Na pozadí trendu rostoucího důrazu na zabezpečení a soukromí se Google snaží změnit způsob, jakým jsou uživatelé na síti sledováni s využitím cookies. A úkol to rozhodně není lehký. Inzerování postavené na cookies je základem veškeré online reklamy, navíc reakce na novou googlovskou iniciativu Privacy Sandbox byly přinejlepším vlažné.
Společnost ji přesto hodlá v následujících dvou letech postupně rozšířit z Chromebooků na telefony s Androidem. Avšak krom toho, že už s vývojáři spolupracuje na tom, čemu říká „zvedání laťky v oblasti ochrany soukromí uživatelů“, připouští, že coby firma, jejíž byznys je založen na příjmech z reklam, nemůže v dané věci volit tak radikální přístup jako například Apple.
Privacy Sandbox nevyužívá tradiční cookies, namísto nich inzerentům nabízí „bloky“ částečně anonymizovaných skupin uživatelů, sdílejících například zájmy, demografické charakteristiky či způsoby chování. Oproti současnému systému, který vám v reklamách zobrazuje produkty ještě dny poté, co jste je „googlili“, je Privacy Sandbox podstatně méně konkrétní.
Pište pro Computerworld
Máte dobré nápady, máte co říct? Chcete se podělit o své znalosti se čtenáři Computerworldu?
Je tu ideální příležitost. V redakci neustále hledáme externí autory, kteří rozšíří náš záběr. Nabízíme možnost publikací zajímavých článků nejen na webu, ale také v našem tištěném magazínu.
Pokud máte zájem, ozvěte se šéfredaktorovi na e-mail: radan.dolejs@iinfo.cz
Alespoň tak svou alternativu k cookies prezentuje Google. Mnozí jiní členové reklamního průmyslu, ale i externí obhájci soukromí k ní mají výtky. Například nadace The Electronic Frontier Foundation se obává, že systém může seskupovat uživatele do potenciálně zranitelných skupin, britský Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zase vyjádřil obavu z jejího narušení v oblasti reklamy. A tvůrci konkurenčních prohlížečů, včetně Edge, Vivaldi či Brave se vyjádřili v tom smyslu, že je googlovská novinka nezajímá.
Přesto Google v naplňování svého záměru změnit fungování online reklamy pokračuje – alespoň pro uživatele Chromu a Androidu –, byť nelze předpokládat, že by změny dosáhl přes noc.
„Zatímco na tomto novém řešení pracujeme a testujeme ho, hodláme podporovat stávající reklamní platformy minimálně další dva roky,“ uvádí firma. Mezitím můžete své inzertní ID v nastavení Google účtu smazat – a zamezit tak zobrazování personalizovaných reklam – manuálně.
Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.