Digitální dům budoucnosti - garáž a automobil budoucnosti

1. 7. 2003

Sdílet

Garáž nebo dílna je pro někoho stejně důležitou součástí domu, jako je pro jinépracovna, potažmo knihovna. Kromě toho, že slouží jako úkryt pro automobil a jiné pojízdné stroje, ...
Garáž nebo dílna je pro někoho stejně důležitou součástí domu, jako je pro jiné
pracovna, potažmo knihovna. Kromě toho, že slouží jako úkryt pro automobil a
jiné pojízdné stroje, skrývá se v ní často i pán domu, a proto jí v rámci této
přílohy věnujme alespoň stránku.

Hlavní rozdíl mezi garáží současnou a budoucí tvoří, stejně jako u dalších
částí digitálního domova budoucnosti, napojení na datové a komunikační centrum,
na domácí server.

Díky napojení na domácí server bude možné ovládat řadu funkcí digitální garáže
přímo z tepla obývacího pokoje počítačem řízená klimatizace bude nejen schopna
udržovat konstantní celoroční teplotu, ale například v zimních měsících bude
zapnuto vytápění přesně v okamžiku, kdy pánovi domu zazvoní během pracovního
týdne budík. S hodinovým předstihem se garáž stihne zateplit. Během víkendu pak
přímé spojení mezi garáží a bytem ocení především manželka, která selže-li
obrazový a zvukový intercom bude moci dostat manžela z garáže prostě tak, že
vypne topení a světlo. To se však stále pohybujeme v technologických hranicích,
které jsou s dostatkem finančních prostředků dostupné již dnes, podívejme se
tedy do vzdálenější budoucnosti.

Technická výbava garáže budoucnosti do značné míry závisí na typu automobilů,
které budou v té době jezdit. I když bude jejich vývoj pokračovat směrem
spalovacích pohonných jednotek, budou vozy vybaveny mnohem výkonnějším
počítačem, než je tomu dnes. Řídicí jednotka bude ovládat nejen navigační a
bezpečnostní systémy vozu a činnost motoru, ale i činnost diagnostickou a
servisní. Díky ať již drátovému, nebo bezdrátovému připojení k internetu bude
automobil moci komunikovat nejen s domácím serverem, ale i s centrálou výrobce,
a pro záruční a kontrolní servisní zásahy nebude nutné jezdit do značkové
opravny, nýbrž bude stačit připojit se na síť. Díky tomuto systému bude možné
upgradovat firmware vozu stejně tak, jako to dnes děláme u základních desek PC.
Bude-li řidič navíc kutil a bude-li jej bavit provádět drobné úpravy a opravy
vozu svépomocí, bude automobil v tom případě reagovat na prováděné úkony a
řidič/opravář bude moci sledovat na displeji umístěném na stěně garáže
kompletní manuál s návodem na opravu. V případě závady na nějakém těžko
dostupném místě bude moci opravář sledovat situaci na počítačové animaci. Na
druhou stranu je pravda, že automobil budoucnosti bude tak komplexním
mechanismem, že jedinou opravou, kterou bude amatérský mechanik schopen
provádět, bude pravděpodobně onen zmíněný upgrade firmwaru.

Co budoucnost ale změní mnohem více než podobu garáže, to bude styl používání
automobilu. Již dnes je u většiny nových vozů možné zvolit instalaci
navigačního systému. Ta nejdokonalejší auta pak mají počítačem řízený
bezpečnostní systém, počínaje elektronickým řízením kol a podvozku a konče
monitorováním momentálního obsazení vozidla v případě nehody, kdy jsou
aktivovány jen některé airbagy (a ty jsou dokonce napouštěny rychlostí
odpovídající hmotnosti pasažéra, jehož chrání).

Navigační systém, spolupracující s "řízením pozemního provozu", které bude
monitorovat dopravní situaci po celém území, bude základním a standardním
systémem, bez nějž nebude možné automobil ani zakoupit, ani provozovat. "Řízení
pozemního provozu" bude získávat informace ze satelitů a ze stacionárních
pozemních zdrojů a tyto informace bude celoplošně vysílat tak, aby je měl k
dispozici jakýkoliv jedoucí automobil. Podle těchto informací pak bude počítač
nabízet řidičovi nejvýhodnější trasu s ohledem na momentální situaci (nehody,
zácpy...).

Dalším systémem bude aktivní úloha počítače při řízení vozu. Vlastnosti
takového budoucího systému nejlépe shrnuje projekt švédské automobilky Volvo,
která postavila a v současnosti testuje kamión budoucnosti. Pro řízení takového
vozu budeme potřebovat určitý trénink, jelikož bude tak trochu připomínat
řízení letadla. Vozy vybavené podobným systémem budou nejen monitorovat pohyb
ostatních automobilů, ale například i v nejbližší vzdálenosti od vozu se
pohybujících cyklistů, chodců a zvěře. Mezi použité funkce patří automatické
dodržování vzdálenosti od ostatních vozidel, automatické aktivování světel a
stěračů, noční vidění, aktivní skla a zpětná zrcátka, zamezující zbytečnému
oslnění řidiče, inteligentní světlomety, parkovací senzory, atd. Díky kombinaci
"řízení pozemního provozu" a počítačových systémů jednotlivých automobilů bude
tedy v celkem blízké budoucnosti možné zvolit cíl cesty, zapnout autopilota a
pak si jen vychutnávat bezpečnou jízdu.




Autor článku