Již před nějakou dobou kolovaly zvěsti, že EA koupilo práva na třetí pokračování cyberpunkového hororu System Shock. Později, když EA oznámilo vývoj hororové hry odehrávající se ve vesmíru, už nikdo nepochyboval. Jaké to pak bylo překvapení, když se z avizované hry vyklubal titul, jenž nebyl žádným pokračováním, nýbrž zcela novou značkou nazvanou Dead Space. Fanoušci System Shocku si povětšinou oddechli, vyvstala však otázka, o čem nová hra vlastně bude? Pojďme si ji přiblížit a začněme pěkně od podlahy. Příběhem.
Vesmírný mráz
Posuňme se v čase o nějakých pět set let dopředu. Nerostná bohatství Země jsou nenávratně vytěžena a lidstvu tak nezbývá než vyrazit do vesmíru, kde je surovin nepřeberné množství. Těžebními stanicemi jsou obrovské lodě, které proplouvají vesmírem dokud nedorazí k planetě, jež je označena za mrtvou. Zde zakotví, vystaví kolonii a započnou s těžbou. Princip těžby spočívá v tom, že z planety jsou odlamovány padesátimílové kusy horniny, které jsou následně vtaženy do lodí a vytěženy do posledního kousku. Takto těžba pokračuje dokud není planeta kompletně vymazána z galaktické mapy. Pak se těžba přesouvá jinam.
„Některé exempláře budou tak odolné, že se po vás budou sápat, i když jim uřežete končetiny. Takové musíte vyřešit tím, že z nich uděláte mimozemské puzzle.“
Náš příběh se bude odvíjet na jedné z těchto těžařských lodí zvané Ishimura. Ta při svém normálním chodu náhle ztratí kontakt s rodnou hroudou. Takováto porucha ovšem není nijak výjimečná, stává se velmi často. Tak vyráží malá skupinka sestávající z počítačového technika Kendra, systémového inženýra Clarka a malého bezpečnostního týmu. Celá akce se měla rovnat příletu, zaktualizování, případně opravení komunikačních částí lodě a návratu domů. Všechno však začne smrdět, když Ishimura nereaguje ani v blízkosti na žádost o povolení k přistání. Jakmile zakotvíte na palubě, zjistíte, že jak posádka tak kolonie byla „vylidněna“ mimozemskou entitou. Ve snaze z lodě utéct se ocitá Clarke odtrhnut od svých kolegů a jeho nejtěžší životní boj právě začíná.
Čím víc strachu, tím lepší horor
Toto motivační heslo si vzali EA do hlavy prohlašujíce, že jejich cílem je udělat hru tak děsivou, že se budete bát hrát ji po tmě, či dokonce sami v jedné místnosti. Nepamatujeme si, kdy to naposledy nějaká hra dokázala. A autoři si toho asi jsou moc dobře vědomi. Staví se však k tomuto nelehkému úkolu velice zajímavým způsobem. Sledují filmy. Horory jak velkolepé, tak podpultové. Všechny je analyzují a přejímají z nich triky režisérů, jak vyždímat z lidí co nejvíce strachu. Své poznatky pak implementují do jednotlivých herních částí. Připravit se tak můžeme nejen na lekací pasáže, ale také na psychologickou hrůzu, jež je mnohem horší formou strachu.
K tomu, aby se člověk neustále bál, ohlížel a jeho představivost ho ubíjela, je potřeba vyřešit inteligenci nepřátel. Monstra nebudou rozseta na předem určených místech, jak tomu u her bývá. Budou putovat po levelu snažíc se Clarka najít. Hráč by se tedy měl připravit na to, že na něj vyletí z ventilačních šachet, z podlahy, jednoduše odkudkoliv, kdykoliv a pokud možno pokaždé jinak. To by mělo atmosféře dodat ten kopec napětí k uskutečnění autorských plánů.
Svařování mimozemšťanů
Aby byl Clarke schopen mimozemšťanům vzdorovat, bude potřebovat nějakou tu zbraň. Jenže nezapomínejme, že Ishimura není žádá válečná loď. Jestli na ní nějaké zbraně jsou, není jich mnoho a nejedná se o žádná superděla dělající krátery o velikosti automobilu. To ovšem Clarkovi nijak příliš nevadí. Jako inženýr si tyká mnohem více s plazmovým hořákem svářečky, než s hlavní pistole, proto se připravte na velmi blízká setkání třetího druhu. Arzenál bude tvořit hlavně dolovací vybavení či údržbářské nástroje. Ty si samozřejmě jako každý správný technik dokáže sám vylepšovat, případně dovybavovat nějakou vyspělejší alieno-ničitelskou technikou. Každá taková úprava si samozřejmě bude žádat svůj čas a to budou jedny z momentů, při kterých se vám nervy přetrhávají v hlavě; pravě kvůli již zmíněnému toulání se mimozemšťanů.
Jejich zabíjení také nebude procházka růžovým sadem. Nemluvíme teď o krvi a brutálním násilí. Mimozemšťané se povětšinou skládají ze zmutovaných lidských těl, tím pádem zapomeňte na to, že jde nestvůra k zemi po jednom výstřelu do hlavy. Některé exempláře budou tak odolné, že se po vás budou sápat, i když jim uřežete končetiny. Takové musíte vyřešit tím, že z nich uděláte mimozemské puzzle, ve kterých následně zkusíte najít něco užitečného. Ostatně na každý druh bude platit určitý způsob, jak se s ním vypořádat, takže se stereotypu bát nemusíte.
Šaty dělají člověka
Clarkův oblek je samostatnou epizodu. Kromě toho, že měří zdraví se také dokáže nahackovat do lodních systémů a poskytovat tak informace o okolí, detailní záznamy předmětů či jiné důležité informace. Nezaměnitelnými vlastnostmi se však stanou gravitační boty a vlastní zásoba kyslíku. Ishimura je loď o velikosti města, jehož velká část je poničená, či proděravělá, proto se botky s kyslíkem stanou v mnoha případech nezaměnitelnými pomocníky v Clarkově putování.
Speciálně pro tyto části autoři studují materiály o chování ohně, tekutin a objektů v nulové gravitaci, které jim poskytlo samotné NASA. Pakliže se budou autoři hodně snažit, mohlo by to dopadnou velice zajímavě, možná, že i trochu revolučně.
Zda se hráč podívá z Ishimury i do těžební kolonie zatím vědí jen vývojáři, nicméně kompletní pokoření hry by mělo zabrat slušných dvacet hodin. Autoři se mazlí s každou úrovní až do té míry, že je maximálně děsivá a odladěná. Pokud se všechny jejich sliby naplní a autorům se podaří udělat ze hry opravdu tak děsivý zážitek, jaký chtějí, pak si připravme krabici náhradního spodního prádla. Nejspíš ho budeme potřebovat.
Žánr: survival horor
Výrobce: EA
Vydavatel: EA
Multiplayer: ne
Datum vydání: 3. čtvrtletí 2008
Internet: www.ea.com/deadspace/