Legendární svět Might and Magic przněný akčním žánrem? Do boje, čuňata!
Pohodlně se posaďte, zavřete oči a nechte se ukolébat představami jako vystřiženými z heroické fantasy. Snili jste o tom, že byste se narodili v úžasném prostředí meče a magie a místo nudného posedávání ve školách či kancelářích byste pobíhali po horách, lesích a pastvinách? Jako udatní hrdinové byste lovili všemožná monstra a užívali si přízně vstřícných vesnických děvčat? Napadlo vás ale někdy, že by se vám o hrdinských skutcích třeba stejně jen zdálo? Od rána do večera byste dřeli na poli, sloužili otylému statkáři se sadistickými sklony nebo hlídali vězně v zavšiveném žaláři. Štěstěna je vrtkavá mrška s pokřiveným smyslem pro humor, a tak nepokoušejte osud a raději vyzkoušejte další příběh z legendárního fantasy prostředí Might and Magic. Přestože nepůjde o procházku růžovou zahradou, nedůstojná robota vás rozhodně nečeká.
Společnost Ubisoft získala v roce 2003 od 3DO práva na licenci Might and Magic a od té doby nikterak nelení. Pokračování legendární RPG série sice ještě oznámeno nebylo, ale již počátjem roku 2006 se objeví strategie Heroes of Might and Magic V v podání ruských vývojářů Nival Interactive a v létě ji bude následovat zbrusu nový mix akce a RPG Dark Messiah of Might and Magic. Vývojem tohoto lákavého titulu, který nám od prezentace na lipské výstavě Games Convention 2005 nedá spát, byl pověřen tým Arkane Studios, operující ve francouzském Lyonu. Fanouškům RPG jistě není třeba připomínat, čím se tito vývojáři v posledních letech vyznamenali. Protože ale jejich novinka osloví i ryze akční hráče, vraťme se zpět do listopadu 2002, kdy světlo světa spatřilo RPG Arx Fatalis. Zaujalo first person pohledem, úžasnou ponurou atmosférou a klasickými hardcore hádankami jako vystřiženými ze starých dobrých dungeonů.
Právě proto padli Ubisoftu do oka tito šikovní Francouzi, kteří se do tvorby Dark Messiah of Might and Magic vrhli s obrovským nadšením. Nejdříve pro hru vyvíjeli vlastní engine, ale nakonec se domluvili s Valve na použití vynikajícího Source enginu z Half-Life 2. Dočkáte se tak skvělých grafických efektů a mnoha vylepšení, jež zážitek z chystaného žánrového mixu ještě umocní. Nabízí se ovšem otázka, jak novinku od Arkane Studios nejlépe zaškatulkovat. Autoři pěkných pár měsíců od ohlášení vývoje úspěšně tajili, zda ve hře převládne akce, či RPG – jednou hovořili o RPG, jindy zas vyzdvihovali akční část. Nyní je již jasné, že Dark Messiah of Might and Magic se blýskne jako first person akce s RPG prvky. Zapomeňte ovšem na klasické sbírání zkušeností nebo stoupání na úrovních. Od tohoto zažitého standardu autoři upustili a pustili se zcela jiným směrem.
Dalším tajemstvím byl příběh hry; v tomto případě si ale vývojáři začínají „pouštět hubu na špacír“. Dark Messiah of Might and Magic údajně navazuje na události v závěru dosud nevydaného pátého dílu slavné série Heroes of Might and Magic. Není tedy divu, že se oba tituly odehrávají na území zbrusu nového divokého světa Ashan, plného nebezpečných kreatur. O hráčovu přízeň se přihlásí hrdina jménem Sareth, učedník mocného mága, jenž jej trénuje v oblasti magie i umění válečníků. Sareth dostane zdánlivě jednoduchý a bezpochyby podezřelý úkol – donést mocný artefakt jednomu starému známému. Jak už to však v podobných hrách bývá, všechno dopadne trošku jinak a mladého učně čeká dobrodružství, na jehož konci musí změřit síly se samotným Temným mesiášem.
Vývojáři nabídnou tři povolání (bojovník, mág nebo zloděj), přičemž největším lákadlem Dark Messiah of Might and Magic je různý postup hrou a odlišné řešení většiny problémů. Zatímco svalnatý válečník preferuje klasický způsob boje a bez bázně a hany skáče mezi rozzuřené nepřátele, zloděj se raději proplétá lepkavými pavučinami a v zajetí stínů vyčkává na správný okamžik k nečekanému útoku. Ani čarodějové ale nezůstávají pozadu, vnášejí do řad protivníků zmatek a paniku a útočnými kouzly rozpoutávají děsivé peklo. Výběrem povolání navíc nejste nijak limitováni! V průběhu hry se nabídne přístup k mnoha speciálním úderům a dalším schopnostem a záleží pouze na vás, jaké si odemknete. Klidně si vytrénujete například bojového mága nebo zcela univerzálního hrdinu, který zvládne od každého povolání trochu.
Dark Messiah of Might and Magic je však akční hrou, v níž není možné pauzovat a promýšlet další tahy, ale naopak rychle reagovat, využívat okolního prostředí a improvizovat. Na svět nahlédnete z pohledu hlavního hrdiny a postupně s ním projdete dvanácti rozsáhlými levely, údajně ne tak lineárními jako v případě Half-Lifu 2. Autoři slibují čtyřicet zbraní, mezi nimiž najdete klasické jednoruční i obouruční meče, hole, dýky (pro zloděje do každé ruky jedna) a luky. Mágové se vyřádí s desítkou kouzel a v jejich výbavě nechybí takové klasiky jako fireball či lightning ball, levitace, telekineze a mrazivé kouzlo. V bojích bude hodně záležet na vašich schopnostech – nepřítele můžete zasypat lehkými útoky, pokusit se prorazit kryt tvrdou ránou nebo odlákat pozornost nečekaným nakopnutím. Kromě ukazatelů zdraví a many sehraje roli i adrenalin, jenž ve vypjatých situacích poroste, a jakmile dosáhne maxima, vystřihnete smrtící úder, kterým skolíte několik protivníků najednou.
Autoři vyzdvihují takzvaný „awareness systém“, díky němuž se údajně mnohem lépe vžijete do role virtuálního hrdiny. Ve first person pohledu uvidíte ruce třímající obrovský meč, případně kouzelníkovy začmoudlé pazoury nebo dlouhé zlodějské prstíky, a když se rozhodnete protivníka nakopnout, spatříte i botku samochodku. V Arkane Studios si rovněž dávají záležet s co možná nejreálnějším zachycením kontaktního boje – postava i nepřátelé se budou chovat jinak, pokud narazí na tvrdý kryt nebo naopak sami čelí zákeřným útokům. Jen si představte ten pocit, kdy obrovského orka nabodnete na obouručák a pak se o něj zapřete nohou, abyste zkrvavenou čepel vytáhli z bezvládného těla. Jen to, děti, proboha nezkoušejte doma, nikdo z vašeho okolí nemá v zásobě více životů! Samozřejmě až na starého kocoura, který ale také nevydrží všechno…
Na závěr nesmíme zapomenout na jednu z nejdůležitějších věcí, kterou jsme naťukli již dříve. Díky využití Source enginu se dočkáte pokročilé interakce s prostředím, které bude zapotřebí při řešení mnoha problémů. Potřebujete odříznout cestu tlupě naštvaných válečníků? Co třeba zmrazit chatrný most, jenž se vzápětí zřítí do hlubin propasti, nalákat nepřátele do léčky nebo na ně zbořit obrovský sloup? Fantazii se meze nekladou, jen záleží na tom, kolik takových libůstek autoři přichystají. Vzhledem k tomu, že známých potvor ze světa Might and Magic bude ve hře habaděj, neměli byste nabídky k využití okolního prostředí brát na lehkou váhu. Nebo si vážně myslíte, že se dokážete postavit mytickému drakovi a přežít déle, než odříkáte otčenáš?