*Kdo je ochoten si na své PC nainstalovat Windows Vista...
Dlouho očekávané grafické karty nVidia pro nižší a střední segment trhu jsou konečně tu představeny byly tři modely pro běžný prodej GeForce 8600 GTS, 8600 GT a 8500 GT a dvě levnější karty pro OEM velkoodběratele (což samozřejmě nezabrání tomu, aby se dostaly do volného prodeje) GeForce 8400 GS a 8300 GS.
Leč letmý pohled na parametry nových GeForce střední a nižší třídy postavených na jádru G84 (GeForce 8600) a G86 (GeForce 8500) přináší mírné zklamání. Zatímco u hi-end modelů nabízí nVidia 386či 320bitovou sběrnici, karty střední třídy se musí spokojit s pouhými 128 bity. Drastická redukční dieta postihla i stream jednotky (které nahradily klasické pixel a vertex shadery). Zatímco "plnotučné" GeForce 8800 jich mají v závislosti na modelu buď 128 nebo 96, 8600 byla "odtučněna" na 32 a slabší 8500 dokonce na pouhých 16 stream jednotek. Levnější GPU sice část tohoto handicapu mohou dohnat vyšší pracovní frekvencí, ale nakolik se to daří, si ukážeme dále.
Razantní úbytek stream procesorů se projevil na počtu tranzistorů u obou nově uvedených jader G84 obsahuje totiž cca 289 milionu a G86 pak ještě o dobrých 88 milionů tranzistorů méně. To je dobrá zpráva především pro nVidii, která tak může opět ztučnit své příjmy, neboť za čip s méně tranzistory zaplatí svým dvorním dodavatelům méně a může si na něm tím pádem více namastit kapsu (což dokazuje stabilně a v poslední době dokonce rekordně rostoucími zisky). Pro uživatele je dobrou zprávou nižší zahřívání a menší spotřeba energie přídavné napájení potřebuje z novinek pouze 8600 GTS.
Přesné srovnání výkonu jednotlivých karet si můžete prohlédnout v tabulce, my se zaměříme na novinky a na jejich možnosti. Největší změna oproti předchozí generaci GPU 7600/7300 se pochopitelně týká inovované mikroarchitektury GPU, která je postavena na unifikovaných shaderech, schopných dostát specifikací Shader Model verze 4. V tomto směru se nové modely shodují s dříve uvedenými kartami 8800, takže nic nového pod sluncem. Pro ty, kdo u článku o těchto kartách chyběli, alespoň stručná rekapitulace: jedná se o nahrazení oddělených jednotek Vertex a Pixel Shader plně programovatelnou jednotkou, která je schopná zpracovat různé druhy výpočtu. U GPU nVidia jsou tyto unifikované shadery označovány jako stream jednotky. Ty mohou podle aktuální potřeby zastávat funkce jak Vertex, tak Pixel shaderů. Není tedy napevno určeno, kolik má karta jednotlivých jednotek a protože každá aplikace vyžaduje jiný poměr, unifikované shadery se jeví jako výborné řešení. Problémem je, že GeForce 8600 a 8500 jich mají téměř homeopatické množství, čímž přicházejí o možnou hlavní výkonnostní výhodu oproti předchozí generaci GeForce 7600.
Podporou Shader Model 4 splňují nové karty hlavní podmínku kompatibility s DirectX 10, což je nadcházející standard v oblasti vykreslování počítačové grafiky (her). Nakolik plná podpora to je, ukáží jak u nových karet nVidia, tak ATI až nadcházející měsíce, kdy by se měly objevit první hry využívající DX 10. Hodnotit v současné době možnosti karet v rozhraní DX 10 je téměř nemožné, jedno ale víme jistě: DX10 hry budou vyžadovat výkonné grafické karty. Další zajímavou funkcí integrovanou v nových GeForce je Quantum Effects, tedy oficiálně deklarovaná podpora pro výpočty fyzikálního modelu her či programů pomocí Shader jednotek v GPU. Majitelé a zejména výrobci karet Aegia PhysX z toho asi příliš nadšeni nebudou: pokud budou fyzikální výpočty podporovat v budoucnu všechny grafické karty (a zdá se, že budou), není důvod, proč o samostatné fyzikální kartě uvažovat. Naopak nový rozměr dostávají systémy SLi, v nichž druhá grafická karta nemusí v budoucnu vždy sloužit pro urychlení grafiky, ale i pro fyzikální výpočty. Problém ale spočívá v tom, že máte-li v PC jen jedno GPU, musí mu kromě obstarávání grafických operací zbýt také čas na práci s fyzikou, ergo musí mít dostatečný výkon možná již tušíte, kam celou dobu míříme.
Další, a podle nás o mnoho významnější změnou oproti minulé generaci GeForce je nová generace Pure Video HD. Plně podporuje dekódování videa ve vysokém rozlišení (HD), které přichází v podobě HD DVD nebo Blu-ray a MPEG2 ve formátech H.264 nebo VC-1. To znamená, že s novými GeForce osmé řady klesne zatížení procesoru se zapnutou funkcí Pure Video HD oproti předchozí verzi Pure Video o desítky procent a oproti systémům nevyužívajícím akceleraci pomocí GPU o dobrých 60 až 70 procent. nVidia je na své PureVideo možná až příliš hrdá, ale ani ATI nezahálelo a posunulo své AVIVO o pořádný kus vpřed a zdá se, že nás čekají zajímavé hádky s červeno-zelenými o tom, kdo umí video lépe.
Fuknce, která se nám jeví spíše pro okrasu než pro reálné využití, je 16x Coverage Sampling Anti-Aliasing (CSAA), což je vylepšení obrazu formou až šestnáctinásobného vyhlazení. GPU G84 a 86 také podporuje 128bitové HDR (High Dynamic Range) pro reálnější odlesky blízké realitě. Teoreticky bylo vylepšeno i anizotropní filtrování, bohužel nám v reálném světě zbyl jen důkaz ve formě obrázku, který nVidia používala již při předchozí generaci GeForce 7. A proč se nám zdají tyto funkce téměř nevyužitelné? I přes tvrzení nVidia o nízkém propadu výkonu G84 a G86 při jejich použití si nejsme úplně jisti, zda má pokles z pomalého na velmi pomalé nějaké kouzlo. Výkon nových GPU se totiž zdá pro plánované DX10 hry, zejména při vyšším rozlišení spíše slabý. Nechybějí ani ostatní funkce známé z předchozí generace, jako je podpora SLi technologie, Dual View nebo Dual-link DVI s maximální podporou rozlišení 2 560 x 1 600 obrazových bodů. Není zapomenuto ani na MS Windows Vista a plnou podporu uživatelského rozhraní Aero (dokonce i ovladače jsou již vcelku stabilní a použitelné, myslíme, že půl roku po uvedení nového OS bylo načase). Otázku podpory DRM nákazy HDCP a výstupu HDMI vyřešili v nVidia šikovně kromě modelu GeForce 8600 GTS, kde bude HDCP vždy, si každý výrobce může určit, zda HDCP čip osadí a umožní tak přehrávání chráněného videa, nebo ne. Obdobně to bude i s podporou HDMI. Existuje redukce DVI/HDMI, ale výrobci mohou sami osadit kartu podle libosti přímo HDMI výstupem. Ještě že existují softwarové utility, které HDCP snadno a rychle sprovodí ze světa.
A nyní přijde to nedůležitější: výkon nových GeForce 8600 a 8500. Dlužno poznamenat, že jsme měřili ve Windows XP a DirectX 9.0c (koneckonců to je asi prostředí, ve kterém bude ještě letos drtivá většina uživatelů hrát). Karty tedy nebyly testovány nativně pod DirectX 10 (tento test chystáme, spolu s očekáva-nými Radeony střední třídy a plánovaným uvedením prvních DX10 her a dem buď pro letní dvojčíslo, nebo pro zářijový PC WORLD). Hodnocení se tedy vztahuje na systém XP a hry pro DX9 (nemyslíme ale, že by DX10 hry drasticky snížily požadavky na výkon, spíše naopak). Dalšími soupeři byly starší karty GeForce 7600GT a Radeon X1950 Pro.
Ani nejrychlejší a nejdražší z nových karet, GeForce 8600 GTS, nedokázala v mnoha testech (zejména při nižších rozlišeních) porazit starý Radeon X1950 Pro (až teprve při použití vysokých rozlišení 1 600 x 1 200 a vyšších a vícenásobného antialiasingu se situace obrátila ve prospěch GeForce 8600 GTS, bohužel ne vždy se jednalo o hratelné rychlosti a tedy o použitelná nastavení). Ostatní modely GeForce 8600 GT a 8500 GT jsou pochopitelně adekvátně pomalejší. Pokud srovnáme výkonnostní nárůst modelu 8600 GT a GTS s předchozím 7600 GT, dojdeme k přesvědčení, že u novějších her se pohybuje nárůst výkonu v řádu desítek procent a v některých případech ani to ne.
Pokud vezmeme v úvahu též pořizovací cenu nových karet, zjistíme, že zatímco starší GeForce 7600 GT stála v době testu 3 200 Kč a Radeon X1950Pro 4 600 Kč, za novou GeForce 8500 GT byste zaplatili 2 400 Kč, za GeForce 8600 GT pak 4 500 Kč a konečně za GeForce 8600 GTS 6 700 Kč. Jednoduchá matematika říká, že ani jedna z nových karet nenabízí kromě lepší podpory pro HD video v době, kdy nejsou prakticky žádné DX10 hry, celkem nic zajímavého. Výkonem srovnatelné modely 8600 GTS a X1950 Pro mají od sebe odstup více než 2 000 korun, čemuž rozhodně neodpovídá nárůst výkonu v DirectX 9.0c. A dokonce i bezmála dva roky starý a mnohokráte zlevněný model 7600 GT dokáže v mnoha případech s novými GeForce slušně držet krok.
Naše doporučení ohledně koupě DX10 grafické karty, zejména ve "střední třídě", zní: zatím vyčkejte. Dostatečné množství her, které nové rozhraní podporují, se objeví až na sklonku roku, navíc přechod na DX10 znamená přechod na Windows Vista tedy krok, který bychom si prozatím dobře rozmysleli. Pokud nejste tlačeni okolnostmi jako je třeba stavba kompletního nového PC, počkejte s koupí DX10 grafické karty přinejmenším do září, kdy budou stabilizovány ceny, v prodeji již budou i nové modely ATI a objeví se snad i větší množství relevantních testů.
nVidia GeForce 7600 GT
1 024 x 768 1 280 x 1 024 1 600 x 1 200 1 024 x 768 1 280 x 1 024 1 600 x 1 200 (standard)(standard)(standard)(4x FSAA)(4x FSAA)(4x FSAA)
3DMark05 (body)6¦3465¦3014¦4225¦4954¦3633¦412
3DMark06 (body)4¦1593¦3552¦7543¦3252¦4961¦955
Half-Life2: E.O. (fps)122,974,462,199,960,347,9
Quake IV (fps)117,186,8109,274,655,5S.T.A.L.K.E.R. (fps)42,527,219,640,624,517,0
ATI Radeon X1950 Pro
3DMark05 (body)10¦6499¦1927¦9379¦4958¦0736¦851
3DMark06 (body)6¦2035¦2784¦4945¦1834¦2603¦524
Half-Life2: E.O. (fps)222,1151,3117,9188,4122,094,5
Quake IV (fps)155,7133,4153,6129,2105,8S.T.A.L.K.E.R. (fps)86,457,742,685,357,142,9
nVidia GeForce 7500 GT
3DMark05 (body)4¦6343¦5662¦7933¦8252¦7851¦992
3DMark06 (body)2¦9242¦2591¦7772¦2861¦7091¦261Half-Life2: E.O. (fps)58,735,226,443,926,119,0
Quake IV (fps)70,645,432,055,336,223,6
S.T.A.L.K.E.R. (fps)39,825,116,228,121,012,5
nVidia GeForce 8600 GT
3DMark05 (body)8¦8757¦1685¦8696¦8445¦2343¦811
3DMark06 (body)5¦8004¦5993¦7074¦4443¦3272¦570
Half-Life2: E.O. (fps)132,981,862,383,952,237,6
Quake IV (fps)154,6105,575,0109,771,349,7
S.T.A.L.K.E.R. (fps)67,947,435,362,544,132,0
nVidia GeForce 8600 GTS
3DMark05 (body)9¦0138¦2677¦2848¦2406¦9695¦533
3DMark06 (body)7¦0905¦7244¦6865¦6104¦2733¦310
Half-Life2: E.O. (fps)161,7101,677,4106,966,548,1
Quake IV (fps)165,9128,594,2133,892,367,1
S.T.A.L.K.E.R. (fps)74,758,347,970,553,444,1