informace. Po překonání prvotního dojmu nepříliš přívětivého uživatelského rozhraní se jistě s ovládáním snadno sžijete.
Cyklocomputer komunikuje bezdrátově se snímači rychlosti, frekvence šlapání a srdečního tepu. Snímač kadence šlapání však běžně není součástí balení a je nutno jej dokoupit zvlášť. Zařízení dále disponuje zabudovaným výškoměrem, díky němuž dovede spočítat aktuální sklon trasy v procentech i stupních.
Kromě klasických funkcí sledování rychlosti, doby jízdy či ujeté trasy nabídne sporttester také například možnost nastavení horního limitu pro frekvenci šlapání, po jehož překročení zařízení zalarmuje vaši pozornost. Uživatele sledující svůj energetický výdaj pak jistě potěší schopnost zařízení spočítat a zobrazit spálené kalorie.
Snímač srdečního tepu je tradičně realizován formou hrudního pásu Polar WearLink+, jenž je vyroben z příjemného elastického textilního materiálu a na těle perfektně sedí. Snímanou frekvenci sporttester zobrazoval bez zpoždění, avšak při testování jsme občas zaznamenali krátký výpadek signálu.
Veškerá data zaznamenaná v průběhu tréninku můžete později nahrát do počítače a analyzovat v dodaném softwarovém nástroji Polar Pro Trainer. Pro přenos dat je však bohužel nutné pořídit USB adaptér schopný komunikovat s infraportem cyklocomputeru. Co se týká samotného programu, byli jsme nadšeni precizním zpracováním zaznamenaných dat formou přehledných grafů a rozličných statistických tabulek.