D&D Online - první dojmy

22. 1. 2006

Sdílet

Už vás nudí aktuální MMORPG a chcete vyzkoušet něco nového? Vývojáři z Turbine Entertainment již brzy vypustí chystanou onlinovku s osvědčeným herním systémem Dungeons & Dragons. Pojďte s námi nahlédnout do fantastického Eberronu.

Nebývá sice zvykem, abychom se v rubrice Těšíme se věnovali on-line hrám, avšak tento měsíc jsme se rozhodli udělat výjimku. Důvod byl prostý – pravidla Dungeons & Dragons.



S D&D má většina z nás spojeny příjemné večery strávené buď nad papírovým dobrodružstvím ve společnosti kamarádů, nebo u počítače v herním světě některého z legendárních RPG titulů devadesátých let minulého století. A právě na základě těchto pravidel vytvářejí vývojáři z Turbine zbrusu nové MMORPG Dungeons & Dragons Online: Stormreach. Navíc jsme měli možnost zapojit se do právě probíhajícího uzavřeného betatestu a už se nemůžeme dočkat, jak bude hra ve finále vypadat.



Hry na hrdiny odjakživa zapojují hráčovu fantazii a nabízejí mu nejen napínavé dobrodružství, ale také možnost komunikovat a spolupracovat s ostatními účastníky nebezpečných výprav. Právě tento docela zásadní charakter papírových RPG není dost dobře možné zakomponovat do klasických počítačových her pro jednoho hráče. To ovšem neplatí pro rozsáhlé on-line světy, v nichž se potkávají stovky hráčů z celého světa. Vývojáři z Turbine mají s tvorbou takových světů velké zkušenosti a řada z vás se jistě proháněla zeměmi Asheron’s Call či jeho pokračování. Pro svoje nově připravované MMORPG však autoři sáhli po osvědčeném herním systému Dungeons & Dragons v poslední verzi 3.5 a hráče poslali do Eberronu – nejnovějšího světa z produkce Wizard of the Coast.

Se zeměmi Eberronu se počítačoví hráči měli možnost setkat už v nedávno vydané realtime strategii Dragonshard – ve světě poznamenaném staletí trvajícími válkami, kde však díky všudypřítomné magii vznikla nádherná města a další stavby s unikátní architekturou. Zářivým sídlem je rozlehlé město Stormreach, nacházející se na kontinentu Xen’drik, kde se odehrává převážná část nového MMORPG. Jakmile se vyhrabete ze smrdutého přístavu, čeká vás působivý pohled na monumentální stavby v centru. Uprostřed náměstí obklopeného kamennými domky měšťanů se tyčí velebný chrám a kolem něj se na magických pilířích vznášejí ve vzduchu věžičky, jinde vás překvapí vysoká budova banky nebo tržiště a nesmíme opomenout ani honosné domy mocných frakcí Kundarak a Deneith.



Dříve než vyrazíte na průzkum města a jeho tajemného podzemí, musíte si samozřejmě vybrat svého avatara ve velice pěkně zpracované D&D klasice. Nejprve si zvolíte rasu a povolání. Kromě obligátních lidí, elfů, trpaslíků a půlčíků se nabízí nová rasa warforged, unikátní pro svět Eberron. Jedná se v podstatě o bytosti určené pro válku, velmi odolné proti úderům, imunní vůči jedům, spánku i jiným zakletím, jež však nemohou nosit žádná brnění, jenom si vylepšují svůj krunýř magickými implantáty. Mezi devíti povoláními žádné překvapení nenajdete, takže se ve hře prohánějí válečníci, klerici, barbaři, kouzelníci a čarodějové nebo zloději. Podle některých zpráv od autorů by však do finální verze mohly přibýt ještě další rasy či povolání, což by rozmanitosti hry určitě prospělo. Dále vás čeká výběr vzhledu a nutno říci, že programátoři z Turbine nás velmi potěšili tím, kolika různých podob tváře lze dosáhnout precizní virtuální plastickou chirurgií. Pak už se ponoříte do podrobných tabulek s číselnými hodnotami základních vlastností, skillů i featů. Pokud se nechcete nimrat v podrobnostech, můžete vzít zavděk přednastavenými charakteristikami jednotlivých povolání.



První kroky vedou kam jinam než do přístavní hospody. Úvodní úkoly plní funkci jednoduchého tutoriálu, v němž se naučíte používat zbraně, kouzla nebo speciální dovednosti. Bohužel už se nedozvíte, jak se později zbavit třeba nepříjemného jedu v těle – to si budete muset zjistit sami. Jakmile se přenesete přes začátek, čekají vás už první náročnější úkoly v přístavní čtvrti města Stormreach. Šenkýř vás například pošle do svého sklepa pro soudek dobrého pití. Ve sklepení objevíte skrytou páku a vchod do tajného tunelu, kde se po chvíli střetnete s prvními protivníky. Opodál naleznete starobylý náhrdelník a rychle se vrátíte k výčepnímu, aby vám objasnil situaci. Rozhovor s moudrým mnichem a opětovná návštěva podzemí vede k úspěšnému vyřešení záhady a můžete se radovat z nabytých zkušenostních bodíků.

Dostáváme se k jedné z nejzajímavějších vlastností D&D Online: Stormreach – systému rozdělování zkušeností. Zapomeňte na opakované zabíjení týchž potvor, jen abyste poskočili o další úroveň. Tady se zkušenosti přidělují pouze za úspěch v misi. Co je platné, že vybijete celou hrobku, když kýžený talisman stejně nenajdete. Počet zkušeností se odvíjí od náročnosti úkolu, přičemž získáte bonus, pokud zadání splníte napoprvé, a naopak nějaký ten bodík ztratíte neustálým opakováním. Během většiny questů narazíte i na nepovinné úkoly, za jejichž plnění samozřejmě obdržíte příjemné navýšení zkušeností. Tento herní systém nahrává rozmanitosti postupu hrou pro jednotlivá povolání – zloděj se kolem stráží opatrně proplíží, čaroděj je naopak uspí, no a válečník samozřejmě vezme každého po hlavě obouručním mečem. Tato pravidla platí rovněž pro skupinu hrdinů, a proto se vyplatí každý krok promyslet a ne hned na všechny nepřátele útočit.



Instanční dungeony patří mezi další výrazné prvky hry. Každé dobrodružství, ať už se odehrává v městských stokách, starobylých hrobkách nebo přístavních skladištích, je vytvořeno pouze pro vaši postavu, případně partičku spoluhráčů. Nikdy se tedy nestane, že by vám někdo vyfouknul hledaný předmět před nosem nebo byste museli čekat, až se znovu objeví právě zabitý velitel koboldů. Instance také zaručují, že pro úspěšné dokončení mise stačí, aby zadaný cíl splnil jediný hráč. Spolupráce skupiny tak nabývá na důležitosti; klidně můžete poslat zloděje, aby se nepozorovaně proplížil k ovládací páce dveří, klerik mezitím zpacifikuje párek kostlivců a hraničář hbitě vyskočí do výklenku, kde se nachází truhla s pokladem. V podzemních prostorách narazíte na mnohá zpestření v podobě skrytých přepínačů, smrtonosných pastí nebo tajných dveří. Je tedy důležité dávat pozor, kam šlapete.
Questy ve hře se zaměřují především na partičky dobrodruhů, jež tvoří maximálně pět hráčů (pro konečnou verzi se uvažuje o šesti). Ne že byste se do jejich plnění nemohli pustit sami, ale brzy zjistíte, že na nějakou část podzemních prostor vaše postavička jednoduše nestačí, nebo by dokončení vyžadovalo extrémně dlouhou dobu. Naproti tomu ve skupině se z úkolů stane oddechová záležitost na několik minut. V tomto směru bohužel hratelnost poněkud skřípe a autoři by na tom před vydáním finální verze měli ještě zapracovat. Plná parta hráčů totiž doslova smete vše, co jí stojí v cestě, a vůbec se nemusí namáhat s plížením nebo znehybňováním nepřátel. Pochopitelně také záleží na způsobu, jakým chtějí vystupovat hráči samotní, avšak proč něco dělat složitě, když to jde jednoduše?



S pravidly D&D se autoři vypořádali více než dobře. Samotné souboje mají sice poněkud akčnější nádech, avšak údery se počítají podle hodu virtuální kostkou. Každé povolání pak disponuje standardní nabídkou kouzel a skillů, tak jak mu jeho aktuální level dovolí. Pro jejich používání zvolili autoři dobrý kompromis mezi stolní a počítačovou hrou. Všechna kouzla sice musíte memorizovat do omezeného počtu slotů, avšak sesílat je smíte i opakovaně, ovšem pouze tolikrát, kolikrát vám umožní zásoba many. Životy ani magická energie se přitom automaticky nedoplňují, regenerovat lze pouze v hospodě nebo u speciálních oltářů, které se nacházejí v některých rozsáhlejších dungeonech. Během mise si proto musíte neustále hlídat kondici a nevyplácat všechnu manu hned v prvním boji.

Při spuštění D&D Online: Stormreach by měl být maximální level, kterého váš hrdina může dosáhnout, stanoven na pouhých deset. V žádném případě to však neznamená, že byste jej dosáhli za dvě odpoledne. Zkušenosti přibývají jen velmi pozvolna a než dosáhnete maxima, stanete se ostřílenými dobrodruhy. Aby vás autoři při postupu hrou více motivovali, přidali do systému akční body, jež získáváte mezi levely po každé pětině aktuální zkušenostní úrovně. Znamená to tedy, že za každý level získáte postupně pět akčních bodů, za něž si u trenéra koupíte speciální vylepšení, jako třeba zvýšení zásoby many nebo vyšší účinnost útočných kouzel.



Grafická podoba D&D Online: Stormreach patří rozhodně mezi nadprůměr. 3D engine padne hře jak ulitý a nebojí se zapojit řadu speciálních efektů – mlhavé opary, stíny nebo záblesky světla. Potěší také přítomnost pěkných vizuálních efektů sesílaných kouzel, z nichž doslova prýští magická energie. Příjemný pohled je i na detailně vymodelované postavy, jejichž animace tance, boje či projevování emocí patří mezi to lepší v oblasti MMORPG. Při návštěvě prvních podzemí vás ovane atmosféra zatuchlých podzemních kobek nebo smrdutých kanálů, avšak brzy bohužel zjistíte, že většina misí se odehrává v zoufale stejném a fádním prostředí, které neoživí ani rozmanitost všelijakých potvor.

Dungeons & Dragons Online: Stormreach má určitě šanci konkurovat současným on-line hitům. Svým herním stylem se zaměřuje na odlišnou skupinu hráčů a osloví zejména dobrodruhy, které baví roleplaying. Betaverze však ukázala některé díry v hratelnosti, takže doufáme, že autoři ještě zapracují na doladění herního systému.

Autor článku