Zatímco všichni čekáme na to, až Apple představí svůj dlouho avizovaný AR/VR headset, kterým bude konkurovat zařízením společností Meta a Sony, nově se začíná mluvit o tom, že se Apple v tichosti zaměřuje na dalšího konkurenta. Podle Financial Times firma vyvíjí značné úsilí, aby oddělila své hlavní služby pro chytré telefony od těch poskytovaných Googlem, včetně Map, online reklamy, a dokonce i vyhledávání na internetu.
Využíváte už některé z inovativních metod šifrování?
Financial Times ve svém článku uvádí coby zdroj dva bývalé inženýry Applu, kteří mluví o „zášti“ Applu vůči Googlu. Apple prý nikdy neodpustil Googlu operační systém Android inspirovaný iPhonem a vedoucí pracovníci se dle nich pustili do „termonukleární války Steva Jobse“ proti Googlu. Apple se tak v relativním mediálním závětří údajně soustředí na tři hlavní oblasti, kterým dominuje Google:
- Mapy: Rozpačitý start vlastních Map v konkurenci s těmi googlovskými příliš nepomohl. Od svého vydání před deseti lety se však Apple Mapy výrazně zlepšily, mají nové vlastní mapy a několik funkcí, které konkurují těsné integraci Googlu, včetně nedávné funkce Business Connect, která je protiváhou integrace Yelpu od Googlu a bezproblémově se integruje do systému iOS.
- Vyhledávání: Apple vyvíjí vyhledávací nástroj nejméně deset let a už nějakou dobu se o něm také veřejně hovoří. Klíčová v tomto směru byla akvizice společností Topsy Labs a Laserlike, která se však ukázala jako obtížná a nákladná. Je dobře známo, že Google platí Applu miliardy ročně za to, aby byl výchozím vyhledávačem v systému iOS, takže vyhledávač společnosti Apple bude pravděpodobně postupným úsilím realizovaným prostřednictvím vyhledávací funkce Spotlight.
- Online reklamy: Apple v nedávné době ve snaze konkurovat Googlu významně personálně posílil svou reklamní divizi, přičemž se zaměřil i na reklamy v App Storu. Financial Times uvádí, že Apple chce vytvořit inzertní síť, „která by změnila způsob, jakým jsou reklamy doručovány uživatelům iPhonů, a vyřadila by ze hry zprostředkovatele dat třetích stran“.
Silná pověst Applu, založená na ochraně soukromí uživatelů, by mohla být v tomto boji velkou výhodou. Navzdory snahám o zvýšení transparentnosti má totiž Google pověst takřka opačnou, tedy společnosti, která údaje uživatelů shromažďuje. Navíc Apple už udělal výraznou dělící čáru mezi telefony iPhone a těmi s Androidem.
Především v oblasti vyhledávání by Apple mohl Safari prezentovat coby prohlížeč, který dbá na ochranu soukromí, podobně jako DuckDuckGo, a vytvořit tak vlastní vyhledávač, který by se podobal původnímu konceptu Googlu, než byl zaplaven reklamami.
Touha Applu předstihnout na iPhonu googlovské služby nicméně není zcela nová. Konkurence v oblasti map se objevuje již od spuštění Apple Map v roce 2012 a zvěsti o vyhledávači Apple kolují kuloáry už několik let.
Zpráva Financial Times tak v podstatě připomíná, že tato „tichá válka“ dál probíhá a v sázce jsou jak uživatelé iPhonů tak miliardy dolarů.
Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z Computerworldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.