V příjemné staropražské restauraci No stress se sešlo pár novinářů na pracovní snídani s vedením Dell Computer, aby se společně podívali na výsledky prodejů za minulý rok.
A schůzka to byla zajímavá nejen proto, že potvrdila, že firma má stále na domácím trhu velké rezervy (to opravdu není nic nového), ale hlavně proto, že by měla nastartovat éru lepší komunikace s tiskem, což by se Dellu taktéž hodilo, protože rezervy má i zde.
Připravuje se vstup do domácností
Celosvětově si firma vede výborně – je třetí za Acerem a HP. Na českém trhu se jí rovněž daří, ale na rozdíl od toho amerického tu má značné rezervy v prodeji pro segment SOHO a vůbec při prodeji počítačů do domácností. Pokud vezmeme v úvahu tradiční „třetinové“ rozdělení trhu (státní správa, velké firmy a SOHO, tedy drobné firmy, živnostníci a domácnosti) vidíme, že tu je značná část ležící z pohledu Dellu ladem. A třetina trhu znamená třetinu kusových objemů navíc, a i když to na financích bude méně, není to nic, co by mohla jakákoli firma z dlouhodobějšího pohledu přehlédnout. Ostatně při nedávné cestě Michaela Della do Číny, kde firmě dosti zatápí Lenovo, přišel sympatický „opět ředitel“ (viz Business World) s ideou levného počítače v přepočtu mezi 7.000 a 11.000 korunami, takže nakonec možná čínský trh ovlivní ten evropský i jinak, než proslulou výrobou za babku. Na můj dotaz na toto téma, jsme se dozvěděli, že se momentálně zpracovává plán útoku a tak možná do roka a do dne, tu budeme mít proměněné české zastoupení, či dokonce dovoz špičkových herních počítačů Alienware, které například poprvé už nabídly PC s terabajtovým diskem.
Příklon ke kvalitě i u nás
Český trh je trhem technologickým, což se netýká pouze počítačů, a loni poprvé došlo k tomu, že Dell prodal více výkonnějších a kvalitnějších notebooků, což v praxi znamená jistý odklon od stávajících nákupů jen podle cenovky a podobný, byť zatím méně patrný trend, je prý znát i u stolních počítačů. A nejen to: ve 4. čtvrtletí 2006 se dostal prodej notebooků co do kusů nad stolní PC a pokud firma šlápne do segmentu SOHO, bude vše ještě markantnější.
Dobře si Dell vede i v serverech (je druhý), kde si spolu s HP rozdělil většinu trhu (přes 60 %). Celkově vzato pak společnost u nás skončila na páté pozici, ovšem s růstem plných 51 % a vědomím, že tu má ještě zhruba třetinu trhu na které může expandovat.
Slovenský trh, který rovněž je rovněž obsluhován z Prahy, pak v podstatě kopíruje vývoj v Česku, jen s posunem nějaké dva roky, takže tam jsou predikce podobné.
A výhled?
Dell Computer u nás za poslední dva roky zdvojnásobil počet zaměstnanců a nabírat bude i letos. Pokud jde o vstup do segmentu SOHO, zvažuje se jednak strategie a jednak produktové portfolio (v USA se například firmě daří i s LCD televizory). Tu největší změnu však bude znamenat aktivita zvaná Dell 2.0, která má z hlediska firmy představovat návrat ke kořenům. Zkrátka opětný příklon k původním hodnotám či osobnějšímu vztahu se zákazníky, který se v průběhu let s přeměnou v obrovskou nadnárodní korporaci trochu vytratil. Co to však bude v konečném důsledku znamenat pro český a slovenský trh, na to si ještě budeme muset chvíli počkat.