Ve své nedávné výroční studii trhu datových center (DC) zjistila společnost Digital Realty Trust u 300 velkých dotázaných podniků všeobecnou potřebu vlastnit více místa v DC.
Celých 92 % respondentů uvedlo, že jejich organizace budou v roce 2012 určitě nebo pravděpodobně rozšiřovat svůj prostor datového centra, což je nejvyšší procento za posledních šest let, co společnost Digital Realty provádí své průzkumy.
Mezi těmito respondenty s konkrétními plány na rozšíření v roce 2012 jich zhruba 38 % očekává expanzi ve třech nebo více lokalitách.
Také rozsah plánovaných projektů se zvětšuje, uvádí zpráva Digital Realty, která patří mezi významné poskytovatele prostor DC.
Zhruba polovina respondentů (54 %) uvedla, že jejich projekty budou větší než 1 300 m2 a 49 % očekává, že jejich objekty datových center budou napájeny minimálně dvěma megawatty elektrické energie (včetně 12 %, které plánují datová centra s napájením 5 MW nebo více).
Datová centra v kurzu
Tento růst není překvapivý. Dokonce i během let nepříznivých pro IT projekty, které následovaly po kolapsu finančního sektoru v roce 2008, se výstavba DC nijak významněji nezpomalila, uvádí Matt Stansberry, manažer ve společnosti Uptime Institute.
Ve svém nejnovějším průzkumu mezi manažery datových center tato instituce zjistila, že čtyři pětiny respondentů během posledních pěti let postavilo nové DC nebo si svůj existující objekt zmodernizovalo.
„Kapacita datového centra je potřebná stále, a to nehledě na výkyvy ekonomiky,“ tvrdí Stansberry. Změnil se však způsob, jakým se datová centra vytvářejí nebo pořizují. Podle zprávy Digital Realty se více než tři čtvrtiny respondentů, jež mají nějaké plány ohledně rozšiřování svých DC, vyjádřilo, že hodlají pro jeden či více svých projektů využít služby externího partnera – například dodavatele celého datového centra nebo partnera pro návrh či výstavbu.
To představuje významný posun v myšlení ve srovnání s minulými roky, kdy největší společnosti měly tendenci řešit rozvoj DC vlastními silami. „V současné době vidíme mnoho organizací, které hledají poskytovatele objektů datových středisek či nezávislé poskytovatele odpovídajících služeb, což se dříve tak často nedělo,“ popisuje Stansberry. „Jsou to podniky, které dosud provozovaly svá vlastní datová centra. Situace se ale rychle mění.“
Dokonce společnosti jako Google a Yahoo, známé výstavbou svých vlastních špičkových datových středisek, podporují výstavbu prostřednictvím nezávislých dodavatelů, jako je třeba firma Equinix, která se specializuje na síťově neutrální datová centra a služby propojení.
„Když potřebují nízkou latenci a přístup k více sítím, požádají o síťové komponenty nezávislou organizaci,“ prohlašuje Mark Adams, ředitel rozvoje v Equinixu. „Takový dodavatel se tak stává kritickou složkou v mnoha architekturách a infrastrukturách významných společností dodávajících obsah.“
Mezi další důvody, proč velké podniky zvažují využití nezávislých poskytovatelů, patří vysoké náklady na vybudování vlastního datového centra a velmi často i pokračující nedostatek firemních finančních prostředků určených na rozvoj a investice.