Podle Jamese Fogartyho z Washingtonské univerzity se sice nedá spoléhat na to, že by Apple či Microsoft někdy zcela zpřístupnili své produkty, přesto existuje jistý způsob, jak tak učinit za ně. Obě společnosti totiž vytvářejí software, který se zobrazuje pomocí pixelů. „A pokud jsme tyto pixely schopni modifikovat, potom můžeme měnit i samotné programy,“ říká Fogarty.
Na mysli má konkrétně změny uživatelských rozhraní, s jejichž prvky je díky Fogartyho nástroji Prefab možné manipulovat. Téměř vše, co vidíme na obrazovce je vytvořeno z bloků kódů. Prefab tyto bloky vyhledává až 20krát za vteřinu a následně umožňuje měnit jejich parametry. Díky tomu je tak například do rozhraní textového editoru Word možné vložit ovládací prvky k hudebnímu přehrávači.
Program však ve skutečnosti není schopen odkrývat či měnit zdrojový kód, protože to není v proprietárním softwaru možné. Je schopen pouze manipulovat s tím, co vidí na obrazovce počítače. „Co vidí vaše oči, to vidí i Prefab,“ říká Fogarty. Celý projekt přirovnává k HTML kódu, který může vidět každý. Standardní webové stránky jsou schopné zobrazit mapu od Googlu či vkládat videa z YouTube, nicméně dosáhnout něčeho takového s nativními PC programy lze jen těžko.
Provádění změn v softwaru od Microsoftu, Applu či dalších společností by teoreticky mohlo vést až k právnímu střetu. Toho se však Fogarty tolik nebojí. Jeho aplikace má prý co nabídnout i jim.
Základní část Prefabu je již hotova, ale Fogarty stále pracuje na jeho vývoji a zkoumá možnosti jeho komercionalizace. Nyní také hodlá vytvořit internetovou komunitu lidí sdílejících stejné názory, kvůli kterým vznikl i Prefab. V polovině tohoto měsíce pak technologii oficiálně představí na konferenci Computer Human Interface v Atlantě.