Pokud by se všechno zmíněné mělo naplnit, Dell možná opustí i model přímého prodeje počítačů zákazníkům, tedy to, co ho vyšvihlo z malé texaské firmičky vzniklé roku 1984 na největšího počítačového prodejce roku 2006. Michael Dell jasně píše, že přímý prodej byl ve své době revoluční, ale není náboženstvím, něčím, s čím by se společnost nemohla rozloučit.
Tempo změn nabralo obrátky již s únorovým návratem Michaela Della do čela společnosti, spolu s ním přišla řada nových manažerů. Tímto interním memorandem se evidentně snaží zaměstnance připravit na rozsáhlé změny, které by měly firmě vrátit ztracenou ziskovost. Dell musel v posledním roce čelit propadu v prodejích, jeho tržní podílu pomalu ukusuje hlavní konkurent Hewlett-Packard.
Aby toho nebylo málo, má společnost problémy s účetnictvím, je vyšetřována Americkou komisí pro dohled nad kapitálovým trhem (U.S. Securities and Exchange Commission - SEC). Současné plány jasně říkají, že aby firma zvrátila současné negativní trendy, musí snížit náklady a hledat nové tržní příležitosti. Mnozí lidé uvnitř i vně společnosti se shodují, že firma se restrukturalizaci již nemůže déle vyhýbat a je dobře, že to šéf společnosti zaměstnancům jasně a bez obalu řekl, že použil silná a jasná slova.
Podobně jako ostatní hráči na globálním trhu, i Dell pochopil význam rychle rostoucích trhů, jasně se zmiňuje, že společnost se bude muset mnohem více prosadit na trzích Brazílie, Ruska, Indie a Číny. Aby se na těchto trzích společnost snadněji prosadila a aby ušetřila náklady na pracovní sílu, otevřela již továrny v Indii a Brazílii.
Na druhou stranu by bylo nefér připisovat veškeré zásluhy novému vedení, nakonec otevřít továrnu nelze přes noc. Mnoho již vykonal a naplánoval předchozí šéf společnosti Kevin Rollins, v září 2006 představil novou strategii „Dell 2.0“, která kladla důraz na expanzi na rychle rostoucí trhy, nové továrny tamtéž, rozvoj IT služeb, vylepšený design procesů a výrobků. Na druhou stranu má Michael Dell vzhledem ke své pozici zakladatele silnější mandát k provádění razantních změn. Pro současné i nové trhy je třeba mít nové výrobky, nelze se spoléhat již jen na dodávku tradičních kancelářských počítačů a notebooků, zákazníci dnes chtějí široké spektrum, finesy, někdo silné stroje na doma, jiný malé multimediální subnotebooky.
Memorandum zmiňuje nové výrobky, které by měli zákazníkům radikálně zjednodušit práci s výpočetní technikou. Říká, že konkurence naopak stále více komplikuje své produkty, zbytečně lidem komplikuje pracovní prostředí, Dell má jít proti tomu a svými počítači i doprovodnými službami lidem život s počítači zjednodušovat. Uvidíme, nakolik jsou to jen hezké úmysly a zda se to podaří naplnit.
Každopádně k dosažení svých velkolepých cílů zřejmě Dellu nebudou stačit jeho vlastní síly a znalosti, bude muset koupit nové technologie či přímo jiné společnosti. V oběžníku se jasně píše, že firma nebude váhat využít své finanční síly k pořízení potřebných kapacit a znalostí.
Samozřejmě, takové memorandum ještě firmu nezmění. Kromě informační funkce má na jedné straně zaměstnance připravit na změny, na možné omezení zaměstnaneckých výhod, na druhé straně je podpořit v pracovitosti i k předkládání vlastních myšlenek, nových nápadů, které by mohly společnosti prospět. A samozřejmě je i to i vzkaz finančním trhům, že firma není spokojená se svou pozicí a že se chystá s tím něco dělat.
Poznámka redakce: Tak tohle zřejmě není úplně dobrá zpráva pro český Dell, zamrznuvší ve svých prodejních praktikách v 90. letech minulého století, a i nyní plně se soustředící na prodej státní správě a velkým institucím – tedy do oblastí, kde (pokud chceme věřit nečestným pomluvám) rozhoduje spíše než kvalita množství výhod poskytnutých kupujícím či spíše nákupčímu.
- - Alexandr Radecký, Tomáš Jirásko