Pokud zapátráme v herní historii, objevím několik klenotů v čele s tituly Elite a Frontier, a pokud se ohlédneme jen pár let zpátky, určitě můžeme vzpomenout skvělého, trochu akčněji pojatého Freelancera. A právě ve stylu této hry se zhlédli autoři ze studia Ascaron, které má na svědomí například úspěšné akční RPG Sacred nebo řadu obchodních a námořních strategií, jako je třeba Patrician či Port Royale.
Darkstar One je vesmírným simulátorem s důrazem na akční boje, ovšem obsahující i prvky ekonomické strategie, RPG a adventury. Hlavní hrdina, pilot po dokončení výcviku, získává od přítele svého zesnulého otce unikátní loď Darkstar One založenou na tajemné mimozemské technologii. Což je fakt, který neslouží jen k zaplácnutí jednoho odstavce příběhu, ale důležitý element ovlivňující hratelnost. Ale k tomu se dostaneme později. Příběh se točí jednak kolem pátrání po příčinách smrti otce a samozřejmě po jeho vrahovi, ale – jak už to v podobných hrdinských eposech bývá – i kolem záchrany celé galaxie před hrozbou tajemných tvorů z jiné dimenze (nebo odkud vlastně).
Podobně jako ve hře Freelancer, se kterou má DSO opravdu dost společného, na svých cestách navštívíte mnoho planetárních systémů a soustav, zde rozdělených do několika sektorů. Herní vesmír obývá několik různých ras, přičemž nejde jen o anonymní obchodníky, mechaniky a piloty, ale i o důležité postavy, se kterými můžete promluvit a posunout se tak dále v příběhu. Dějová linie je sice obvykle doménou adventur či RPG, ale i zde funguje jako spolehlivý prostředek udržující pozornost hráče. Pokud se však nechcete striktně držet příběhu, nic vás nenutí. Vesmír je plný svobody a vy si jí můžete vychutnávat plnými doušky. Dost často jste totiž postaveni před nějaký rámcový úkol (např. získat dostatek peněz na pořízení silnějšího hyperprostorového pohonu, který vám pomůže dosáhnout dalšího důležitého systému) a je jen na vás, co až do jeho splnění budete dělat, respektive jak si vyděláte galaktické chechtáky.
Klasickou možností je obchod. Vydělávat se dá i doprovodem obchodních konvojů, ničením konkrétních lodí na zakázku, hledáním ztracených kontejnerů, patrolováním ve vyznačeném prostoru a dalšími, vcelku klasickými činnostmi. Nechybí ovšem ani speciální mise, jako třeba fotografování pro vesmírný kalendář, a čas od času kápnete i na propracovanější zadání. Zatímco běžné mise jsou náhodně částečně generované a je jich v podstatě nekonečné množství, propracovanější úkoly jsou vlastně klasickými „vedlejšími questy“ a dost často se při jejich plnění zapojíte do větší akce, jako je třeba ochrana křižníku nebo koordinovaný útok na pirátskou základnu. Odměnou pak je nejen pěkný peníz, ale často i klíč k novým planetárním systémům, které pro vás do té doby byly nepřístupné. Živit se ovšem můžete i likvidací pirátů, jelikož za každý zářez na vašich laserových dělech získáte automaticky odměnu. A dojde i na těžbu minerálů z asteroidů a další radosti vesmírného dobrodruha. Některé způsoby výdělku jsou zábavnější, jiné méně. Hlavní výtkou k této části hry budiž fakt, že lze mít v jednu chvíli zadanou jen jednu misi z terminálu a této se nelze nijak zbavit, dokud ji nesplníte – což znamená, že pokud si vezmete úkol, jenž je nad vaše síly, nemůžete až do jeho splnění plnit žádné jiné zakázky. Mise stejného typu jsou si navíc navzájem dost podobné a časem leckoho přestane bavit plnit stále tatáž zadání.
Bývá zvykem, že v podobných hrách obvykle vystřídáte spoustu lodí, od slabých a téměř neozbrojených plavidel až po obrovské kolosy s palebnou silou menší armády. V Darkstar One je to trochu jinak. Od začátku do konce budete sedět ve stejném kokpitu, nicméně stále se rozšiřujících možností se stejně dočkáte. Loď založená částečně na jakési biotechnologii se totiž dokáže sama upgradovat, pokud absorbujete mimozemský artefakt. Ty jsou roztroušeny po celé galaxii, obvykle uprostřed těžařských asteroidů; jejich pozice se vám naštěstí sama zapíše do hvězdné mapy ve chvíli, kdy získáte informace o daném planetárním systému. Při každém povýšení levelu lodě si můžete vybrat, jakou ze tří částí (příď, křídla, záď) budete upgradovat. Takové vylepšení s sebou samozřejmě nese různé výhody, jako je třeba vyšší zbraňová či energetická úroveň, větší počet pozic pro palubní kanóny, lepší manévrovací schopnosti či větší výdrž lodě. S každým level-upem si navíc můžete vylepšit i plazmovou technologii, ať už posílením ničivého účinku zbraně či třeba vylepšením štítu.
Kromě tohoto „růstu“ vaší unikátní lodě samozřejmě můžete nakupovat celou řadu klasických doplňků. Až vám to atributy lodě a stav vašeho konta dovolí, zakoupíte silnější kanóny, vrhače raket, lepší generátor, vychytanější počítač pro řízení nákladních droidů, lepší akcelerátor, palubní počítač pro automatické přistávání... Možností je spousta, i když možná vybavení nedosahuje šíře a bohatosti obdobných her. Což ale nevadí, jelikož se v záplavě údajů a různých upgradů neztratíte. Grafické zpracování je skvělé. Vesmír je pestrý, barevný a uvěřitelný, dobře vypadají i různé lodě, ať už ty pirátské, které vždy jen na pár vteřin uvidíte ve svém zaměřovači, nebo majestátní křižníky či mamutí obchodní stanice a výzkumné komplexy. Dobré jsou i animace hlavního hrdiny a dalších postav, kterými se pokocháte ve filmových mezihrách dokreslujících dějovou linii. Atmosféru podtrhuje i kvalitní, i když ne vyloženě výjimečný, soundtrack.
Darkstar One je příjemnou záležitostí. Díky třem stupňům obtížnosti si zahrají i začátečníci, a hra je vůbec tak nějak přístupná a nenáročná. Zklamaní asi budou hardcore hráči, kterým bude herní princip a ekonomický systém DSO připadat možná až moc jednoduchý, a časem i stereotypní. Pro všechny ostatní se ale jedná o příjemné vesmírné dobrodružství. Navíc za slušnou cenu.
Hodnocení: 8,0
Výrobce: Ascaron
Vydavatel: Ascaron
Distributor pro ČR: Cenega Czech
Lokalizace: manuál
Cena: 799 Kč
Multiplayer: ne
Levně koupit, draho prodat
Ideální je samozřejmě nakupovat vždy to, co se v daném planetárním systému vyrábí, a prodávat tyto komodity tam, kde trpí jejich nedostatkem. U planety věnující se zemědělství tak asi nebudete prodávat potraviny a zvířata a nakupovat stroje a léky, ale spíše naopak. Ekonomický model je sice hodně jednoduchý a ostřílení vesmírní kupci vytrénovaní třeba tituly X2 či X3: Reunion nad ním možná pohoršeně ohrnou nos, ale věřte, že v jednoduchosti může být síla. Navíc jsou na některých planetách (respektive na obchodních stanicích, které jsou hlavním místem všech důležitých událostí – na povrch planet se vůbec nepodíváte) určité artikly zakázány. Třeba drogy, androidi nebo videohry (což je ovšem otřesné!). Můžete se je ale pokusit do daného systému propašovat, což je pochopitelně riskantní, jelikož vás může odhalit místní policie. Pokud však máte kliku, vyděláte slušné peníze.