Logistický gigant DHL dokončil tříměsíční test automatického dronového dodávacího systému, přezdívaného Parcelcopter. Pracuje s kombinací helipadů a speciálních poštovních schránek Skyport, které umí automaticky naložit či vyložit náklad drona.
Testování probíhalo od ledna do března v Bavorsku. Hlavní premisou nápadu je výrazně zrychlit dodávky objednaného zboží do těžko přístupných, odloučených lokalit, kde standardní dodávka zkrátka trvá příliš dlouho.
Podle DHL jejich Parcelcopter samostatně úspěšně zvládl 130 nakládacích a vykládacích cyklů, ač se musel popasovat s rozličnými povětrnostními podmínkami a měnící se teplotou. Každá cesta měla 8 kilometrů, přičemž dron letěl i ve výšce 1 200 metrů.
S rychlostí 70 km za hodinu byl Parcelcopter schopen náklad dodat během 8 minut – tam, kam by to s autem v zimních podmínkách trvalo půl hodiny.
Poslední kolo testování bylo součástí většího výzkumného a vývojového projektu, na kterém DHL pracuje již od roku 2013. To vznikla první generace Parcelcopter, která převážela léčiva z jednoho břeku Rýna do Bonnu na břehu druhém.
Nová verze Parcelcopter má oproti té z roku 2013 několik vylepšení, například zvýšení maximální nosnosti z 1,2 kg na 2 kg a zvyšení limitu, do jaké výšky až může vyletět v hornatém terénu.
Také další společnosti pracují na podobném řešení. Amazon a Google své drony aktivně testují, zatímco UPS uzavřelo spolupráci se startupem Zipline, díky němuž bude od července dodávat vakcíny a krev do zapadlých oblastí Rwandy.
DHL neoznámilo, kdy bude jeho dronová dodávková služba dostupná veřejnosti. Ve Spojených státech nemůže služba začít, dokud si vláda nevyřeší, jak se postarat o automatizované drony, pohybující se nebezpečně blízko letišť.
Protože DHL je německá společnost, jedno ze svých center má v Bonnu a v sousedním Německu také probíhala hlavní část výzkumu, je možné, že se dodávkových dronů dočkáme i my. Tím spíš, že do skupiny DHL patří od letoška i česká PPL, expresní balíková služba.